Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Knackande vevlager igen:(

  1. #1

    Knackande vevlager igen:(

    tänkte kolla med er om de är nån som vet varför vevlagrerna/vevlager börja knacka igen? kan de vara vevaxeln som är sne? olje tryck har jag också.de va ca 1 månad sen jag bytte vevlager i den! bilen ifråga är en ng900 2.0t.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    mjaa du, det kan ju vara så att vevaxeln är sliten? Att bara sätta i nya standardlager är sällan lösningen om du haft lagerhaveri tidigare. Det slits minst lika mycket på vevaxeln också..........

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jo fast byter man lager pga lagerknack mäter man väl upp konditionen på vevaxeln! Gör man det är det ingen fara att montera i originaldimension igen.

    På min BMW 3.0S började lagren knacka vid ca 22.000 mil. Ett vevlager var dåligt och vevaxeln var rejält repig.
    Dock höll den fortfarande måtten bra varför jag chansade på att inte slipa axeln.
    I med nya standardlager och nu har motorn gått ytterligare över 50.000 mil utan några som helst problem med lagren!

    Per L

  4. #4
    ok! är de nån som vet nått ställe i södertälje/stockholms trackten som slipar vevaxlar för en hyffsad slant?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    sen beror det ju på vad som hänt tidigare och hur illa det var? vevstakens storände kan ju mycket väl vara oval.

  6. #6
    jo de kan den ju vara! men lagrerna såg nte så farliga ut förra gången. men de va massa skit i oljesumpen massa klegg och annat skit. den förra ägaren har inte skött om bilen specielt bra. jag funderar nästan på om de är olje kanalerna i veven som är igensatta.

  7. #7
    tack för all hjälp men nu behöver jag inge mer hjälp med de problemet för motorn rasade idag så de blir att slänga i en ny motor i helgen då

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna/Torshälla
    Inlägg
    6
    Hej, hur vanligt är det med vevlagerhaveri på ng900 egentligen, har en ng900 som köptes billigt med havererad motor (staken titta ut genom blocket). Nu är motorn bytt till en som har gått ca 15-16000 mil årsmod-97. har hunnit kört 200 mil o sen gick ett vevlager i den oxå.
    Bilen är en 2.0t -96 med 21000mil på mätarn otrimmad o med fullstämplad servicebok.

    mvh Mange

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen dog i 100km/h för att sen starta igen för att dö igen OG9-5
    Av Brainy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 09:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •