Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: kopplingen gick i botten...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235

    kopplingen gick i botten...

    Skulle köra iväg med kärran haromdagen då går koppingen i botten och där stannar den.

    kan lyfta upp pedalen med foten men så fort jag rör den med foten så "swopp" åker den ner i golvet igen?

    hittar inga läckor i garaget...... bromsvätska finns i behållaren.

    huvudcyylindern? inget annar som ska bytas i samband?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    och det gäller då bilen i signaturen 9000 aero -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    29
    även om det inte läcker så kolla noga att inte kopplingslangen har spruckit den går mellan huvudcylindern ut genom torpedväggen och under batteriet ner mot växellåda mycket vanligt fel på dessa bilar då slangen löses upp utav bromsvätskan under åren och försvagar slangen...hade exakt samma problem med min 9000 dock såg man att det läckte när man kopplade...ny stålomspunnen slang kostar nån hundralapp eller två...annars så gissar jag på luftläckage i huvudcylindern

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Om pedalen går i golvet och inget läckage finns så är det huvudcylindern som har gett upp. Den sitter i kupén innanför/ovanför kopplingspedalen. Köp en rep.sats, ta bort, ta isär, packa om den, sätt tillbaka den, lufta ur kopplingen ordentligt och kör vidare...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    då kikar vi på det ikväll..

    men är det inte svårt att se om slangen spruckit på något dumt ställe då? eller ser man hela slangen?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Tias
    då kikar vi på det ikväll..

    men är det inte svårt att se om slangen spruckit på något dumt ställe då? eller ser man hela slangen?
    Jo, man ser nog hela slangen och fyller man behållaren (ända upp till kanten, det räcker inte med att fylla till "MAX") och har någon som trycker ned pedalen medan man kollar brukar man kunna se var det läcker.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Är slangen körd så har du läckage. Det skulle du garanterat hitta på gagaregolvet...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    hittade läckaget nu. slangen som sagt.

    så det blir en ny liten rackare. stålomspunnen är nog dock lite dyr 700:- orginal ca 300:-

    hur gör jag enklast för att inte fylla hela golvet i kupén med olja vid byte?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Tias
    hittade läckaget nu. slangen som sagt.

    så det blir en ny liten rackare. stålomspunnen är nog dock lite dyr 700:- orginal ca 300:-

    hur gör jag enklast för att inte fylla hela golvet i kupén med olja vid byte?
    Mycket liten risk då det mesta mellan behållare och huvudcylinder säkert redan läckt ut. Pumpa några gånger extra med pedalen inna du lossar slangen bara.
    Jag fann det lättare att få fast slangen/röret genom att lossa huvudcylindern från först pedalen och sedan från torpedväggen.
    Jag vek undan mattan men det var nog knappast nödvändigt, lägg några tidningar eller något där bara.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    "upplysning" behållaren är nästan helt full. men kanske kan öppna luftnipplen och tömma ut det hållet.

    ska kolla om mekonomen har en slang idag så blir det ett litet helgjobb..

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Tias
    "upplysning" behållaren är nästan helt full. men kanske kan öppna luftnipplen och tömma ut det hållet.

    ska kolla om mekonomen har en slang idag så blir det ett litet helgjobb..
    Det är bara skenbart tror jag då det är ett separat "fack" inuti behållaren och det du ser troligen bara är avdelningen för bromsarna.
    Därav måste man vid luftning fylla behållaren ända upp till kanten för att det skall rinna in i facket för kopplingshydrauliken. Mycket vanlig att man missar detta och luftar utan att få in annat än mer luft i systemet.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    fixat. bytte slangen mellan huvuvcylindern och fram till skarven på lådan. gick väll rätt smidigt lite trångt vid pedalerna bara...

    Luftning!!!! gahhh!! läste flera tips på hur man skulle trycksätta burken i motorrummet mm.mm men så dök det upp "ta den bakifrån grabbar" skaffa en spruta (modell sjukhus större) koppla på den på luftnipplen med en slang sedan tar ni av locket på behållaren och öppnar nippeln tryck sedan in vätska bakvägen tills det slutar bubbla i behållaren.

    Nu funkar kopplingen kanon för mig.

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Då är ju frågan hur mycket smutsig och förorenad vätska du har tryckt upp i bromsvätskebehållaren...

    EDIT: Stavning...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    ähhh. det var så tommt det bara kunde vara där i kändes det som. det funkar i allafall nu ju

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Jag menade hur mycket gummirester och annat skit du har tryckt upp i behållaren från slaven givetvis. det brukar inte vara så rent och fint där när grejorna är så gamla att dom spricker...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Kopplingen i botten Saab 9-5
    Av Matte_E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 18:54
  2. Kopplingen gick i botten
    Av Accelsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 19:04
  3. Kopplingen fastnar i botten
    Av Hjalle9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 20:16
  4. Kopplingen ligger i botten.
    Av lajsiiwan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 00:31
  5. kopplingen sjunker ner i botten
    Av J.E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 11:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •