Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Uppgraderad vevhusventilation? *BILD*

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Uppgraderad vevhusventilation? *BILD*

    Goddag,

    liten undran om det sitter uppgraderad vevhusvent. på min 9-3 Aero '02.





    Tack på förhand!

    /Nicklas

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81

    Vevhusventilation nr 6+ installation till T7 motor (sthlm)

    nej, du har orginal eller någon av de tidigare minimalt modifierade varianterna.
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    Plocka förhelvete dän sportluftsfiltret.

    otroligt värdelöst.


    Bilen får för varm luft in i motorn oavsett avskärmning samt att det äter upp lmm!!!


    Fick det förklarat av nordic grabbarna när jag trimade min 9-3a då dem mätte insugsluften i motorn.


    //Matte

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Jag tycker att det är lite svårt att se p.g.a. kåpan runt oljepåfyllningen.. Plocka bort den och ta ett kort rakt ner över motorn, innanför ventilkåpan så syns det nog lite tydligare vilken modell det är.

    Varför hoppa på någon så aggresivt angående ett luftfilter för att någon sagt att det är dåligt. Det finns inga belägg för att ett sådant filter förstör luftmassemätaren om man inte dränker det i filterolja.

    Turbon kommer ju hetta upp insugsluften rejält i alla fall innan den passerar laddluftkylaren men det kan nog vara en bra idé ändå att fixa någon form av friskluftsinsläpp till filtret.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av Lindgren_021
    Plocka förhelvete dän sportluftsfiltret.

    otroligt värdelöst.


    Bilen får för varm luft in i motorn oavsett avskärmning samt att det äter upp lmm!!!
    Hmm. konstigt, jag har hört tvärtom på min kärra. Mycket kallluft som smyger in under skärmen (scoop funktion där under) upp till ett monsterfilter och in i motor/turbo.
    Mvh Timmy

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Citat Ursprungligen postat av Lindgren_021
    Plocka förhelvete dän sportluftsfiltret.

    otroligt värdelöst.


    Bilen får för varm luft in i motorn oavsett avskärmning samt att det äter upp lmm!!!
    Hmm. konstigt, jag har hört tvärtom på min kärra. Mycket kallluft som smyger in under skärmen (scoop funktion där under) upp till ett monsterfilter och in i motor/turbo.
    Lite skillnad på 9000 och og9-3 när det gäller luftflöde och placering.
    Öppetfilter på og9-3 är riktigt illa...
    Som Lindgren skrev, ta bort skiten!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  7. #7
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Oj, här har det varit aktivitet!

    Om man ska hålla sig on-topic först och främst;

    Jag tar bort kåpan över insuget ikväll och tar ny bild, trodde det räckte med dom där. Kände inte igen slangarna på sidan från andra T7-motorer jag varit och kollat på. Därför jag misstänkte att det redan var uppgraderat. Dock fick jag från post #2 att det absolut inte var uppgraderat så ett nytt från Speedparts e på gång...

    Angående luftfiltret så är det inte jag som har satt dit det, utan ägaren innan.
    Hade jag haft bilen original från början hade jag nog själv valt att inte sätta på ett sportfilter. Men nu är det som det är, och det sittter där. Kul att man kunde göra någon varm i kläderna av bara en sån sak iaf .

    Argumentet att det skulle suga i sig mer varmluft tar jag med en nypa salt. Har svårt att tänka mig att luften skulle vara så mkt kallare i en svart låda där det sitter original, iallafall så pass att det skulle märkas någon större skillnad.
    Däremot köper jag att LMM kan ta stryk av oljan på filtret och dessutom att luften inte renas ordentligt.
    Men, hur många är det egentligen som lyckats paja LMMen och direkt påvisa att det var sportfiltrets fel?

    Om det är precis som med oil-sludge problemet, att det låter på folk som att det räcker med att starta en T7-motor så rasar den, så kommer jag fortsätta köra med öppet filter kan jag säga...

    Nu när jag ofrivilligt provat ett tag med det, skulle det kännas surt att byta till original och gå miste om det underbara insugsljudet det ger

    /Nicklas

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Argumentet att det skulle suga i sig mer varmluft tar jag med en nypa salt. Har svårt att tänka mig att luften skulle vara så mkt kallare i en svart låda där det sitter original, iallafall så pass att det skulle märkas någon större skillnad.
    Däremot köper jag att LMM kan ta stryk av oljan på filtret och dessutom att luften inte renas ordentligt.
    Men, hur många är det egentligen som lyckats paja LMMen och direkt påvisa att det var sportfiltrets fel?
    Att luften är varmare i motorutrymmet än bakom stötfångaren är ett faktum = större risk för knack.
    Att du kommer ha sämre respons från stilla stående är också ett faktum.
    Angående sämre rening och att LMM kan ta skada stämmer det också, men ingen skillnad från ett insattsfilter.



    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Om det är precis som med oil-sludge problemet, att det låter på folk som att det räcker med att starta en T7-motor så rasar den, så kommer jag fortsätta köra med öppet filter kan jag säga...

    Nu när jag ofrivilligt provat ett tag med det, skulle det kännas surt att byta till original och gå miste om det underbara insugsljudet det ger

    /Nicklas
    MVH David som inte tror att en B2X5 rasar bara genom att starta motorn
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Citat Ursprungligen postat av Lindgren_021
    Plocka förhelvete dän sportluftsfiltret.

    otroligt värdelöst.


    Bilen får för varm luft in i motorn oavsett avskärmning samt att det äter upp lmm!!!
    Hmm. konstigt, jag har hört tvärtom på min kärra. Mycket kallluft som smyger in under skärmen (scoop funktion där under) upp till ett monsterfilter och in i motor/turbo.
    aha, du menar _sååå_
    Mvh Timmy

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Dave79

    Att luften är varmare i motorutrymmet än bakom stötfångaren är ett faktum = större risk för knack.
    Att du kommer ha sämre respons från stilla stående är också ett faktum.
    Angående sämre rening och att LMM kan ta skada stämmer det också, men ingen skillnad från ett insattsfilter.

    MVH David som inte tror att en B2X5 rasar bara genom att starta motorn
    När det blir dags att byta luftfilter får jag helt enkelt sätta dit original och jämföra skillnaden!
    För att vika sig får jag ju lov att säga att jag faktiskt tänkt ta bort filtret, då jag tycker bilen backar mycket i laddtryck varma dagar.

    Som sagt är det inte jag utan tidigare ägare som installerat sportfiltret. Själv hade jag nog handlat annorlunda...men det mest för att jag tycker sportfilter kvalar in under kategorin "bondtrim", när motorn för övrigt är original...

    Men lite debatt är alltid kul, och får jag chansen testar jag hellre sakerna "live" och bildar min egen uppfattning än att följa flocken på forumet .

    Tackar för omtanken.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    Kommer inte ihåg exakt vad han mätte insugsluften till men vet att det var en kraftig skillnad mot den han får orginal eftersom dem har statistik på ett "gäng" bilar därnere så vet dem nog ganska väl vad som är sämre eller bättre!


    Ju varmare det blir ju mer hästar dör för er!


    Självklart gör folk som dem vill men jag vet själv att det är kul när man får lite tips och annat gott även om man blir "påhoppad" eller man får dom som en romantisk kommentar

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Meddelar bara att nu sitter originalfilter på återigen, alla nöjda och glada .
    Däremot funderar jag lite på att bygga en egen konstruktion och sätta sportfiltret i innerskärmen där röret för insugsluften går ner. Sen rör upp till LMMen eller alternativt låta luften gå upp i originalboxen. Ska forskas på.

    Även fått paket från Speedparts med ny vevhusvent.
    Lika bra att byta så man vet själv att det är rätt grejer...

    Over and out.
    /N

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Meddelar bara att nu sitter originalfilter på återigen, alla nöjda och glada .
    Fint
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Däremot funderar jag lite på att bygga en egen konstruktion och sätta sportfiltret i innerskärmen där röret för insugsluften går ner. Sen rör upp till LMMen eller alternativt låta luften gå upp i originalboxen. Ska forskas på.
    Se bara till att filtret håller sig tort vid regn och dyligt.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    107
    saab har på labbet kommigt fram till det ultimata och det är givetvis filtret som sitter där orginalt..
    som bör sitta kvar tills att du börjar få ut lite mer klös i grejerna då det kräver lite mer..

    visst det låter lite skönare ser även lite bättre ut men men så är det..

  15. #15
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av ederby
    saab har på labbet kommigt fram till det ultimata och det är givetvis filtret som sitter där orginalt..
    som bör sitta kvar tills att du börjar få ut lite mer klös i grejerna då det kräver lite mer..

    visst det låter lite skönare ser även lite bättre ut men men så är det..
    Håller bara delvis med. Att filtret sitter just som det gör för att det är mest optimalt vet jag inte om jag håller med om. Anser snarare att det sitter där för att det fick plats där. Optimalt vore ju en jättetratt på taket eller dylikt som inte finns där av uppenbara skäl...
    Missförstå mig rätt.

    Av lite samma anledning byter man ju till annan vevhusventilation, eller "optimerar" programvaran hos trimfirmor.

    Jag försöker inte på något sätt skydda att man åker runt med öppet filter innan man har effekt nog att behöva det, men i mitt fall har jag planer att framöver börja uppgradera vad gäller motoreffekt, och då kan det väl knappast skada att spåna lite på hur man skulle kunna sätta filtret? Gör det mest för nöjes skull för att jag tycker det är kul.
    Och ja, det blir skönt ljud, men viktigast är att det fungerar bra.

    Tills dess kör jag original, och jag tycker faktiskt man märker att bilen går lite bättre.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    107
    ja exakt men nu menar ju inte jag platsen .där filtret sitter nu menar jag att det är en plast box mmed ett filter i ist för ett öppet filter ex..

  17. #17
    Hade ett sånt öppet luftfilter på min 9-3 01a

    Körde med det i 2veckor sen fick jag nog
    och bytte tillbaka till orginalutförande
    Åh vilken skillnad!!!
    Tycker det ser bättre ut med luftlåda, mer stilrent
    Bilen gick bättre och tystare(irriterade mig tillslut på pysljudet)

    Den enda fördelen med det öppna filtret var bränsleförbrukningen som faktiskt var lite lägre än vad den är nu.

    /Olle

  18. #18
    Som så många gånger tidigare blir jag lite irriterad på svaren på forumet.
    Man ställer en fråga och får svar om helt andra saker som.

    - Plocka förhelvete dän sportluftsfiltret.
    - Bort med skiten.

    Jag tycker man håller sig till frågan först och främst och vill man ge frågeställaren tips kan man antingen PM:a eller lägga en snäll kometar om att det kanske är bättre att ändra på luftfiltret i det här fallet.

    Många monterar inte saker för funktion utan för utseende och ljud.

    Sen kan jag tillägga att på labbet så konstruerar man motorn med optimal placering och dimensioner av filter,rör mm.

    Sen när design gruppen gör sitt så ändrar man placering,storlek på filter,luftburk,rördragning och dimensioner mm för att det ska få plats och se bra ut.
    Där kommer funktionen tyvärr i andra hand.
    There Is No Power Without Power

Liknande ämnen

  1. uppgraderad vevhusventilation?? bild
    Av kolven28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 23:44
  2. Motor bytt, vevhusventilation uppgraderad?
    Av Daniel2,0T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-21, 14:54
  3. Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!
    Av Lars_Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 11:43
  4. Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)
    Av Rostig 9000i -88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 08:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •