Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Batteriflytt- bilen vill inte starta og900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Batteriflytt- bilen vill inte starta og900

    Flyttade på batteriet till bagaget pga batteriböjj. Allting inkopplat, slår på tändningen, allting funkar, vrider ett klick till med nyckeln så att bilen ska starta......den startar inte. Nu funkar inte ens tändningen. Någon som har några tips?

    Jag slänger upp ett fult( obs! Jätte fult) kopplingsschema om en stund.

    Mvh/ micke

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    det låter ju som om du har skarvat kablarna mindre bra ? Det är nog dålig kontakt där nånstans........

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Hur tjocka kablar osv har du använt?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Till batteri + så använde jag 35kvadrat.... borde ju räcka? Till minus har jag en Jordfläta.....

    Kopplade Batteri + till Startmotorn och lät det gamla + till instrumentbelysningen vara kvar och isolerade den gamla batteri+polskon.

    Jorden från starten klippte jag och jordade på samma ställe där batteriet original var jordat.

    Kan det vara så att jorden till batteriet inte räckte till? Satte jordflätan på skruven i staget som stabiliserar mitten balken i reservhjulsbaljan.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    för små kablar ger inte problem med att slå på tändningen. Du har inte råkat rycka bort sladden på startmotorn som slår till solenoiden?

    Ohm mät mellan -pol och din jordpunkt...det ska inte va någon resistans alls..

    Jorden från starteen borde det va som spökar...kolla jorden igen och gör rent noga så du får bara kontakt...kolla alla säkringar så de är hela...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Vild chansning, men du har inte larm på bilen med startspär så den gått i när du tagit bort batteriet?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Det visade sig att jag hade slarvat med att göra en viss jordningspunkt helt plåtren......ergo, det funkar....

    Däremot när jag pillade med en annan grej slutade instrumentbelysningen funka, men den frågan tar jag i en annan tråd

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    för små kablar ger inte problem med att slå på tändningen. Du har inte råkat rycka bort sladden på startmotorn som slår till solenoiden?

    Ohm mät mellan -pol och din jordpunkt...det ska inte va någon resistans alls..

    Jorden från starteen borde det va som spökar...kolla jorden igen och gör rent noga så du får bara kontakt...kolla alla säkringar så de är hela...
    Om du läser vad han skrev så ser du att tändningen funkade innan han vred på starten första gången.

    Vid försök till motorstart uppstår oerhört stark belastning på batteri, och det är nog för att smälta en för tunn kabel, varpå det inte kommer att fungera mer än ett eller några startförsök.

    Dock är 35 kvadrat inte särskillt lite och det ska rejält mycket till för att förstöra en sådan kabel. Så det är antagligen inte problemet. Men den slutsatsen kunde jag ju inte dra förrän jag fick svar på min fråga.

    Min tanke var om det hade använts betydligt underdimensionerade kablar så kan såna problem mycket väl uppstå, vilket du säkert vet.

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Det visade sig att jag hade slarvat med att göra en viss jordningspunkt helt plåtren......ergo, det funkar....

    Däremot när jag pillade med en annan grej slutade instrumentbelysningen funka, men den frågan tar jag i en annan tråd
    Bra att du hittade felet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Min tanke var om det hade använts betydligt underdimensionerade kablar så kan såna problem mycket väl uppstå, vilket du säkert vet.
    Jorå,... tänkte köpa 50kvadrat men det hade kanske varit lite overkill.....

Liknande ämnen

  1. og900 T16 vill inte starta
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 14:29
  2. har ett litet prob.. bilen vill inte starta
    Av Panzare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 14:40
  3. Bilen vill inte starta efter byte av box T7
    Av Rainer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •