Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Impedans högtalare 9-3SS

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272

    Impedans högtalare 9-3SS

    Finns det någon fin sammanställning av högtalarna och dess impedans till 9-3SS?
    Jag känner till Stoffe's fina sammanställning av stereon men där nämns ju inte högtalarna.

    EDIT: Även en lista på storlekarna hade varit finfint
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  2. #2
    Om jag nu inte är ut och cyklar så är det för en 9-3ss ng ung på detta vis.


    Kod:
    Placering       tum         Impedans
    ---------------------------------------
    Center            4"         4ohm
    I-panel           3.5"       4ohm
    Dörrar            6.5"      2ohm
    Hatthylla         4"         4ohm
    -

    //andreas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Om det är en Pretige300 stereo så har du även:

    Hatthylla, 6x9, 2Ohm

    Det du andreas_r skrev gäller enbart för Prestige150. Den enklaste, Popular70 har enbart 3,5"arna på sidorna av instrumentpanelen och 4"arna i hatthyllan.

  4. #4
    Hehe så rätt så. Tack för rättelsen, jag var lite för fast i min engen värld i morse
    Lite uppdaterat med frekvensomfång till det jag hade koll på, nåja alltid något.




    Kod:
    Prestige 70 
    Placering       tum         Impedans       HZ
    --------------------------------------------------------------- 
    I-panel           3.5"       4ohm 	120-20.000
    Hatthylla         4"         4ohm 	120-20.000
    
    
    
    Prestige 150 
    Placering       tum         Impedans	   HZ
    --------------------------------------------------------------- 
    Center            4"         4ohm 
    I-panel           3.5"       4ohm 	120-20.000
    Dörrar            6.5"       2ohm 	40-800
    Hatthylla         4"         4ohm 	120-20.000
    
    
    
    Prestige 300 
    Placering       tum         Impedans       HZ
    --------------------------------------------------------------- 
    Center            4"         4ohm 
    I-panel           3.5"       4ohm 	120-20.000
    Dörrar            6.5"       2ohm 	80-800
    Hatthylla         4"         4ohm 	120-20.000 
    Hatthylla        6x9"        2ohm 	20-100

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Mycket snygg sammanställning, tack så mycket grabbar.
    Ligger kablarna fördragna för högtalare, slutsteg m.m till dom större paketen även om man har ett mindre? Så att man t.ex kan koppla in slutsteg och högtalare för 300 om man har 150? Eller måste kablar dras också?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Mycket snygg sammanställning, tack så mycket grabbar.
    Ligger kablarna fördragna för högtalare, slutsteg m.m till dom större paketen även om man har ett mindre? Så att man t.ex kan koppla in slutsteg och högtalare för 300 om man har 150? Eller måste kablar dras också?
    Njaa, nu har ju jag bara koll på hur det ser ut med Premium150 och då finns ström och fiber framdraget för AMP2an, men kablar för högtalarna lär man dra själv. Däremot så skulle jag tro att kablarna ligger på plats om man har Popular70, är rätt mycket jobb annars att få ner dom i kabelkanalen och sen ut i dörrarna...

    Förrästen andreas_r, kom på en sak nu som jag själv har upptäckt. Dörrhögtalarna må bara spela upp till ca 800Hz, men signalen som går ut till dom är fullrange! Kör den genom en hög-lågnivåomvandlare och driver det mesta i bilen med den signalen nu, inklusive ett par 4-vägs 6x9or i hatthyllan.

  7. #7
    ChriZtoffer det var som tusan, mycket bra att få veta det, tack tack Men då får jag tänka över min planering av systemet litet. Har precis fått hem en R-F 3SIXTY.2 för att få ordning på de slaktade signalerna men det kanske var lite overkill då .
    Jaja det är väl bara att koppla och se glad ut. Saknar bara power/fuseblock och lite isolering till framdörrarna sedana skall här snickras billjud.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Låter riktigt nice! Var själv lite sugen på en 3Sixty men den är lite smådyr så det fick vara... Visade sig ju sen som tur var att det fungerade bra endå. Enda nackdelen om man driver bakhögtalare med den signalen är ju att tidskompet blir lite knasigt, men sänker man volymen såpass på dom så dom inte hörs fram så är det ju lugnt, ljudet ska ju ändå komma framifrån så och bakhögtalarna är ju till för passagerare.

    Förrästen ang isolering, var noga med den! Jag är inne på min 3e omgång med det nu då jag inte är nöjd en, och en bra ide till kan vara att göra nya bafflar om du byter dörrhögtalarna då orginal inte ger alltför mycket stöd. Lycka till med bygget!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    11
    3.5" 4ohm 120-20.000 stackars dom 3½orna som ska lira så djupt.
    6.5"orna ska fixa lägre än 80Hz oxå OM det hade vart ett par bra sexor och att dom suttit monterade i en riktig baffel som är A och O om man vill ha ett bra ressultat man kan få det å låta bra med inte allt för dyra grejjer så länge det sitter bra monterat och i stadiga bafflar.

    Och sen blanda ohmantalen på elementen är ingen vidare bra idé då man tappar kontroll då man lastar ner det redan inte så bra steget som sitter i bilen från början. Orginalljudet är i mina öron förkastligt och låter illa, gör om och gör rätt så låter det bra sen oxå.

    Ang: RF 3sixty så hoppa in på lazzats bilstereoforum där det finns återförsäljare till BRL och andra butiker som kan ge mer info om dessa grejjer.

    /Sebbe

  10. #10
    Mjo det kostade ett par slantar, även om ebay är min vän och jag lyckades göra ett bra klipp där så kostade det.

    Dls ref 6.3 skall kastas in som framsystem och till en början drivas av ett p-g XS2500 som jag har liggandes. Sedan kompletteras det med 6x9 bak samt plasta en liten låda till någon av basarna som ligger och samlar damm. Har inte riktigt bestämt hur jag skall lösa allt steg mässigt men det blir nog två 4 kanals steg, ett större och ett mindre. lilla = center och bak, stora = front och bas. Men jag hinner nog ändra mig ett par gånger innan allt är klart.

    Kan inte mer än hålla med om att det låter tragiskt ljudmässigt original, men det går att lösa iaf och det är en j-a tur det

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    11
    Om du vill ha bra resultat så gör en stabil montering av middarna, dämpa dörren med asfaltsmatta och plåten på dörren, sen samt även täcka för hålen i plåten på dörren. Antingen med asfaltsmatta eller om du knackar till en tunn aluplåt som du drar fast över hålen. Och klär sen med asfaltsmatta. På detta viset får du en tät dörrsida som kommer att spela mkt mer midd. Om du får plats med fyrorna uppe på brädan på originalplats tycker jag att du kan sätta dom där och stoppa ner dämpull så du får lite tätt och att fyran uppfattar det lite som en låda. Sen sitter väll även diskanten där under original på dom så kan du montera den där med en klick lim eller nått.

    Nästan dumt å förstöra ljudet med ett par sexnior i bak då dom oftast inte låter nå bra heller. Bättre å sätta i ett 2-vägs system där istället för dom pengarna du tänkte lägga på sexnior. Ett par 5.25"or skulle funka fint där istället + att dom låter bättre om man nu ska envisas med å ha nått i bak för dom som sitter där och sen skippar du centern. Och sätter in en tolva eller nått i skuffen som du gör lådan så att du kan trycka fast den mot ryggstödet så den spelar in genom skidluckan ifall du har nån. Om du vill ha mer HiFi bas så satsa på en sluten låda då den lirar thightare och oftast snyggare + att lådan brukar inte bli större än ca 30L beroende på vilken bas du väljer, men se till å få en som trivs bra i slutna lådor och som gräver hyfsat djupt så.

    Till detta kommer du att behöva 5 kanaler så du klarar dig fint med en 4-kanalare och ett monoblock. Dra en 33mm2 kabel från batteriet och lika från jorden.

    Med det kommer du att få en bil som spelar trevligt och skit i centern är mitt råd om du inte delar den HP 200hz och sen inte kör så mkt effekt på den, bara så att den fyller ut lite, ska finnas men inte höras så mkt.

    /Sebbe

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Citat Ursprungligen postat av ABZD
    ...6.5"orna ska fixa lägre än 80Hz oxå OM det hade vart ett par bra sexor och att dom suttit monterade i en riktig baffel som är A och O om man vill ha ett bra ressultat man kan få det å låta bra med inte allt för dyra grejjer så länge det sitter bra monterat och i stadiga bafflar...

    /Sebbe
    Dom fixar lägre än 80Hz, men antagligen så tycker Saabs ljudtekniker att när man har AS3an med 6x9" basarna så behöver inte 6,5"arna i dörrarna plågas så värst lågt. Mina kommer iaf att få spela ner till ca 55Hz nu, sen tar suben över.

Liknande ämnen

  1. Impedans i saab 9-3 ss
    Av Big_B i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 21:50
  2. Fel impedans på högtalare i 9-3SS med premium 150
    Av moose i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •