Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Startbekymmer E85

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Boliden
    Inlägg
    21

    Startbekymmer E85

    I Morse ville inte bilen nästan starta. Det var 13 grader ute.
    Efter kallstarten har bilen startat hur bra som helst.
    Ska man måsta använda motor värmare vid dom temperaturerna?
    Hur brukar ni göra med motorvärmare etc?
    ******************************
    Saab 9-5 2.3 1999 Nordic steg 1 E85

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Startbekymmer E85

    Citat Ursprungligen postat av Beldia
    I Morse ville inte bilen nästan starta. Det var 13 grader ute.
    Efter kallstarten har bilen startat hur bra som helst.
    Ska man måsta använda motor värmare vid dom temperaturerna?
    Hur brukar ni göra med motorvärmare etc?
    Hej!

    Inga problem att starta bilen ens ner till -25 grader utan motorvärmare. (säkerligen funkar det med ännu mer minusgrader men inte testat)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Startbekymmer E85

    Citat Ursprungligen postat av Beldia
    I Morse ville inte bilen nästan starta. Det var 13 grader ute.
    Efter kallstarten har bilen startat hur bra som helst.
    Ska man måsta använda motor värmare vid dom temperaturerna?
    Hur brukar ni göra med motorvärmare etc?
    Om det är bilen i signaturen så ta ett snack med dom i Norrköping. Jag vet att deras dubbelbränsleprogram funkar föredömligt ner till -35 grader. Till 9000 är det inte heller något problem med många minusgrader.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    På en orginal 9-5 biopower jag har får man ibland konstiga fenomen. När bilen stått i solen och du vrider på nyckeln hoppar den glatt igång för att sedan stanna efter ett par sekunder. Antagligen går den på mapp för "icke kallstart" men hickar till när det kommer kall luft i insuget. En ny start gör att det fungerar igen, dock luktar det rejält med etanol en stund.

    Att starta vid riktigt kallt brukar inte vara några problem. Däremot i halvlägen var väl andemeningen med ovanstående.

    Skulle ju även kunna vara att vår fina E85 tack vare det röda färgämnet som tillsätts kletar igen någon spridare ? Att sprutbilden inte alltid är kanon ?

    Eller att det släpper skit vid en konvertering som hamnar på spridaren ?

    Startmapparna i en efterkonvertering är antagligen "ganska lika" ett orginal biopowerprogram.

    Är bilen ovan en singlebränsle variant för bara E85 ? Är det då "bara" etanol i tanken ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Har ni som tankar etanol märkt någon skillnad på att kvaliteten skiljer sig åt hos olika bensinbolag?
    Etanolen skall ju vara röd och fin (så att man inte ska dricka den), någon har påstått att den kan vara mer brunaktig hos en del bolag.

    "En som funderar på att konvertera."

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Kvalitén skiljer ibland JA.

    Du märker direkt om bolagen kör med etanolhalt 85%+ Bilen klarar bara att adaptera sig upp till 85%.

    Helt plötsligt drar den en halv deciliter mer per mil och blir svårstartad. Vi är kanske 10 stycken som åker biopower på mitt kontor. Problemet var då med Jet.

    Färgämnet torde vara samma hos alla. Däremot gör säkert ljuset och kärlet att det ögonmässigt skiljer.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    78

    Ja att det skiljer mellan vissa bolag helt klart.
    Efter 2.5 års körning på E85 så kör jag på följande bolag
    statoil,preem,shell,men undviker jet, ok , st1
    pga att bilen går sämre (antagligen mer etanol i)
    Mvh doffen
    saab 9000aero st1E85,saab 9000aero (aut) st1E85
    båda nordic konventerade

  8. #8
    Har liknande kallstartproblem problem med min 9-3 2.0t biopower. Den har gått 900 mil och började bli trögstartad förra veckan och har blivit värre och värre. Bilen står i varmgarage. Har kört uteslutande på etanol utom någon av de första tankningarna. Tankade en tank med bensin och verkar starta utan problem. Ska prova att tanka etanol igen och se om det kommer tillbaka.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Boliden
    Inlägg
    21
    Nu startar bilen igen som inget har hänt.
    Ska för säkerhets skull hälla i lite spridar rengöring
    SJälv tankar jag Shell och bilen har gått jättebra sen jag konverterade den.
    ******************************
    Saab 9-5 2.3 1999 Nordic steg 1 E85

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    På en orginal 9-5 biopower jag har får man ibland konstiga fenomen. När bilen stått i solen och du vrider på nyckeln hoppar den glatt igång för att sedan stanna efter ett par sekunder. Antagligen går den på mapp för "icke kallstart" men hickar till när det kommer kall luft i insuget. En ny start gör att det fungerar igen, dock luktar det rejält med etanol en stund.

    Att starta vid riktigt kallt brukar inte vara några problem. Däremot i halvlägen var väl andemeningen med ovanstående.

    Skulle ju även kunna vara att vår fina E85 tack vare det röda färgämnet som tillsätts kletar igen någon spridare ? Att sprutbilden inte alltid är kanon ?

    Eller att det släpper skit vid en konvertering som hamnar på spridaren ?

    Startmapparna i en efterkonvertering är antagligen "ganska lika" ett orginal biopowerprogram.

    Är bilen ovan en singlebränsle variant för bara E85 ? Är det då "bara" etanol i tanken ?

    /Fred
    Intressant!
    Upplever samma sak med min 9-5 -02 med Nordic E85.
    Har varit lite svajig i tomgången vid uppstart och även dött vid ett tillfälle nu när det varit varmt ute.
    Saab 9-5 Griffin Vectorsport -09, 235E & Saab 9-5 Vector -02, B205E med Nordic Steg 1

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Citat Ursprungligen postat av Mattias9-3
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    På en orginal 9-5 biopower jag har får man ibland konstiga fenomen. När bilen stått i solen och du vrider på nyckeln hoppar den glatt igång för att sedan stanna efter ett par sekunder. Antagligen går den på mapp för "icke kallstart" men hickar till när det kommer kall luft i insuget. En ny start gör att det fungerar igen, dock luktar det rejält med etanol en stund.

    Att starta vid riktigt kallt brukar inte vara några problem. Däremot i halvlägen var väl andemeningen med ovanstående.

    Skulle ju även kunna vara att vår fina E85 tack vare det röda färgämnet som tillsätts kletar igen någon spridare ? Att sprutbilden inte alltid är kanon ?

    Eller att det släpper skit vid en konvertering som hamnar på spridaren ?

    Startmapparna i en efterkonvertering är antagligen "ganska lika" ett orginal biopowerprogram.

    Är bilen ovan en singlebränsle variant för bara E85 ? Är det då "bara" etanol i tanken ?

    /Fred
    Intressant!
    Upplever samma sak med min 9-5 -02 med Nordic E85.
    Har varit lite svajig i tomgången vid uppstart och även dött vid ett tillfälle nu när det varit varmt ute.
    Jag har också samma problem. Min är ju bara mappad på E85 och går inte att köra på bensin. Fredrik på Maptun har berättat att Saab lägger ner oerhörda resurser på kallstartsegenskaper. Problemet går att åtgärda. Fredrik har laddat ned samma program på sin egen bil som jag har på min för att åtgärda problemet men det är tydligen ett otroligt finlir för att det ska bli perfekt.

    Jag har bara problem när bilen är helt kall och stått i minst 5 timmar. När jag startar den så går den i 30-45 sek sen dör den. Startar jag upp den igen så återkommer inte problemet och ej heller när bilen är halv- eller helvarm.

    //Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Samma på min 9-5:a , däremot om man då gasar till , säg till 2-3000 varv så "brukar" den lugna ner sig och that's it .. bara att tuta o köra sen .

    Som sagt , endast när bilen stått under natten , ej om den har gått en bit eller liknande .

    /Patrik
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781
    Lånar tråden lite.
    Min motor skakar/vibrerar vid start på morgonen. Efter typ 20 sek lugnar det ner sig och blir som vanligt igen. Kan detta bero på att jag på sista tiden tankat E85 på St1? Någon annan som har samma fenomen?

    Bilen i signatur.

    Mvh

    /Anders

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Blodpudding
    Lånar tråden lite.
    Min motor skakar/vibrerar vid start på morgonen. Efter typ 20 sek lugnar det ner sig och blir som vanligt igen. Kan detta bero på att jag på sista tiden tankat E85 på St1? Någon annan som har samma fenomen?

    Bilen i signatur.

    Mvh

    /Anders
    Har inte upplevt detta alls. Dock har den en gång varit lite trögstartad för att sedan hosta till ett par sekunder. Sen luktade det Sprit i hela garaget. Gick sedan lika fint som vanligt.

    Helt original och det var ca +15. Gått ca 375 mil.

    Mvh
    Patrik
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Blodpudding
    Min motor skakar/vibrerar vid start på morgonen.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781
    Citat Ursprungligen postat av Blodpudding
    Lånar tråden lite.
    Min motor skakar/vibrerar vid start på morgonen. Efter typ 20 sek lugnar det ner sig och blir som vanligt igen. Kan detta bero på att jag på sista tiden tankat E85 på St1? Någon annan som har samma fenomen?
    Jag testade att slå i lite 95 i tanken för att spä ut etanolen som jag tankat från St1. Vad hände då???? Jo, bilen startade helt utan vibrationer från motorn i morse.

    Jag drar snabba slutsatser nu, men det kan nog vara så att St1 har för hög etanolblandning i sin E85. Man får nog återgå till Shell igen....


    Tack alla för era råd, tips och kunnande.

    / Anders

  17. #17
    Jag har kört etanol 3000mil nu och har aldrig haft några problem med kallstart. Det jag har märkt är som tidigare nämts att Jet verkar ha mer etanol i sin E85. Bilen går helt enkelt sämre då man tankar den. Men annars har etanolen fungerat kanon för mig.

    Mvh
    Maol

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Har kört E85 från flera olika bolag och märker ingen skillnad på förbrukningen alls. Ligger mellan 1.08 till 1.24 liter milen landsväg vid farter mellan 90 till 130. Tankar i huvudsak på Jet och OK.

    Har haft några gånger när bilen stannat direkt efter start och det har varit när bilen stått oanvänd ett par dagar i solen.

    Mvh Håkan

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Åkersberga/Tyresö
    Inlägg
    14
    Var 5é tankning ska vara med bensin. Fleara kunder har startproblem med sina Biopower och i 8 fall av 10 så har dom alldrig tankat bensin.
    Promotor
    SAAB 9000 AERO-96
    http://www.garaget.org/?car=102702

  20. #20
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av COTN
    Var 5é tankning ska vara med bensin. Fleara kunder har startproblem med sina Biopower och i 8 fall av 10 så har dom aldrig tankat bensin.
    Så länge det inte står någonting sådant i instruktionsboken så kör vi på E85. Skulle de inte starta kommer bilarna in med bärgare till Saab så får de väl fixa saken.

    Vi har väl ett tiotal 9-5 bio på kontoret jag är på. Inga startbekymmer att rapportera. Däremot att det kan tjuvstanna när den stått i solen.

    Som det skrivits tidigare i tråden. När det är 85%+ med etanol i bränslet blir det lite wilda western.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Startbekymmer 900 S M90
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •