Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tvätta oilsludgen runt kolvringarna

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43

    Tvätta oilsludgen runt kolvringarna

    Hej!
    Jag har en liten teori om detta med oilsludge och att det bidrar till "fastklibbade kolvringar". Om de nu är så att ringarna verkligen fastnar i gucket som bildas i spåret runt kolven så borde man väl kunna råda bot på det genom att köra bilen på E85!? E85 tvättar ju förbränningsrummen rena!
    Har någon provat kanske? Såvitt jag har förstått så finns inte oilsludgeproblemet på Biopower bilarna, men det kanske beror på att de är så pass nya att de inte hade varit ett problem i alla fall.
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Ska man "tvätta" ringarna så är det 5-56/WD40 racet man ska köra.

    Sen att E85 kanske har en förebyggande effekt mot oilslugde är ju bra men har man redan fått skiten så försvinner det nog inte så lätt bara för man börjar köra på E85. Sen ska man inte köra E85 i en bil som inte har mjukvara för det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Tvätta oilsludgen runt kolvringarna

    Citat Ursprungligen postat av ergu
    Hej!
    Jag har en liten teori om detta med oilsludge och att det bidrar till "fastklibbade kolvringar". Om de nu är så att ringarna verkligen fastnar i gucket som bildas i spåret runt kolven så borde man väl kunna råda bot på det genom att köra bilen på E85!? E85 tvättar ju förbränningsrummen rena!
    Har någon provat kanske? Såvitt jag har förstått så finns inte oilsludgeproblemet på Biopower bilarna, men det kanske beror på att de är så pass nya att de inte hade varit ett problem i alla fall.
    Har faktiskt samma tanke efter att ha läst ett inlägg nånstans på detta forum.

    Vore mycket intressant om detta kunde bekräftas?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    drivmedlet tar sig knappast ner till ringarna utan det förbränns. Gucket runt ringarna kommer från vevhusgaserna som tränger upp till förbränningen istället för att ventileras normalt.
    Skulle drivmedlet ta sig genom ringarna och göra rent så skulle det vara ett allvarligt fel på motorn...........

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Drivmedel tar sig normalt ned till kolvringarna, och en del tar sig även förbi ringarna. Kolväten som undgår förbränning via kolvringar och spalten mellan kolv och cylinder ovan ringarna är en av huvudorsakerna till att motorn släpper ut oförbrända kolväten med avgaserna (som sedan tas om hand av katalysatorn). Med B2X5 så flyttade man upp kolvringarna så att de hamnade närmare kolvkronan, troligen för att minska HC utsläppen, något som rimligen medför att de (kolvringarna) också går varmare.

    Sot kring ringarna är sot från förbränningen och rester från motoroljan (det finns ju alltid en tunn oljefilm på cylindrarna). Eftersom E85 ger mycket lite sot vid förbränning så borde detta också reducera sotmängden vid ringarna. Men E85 är också hårdare mot ex. oljan, troligen pga ättiksyra (etansyra) bildas vid förbränning av etanol. Jag skulle inte bli förvånad ett denna ättiksyra också bidrar med en viss del kemiskt slitage på cylinderväggar och liknande (precis som med metanol och myrsyra/metansyra).

    Oil sludge är annars relaterat till att oljans additiv vilka motverkar oxidering förbrukas. När dessa additiv är förbrukade så börjar motoroljan oxidera i en allt snabbare takt och snart har man en tjock svart sörja i motorn. Med E85 så är oljebytesintervallen troligen begränsad av oljans bastal, dvs oljan måste bytas pga att den blivit för syrlig, vilket sannolikt inträffar innan oljans antioxidations additiv förbrukats.

    Att sot sätter sig vid kolvringarna är normalt och inte nödvändigtvis relaterat till oil sludge. Däremot så får det inte sätta sig så mycket sot på ringarna att de sätts fast, då tätar de nämligen inte.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det jag menade var väl främst det att det drivmedlet som tar sig förbi ringarna inte är så pass mycket att det kan räknas som en tvättmetod....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43
    Jag skall nog göra ett försök i alla fall. Kan vara intressant att se vad det leder till. Självklart blir det en regelrätt konvertering, inget blandande är intressant.
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  8. #8
    Jag gissar att en mycket bidragande orsak till att Biopowerbilarna inte har problem med oilsludge är att de har serviceintervall på 1500 mil... Istället för 2000.

Liknande ämnen

  1. Tvätta MV:n?
    Av beagleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 11:06
  2. Tvätta tygmattorna
    Av Teamwottuning i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 23:04
  3. tvätta med diskmedel?
    Av haven i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 13:59
  4. Tvätta JR
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •