Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Montering av 3" främrerör(Saab 9-5)

  1. #1

    Montering av 3" främrerör(Saab 9-5)

    Hejsan!

    Har nyligen införskaffat mig ett främrerör med tillhörande racekatalysator, men nu till frågorna

    1.Hur lossar jag på bästa sätt lamdasonderna, kan tänka mig att dessa sitter något "överjävligt" hårt. Hört att man skall lossa kablaget vid motorn för att sedan sänka ned systemet och på så sätt plocka av sonderna med röret "på marken".

    2. Min bil har två katalysatorer men det nya framröret har enbart en, kommer jag få CE-blink efter monteringen?(röret har naturligtvis uttag för begge lambdasonderna) men en katt försvinner ju iom bytet.
    Skall uppgradera till Steg 3 dock först till hösten,kan jag köra med 3"DP och orginal programvara?


    Med vänlig hälsning

    Alexander

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Hej!

    Jag bytte till 3" DP för ca ett årsedan.

    Koppla loss lambdasondernas kontaktstycken som sitter ungefär mellan motorn & batteriet. Håll reda på vilken som ska sitta var, främmre resp. bakre. Tråckla ut kablaget. Montera ner den befintliga DPn. Det svåraste var nästan att komma åt & få bort de tre M8:orna på avgashuset. När du trixat ut DPn så är det dax att ta loss lambdasonderna. Mina släppte lätt & utan problem. Bara en ordentlig skiftnyckel finns tillhands. Men kan ju vara bra att spraya lite 5-56 eller liknande först på dem. Montera dem sedan på den nya DPn. Montera DPn på bilen & dra upp den bakre lambdasondens kabel bakom motorn. Anslut kontaktstyckena.

    Någon CE fick jag ej. Jag kör original programvara.

  3. #3
    Tackar!

    DP-muttrarna har jag redan lossat på när jag letade efter glapp, lossade förvånansvärt lätt

    En en gång tack för beskrivningen.


    Med vänlig hälsning

    Alexander

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    En av sonderna ska sitta innan katalysatorn och den andra efter. Det är alltså inte en sond för vardera katalysator.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Ja byte främreröret har om dagen och ja kom fram till att det var mkt lättare att lossa sonderna lite innan man tog ner röret, den främre sonden tog ja bort helt innan ja ens börja sen lossa ja bara den bakre sonden lite så den satt löst, vilket är mkt lättare när hela röret sitter på plats. Nu först skruva ja av röret. Skruva på bakre sonden på nya röret så den sitter fast för hand, på med nya röret skruva fast, nu drog ja åt sonderna.

    Tips: När du skruvar på sonderna se till så kablaget är helt löst annars är det lätt att du vrider sönder kablarna inte bra. När du sen ska upp med den bakre kabeln kan det vara bra med ett snöre som du för ner bakom motorn och knyter fast på kablen sen är det bara dra upp den lite försiktigt. Skruva inte åt något förän du vet att allt sitter som det ska.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Tack för alla svar!!


    Medans jag är där och river byter jag DP-muttrarna, det är M8 va?

    Med vänlig hälsning

    Alexander

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Japp, M8.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    339
    men hur blir de med programvaran? måste man inte uppgradera den nått?
    blir den skillnad annars?
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Orsaken till att man byter DPn kan säkert vara olika. Utan annan mjukvara så blir det förmodligen inte så mycket mer effekt. Men det jag noterade var att responsen vid acceleration blev bättre. Eventuellt bidrar det även till bättre uthållighet då de varma avgaserna förmodligen evakueras lättare. Min amatörbedömning är att det borde bli en bättre arbetsmiljö för turbon dels att ha ett grövre rör med mer volym men även att slippa ha den första katten som en "propp" precis i turbons utlopp. Men skulle man fö för sig att ladda in en annan mjukvara framöver så är ju inte förutsättningarna sämre för att plocka ut mer effekt.

  10. #10
    Då var röret på plats.

    Men vilken skillnad det blev på ljudet, turbon visslar betydligt mer nu, hoppas det är normalt? Gott låter det iaf.


    MVH Alexander

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Trevligt.. gick det smärt fritt?

    Ljudet är ju bara för ljuvligt min visslar på rätt bra med så det är "nog" normalt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Montering utav vinge "shogun"
    Av mathiasO_1985 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 15:34
  2. Montering av sidoblinkers "Cristal" Ledljus
    Av Asterix79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 23:25
  3. "Nya" 9000 CD baklysen, hjälp montering?
    Av potatis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 12:06
  4. Etter montering av "mus-bio" er utetempen helt fuc
    Av Petter 900 t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-22, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •