Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    Nu har jag avverkat drygt 500mil i Saabs stolthet, dvs en 280hk 9-3 SC Aero XWD under en och en halv vecka, och tänkte bjuda på en liten rapport.

    Setupen var full packning, takbox och fem personer, för en turné i europa. Slutmål Vodice i Kroatien.

    Jag gjorde exakt samma resa med en 9-5SC Aero förra året, bortsett från att jag då landade ytterligare fem mil söderut i Trogir, så lite jämförelser kunde göras.

    Första farhågan var utrymmet, skulle man orka sitta "på" varann i en liten 9-3 i två dagar i sträck, upp och ner, samt skulle packutrymmet verkligen räcka?

    Svaret är ja, man kan faktiskt sitta tre där bak ungefär lika bra eller illa som i en 9-5.
    Den största minusposten är mugghållaren på mittplats i sitsen.
    Den sitter som en dubbelvikt kalle anka pocket rakt i r..a på alla som väger mer än 20kg.
    Så mittplatsen fick oftast begagnas av de lite nättare damerna
    Nackskyddet är även för lågt för mig på 183cm.

    Vad gäller packutrymme bak kan man väll inte säga annat än att vi fick anpassa mängden bagage efter utrymmet.
    Takboxen är ett nödvändigt ont om man skall lösa utrymmesbehovet!
    Detta begränsar även farten till ca 150km/h. Dvs om man vill komma hem med en takbox också

    Vi ville inte heller ha bagage över ryggstöden för bakåtsikt. Dvs gardinen vad begränsningen. Man vill ju inte kryssa fram och tillbaks på autobahn som en blind dansk.
    Denna nationalitets bilpark med tillhörande förare visade återigen med råge att de kör bil lika bra som de åker slalom.

    Det första som slog mig när vi rullade iväg var att bilen inte alls var obehagligt lätt i styrningen som 9-5an blev med full packning.
    Bilen gick fint och neutralt. En annan sak man ganska snabbt märkte var motorn.
    Va gött den råmar (Lite lustigt att detta OEM avgas har samma resonansfenomen vid 1700-2000rpm som mitt hemmabyggda 2x2,5" till min 545i )
    Stark som en björn är den, även om bilen verkligen var nerlastad fanns det ordentlig ork i den!

    Även den otrevliga och tunga understyrda krängning som 9-5an hade på avfarterna var som totalt bortblåst med denna bil! Snyggt!

    Ljudnivån i bilen är svårt att uttala sig om eftersom takboxen givetvis brusar ganska kraftigt, men jag tyckte allt att den var acceptabel.
    Har Saab kanske gjort något åt den tidigare så kassa ljudisoleringen i 9-3 på den senaste årsmodellen?

    En annan sak man kan uppskatta är den nya fulläderklädseln. Äntligen finns detta alternativ till Saaben. Tack Saab, Klappa er själva på axeln för att ni fattade att man behöver detta alternativ i en så dyr bil.

    Över till lite mindre roliga punkter.
    När man kryssar fram och tillbaks mellan filerna på autobahn undrar man varför Saab inte har blinkautomatik, ni vet 3blink bara genom att peta till spaken nedåt!? Måste ju vara gratis eftersom alla andra tillverkare har det!?

    Nästa lilla klassiker, Handskfacket.
    Varför har inte Saab sedan 1985 med 9000 lyckats få en distinkt lucklåsning som man vet om den är stängd eller öppen?
    Hur många gånger ploppade den inte ut och la äpplen, plånbok och kartböcker på golvet?

    En annan sak är farthållarens mekaniska logik. Jag blev vansinnig på denna skit.
    varför har man avstängning och resumé på samma dragreglage? (iofs klassiskt Saab. Men det var bättre på 9000 & 9-5)
    Drar man knappen bara lite för långt stänger man av farthållaren och resumé går förlorad.
    Ytterligare kritik mot farthållaren är dess allmänt sega uppträdande.
    Att trycka resume för att uppnå tidigare fart resulterar i att man får vänta till tanken är slut innan den hittar tillbaks.

    Varför så fruktansvärt seg acceleration?

    Å dristar man sig till att accelerera manuellt och därefter aktiverar farthållaren tappar den först 5km/h för att sedan hämta tillbaks.
    Sitter det processorer från 70talet i denna enhet?

    På tal om tank, den är alledes för liten.
    Vi har stoppat på varje mack i hela europa. medelförbrukning på 1.4l kombinerat med en minitank är tröttsamt.

    En annan sak som behöver belysas är possition på reglagen för fönsterhissarna. Det var som rena Benny Hill farsen med alla fönster som åkte upp och ned i tid och otid, för att folk la hand/arm på reglaget.

    Men trots vissa små downfalls kan jag inte säga annat än att denna bil en riktig pärla.

    Jämfört med 9-5an är den som en 10kampare som står och hoppar upp och ner och skuggboxas brevid en trött komunalarbetare i läderremssandaler med en grön fjällräven kånken på ryggen.
    (Hade GM bara låtit Saab ta ut 300+ ur motorn hade detta blivit en storsäljare!!! Jag hade köpt en direkt )

    Summerat kan man säga att denna mellanklassare fixade storbilsuppdraget med bravur.

    Jag kan bara rekommendera alla att provköra denna fina bil.
    Bästa Saaben hittills!

    Å hur semestern var?
    Tja 30grader varmt, sol, och en kall öl på verandan varje kväll
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606

    Re: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    Skön läsning!

    Instämmer om karaktären på 2.8T-motorn. Nästan en magisk känsla.

    Håller dock inte med om farthållaren.
    Krävs bara att man har lite samarbetsförmåga...
    9-3 SC Aero 07

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Instämmer! Det var kul läsning.

    Jag håller heller inte med om farthållaren, tycker den fungerar finfint. Samt vad är problemet med handsfacksluckan? Aldrig haft några problem med den på någon saab..

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    Citat Ursprungligen postat av NP
    På tal om tank, den är alledes för liten.
    Vi har stoppat på varje mack i hela europa. medelförbrukning på 1.4l kombinerat med en minitank är tröttsamt.
    Förbrukningen är ju under all kritik!
    Min 7 år gamla RS4:a med ca 170 hk mer effekt, drar med full packning, 4 pers, knökfull takbox och 20"-hjul 0,97 l/mil i snitt efter 70 mils körning.

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Ja den verkar ju lite väl törstig! Undrar om någon kan svara på varför för oss som inte är så insatta i vad som mest gör att en motor blir bränslesnål..?
    Synd är det! Den ska ju vara modern och stadigt konstruerad.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Citat Ursprungligen postat av NP
    På tal om tank, den är alledes för liten.
    Vi har stoppat på varje mack i hela europa. medelförbrukning på 1.4l kombinerat med en minitank är tröttsamt.
    Förbrukningen är ju under all kritik!
    Min 7 år gamla RS4:a med ca 170 hk mer effekt, drar med full packning, 4 pers, knökfull takbox och 20"-hjul 0,97 l/mil i snitt efter 70 mils körning.

    // Thomas
    Fler RS4 åt folket.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Ah! Trådar om roadtrips är alltid lika skoj att läsa!

    Känner igen mycket du skriver som positivt NP, även om jag inte har exakt samma bil.

    Kan skriva under på irritation över farthållarens off/resume-placering. Ofta händer det att man stänger av den helt när man bara tillfälligt vill få den ur drift. Rattplacering vore enligt mig att föredra.
    Något som du inte anmärkt på, som vi med äldre bilar får stå ut med är högt vägljud och extremt mycket knirrande i paneler och stolar. Får VERKLIGEN hoppas det är REJÄLT mycket bättre på -07 och nyare, för min -06a är verkligen katastrof. Tyckte -03an jag hade var usel, men denna är faktiskt ännu sämre.
    Skulle vilja påstå att detta är den enda riktiga akilleshälen på dessa bilar. Visst är bränsleförbrukningen i ovankant, tanken för liten och farthållarreglaget lite dumt, men inget av det irriterar och förstör value 4 money-känslan som knirrande inredning och högt vägljud.

    Jag var själv ute på en liten roadtrip förra veckan. En resa på 50 mil. Precis som jag tidigare skrivet vill man knappt kliva ur stolen när man är framme. Jag brukar nästan känna att själva resan är målet.
    Bytte däck till Michelin Pilot Sport och de sänkte vägljudet en hel del. Dessutom blev bilen mindre småstötig och vid landsvägskörning var det en klar förbättring totalt sett.
    Något som jag direkt kan säga jämfört med de Volvobilar jag kör i jobbet är att Saab har lyckats mycket bättre med luftfördelningen i bilen. Framför allt när solen står på in i bilen. Det finns alltid ett läge att ställa spjällen i så att man slipper känna draget även om fläkten får jobba hårt för att kyla dig och kupén. Tyvärr funkar det inte i närheten så bra i Volvos modeller. Hur man än försöker justera spjäll och inställningar så lider man antingen av draget eller så blir man för varm. Så mössan av för Saabs klimatutvecklare!

    Som NP skriver så är 6an helt underbar. Kan inte tänka mig att åka liten 4 igen. Det enda man har att anmärka på är bränsleförbrukningen. Som förvisso är helt okej så länge man håller sig på landsvägen. Min lilla tur snittade 0,94 trots minst 10 mil i 170 blås. Det fina med min nyvunna effekt och responsjustering är bl a när man ligger i vänsterfilen och närmar sig en lastbil. Du har en bil bakom lastbilen som närmar sig gränsen då det gäller att bromsa, eller lägga ut bilen i vänsterfilen.
    Jag vet inte hur ni är funtade, men personligen lider jag fortfarande lite av tävlingsinstinkten. Man vill inte släppa förbi någon om man inte måste och i ovanstående scenario gäller det alltså att lägga på en rem för att skynda förbi högerbilen snabbt nog för att inte han ska behöva bromsa innan han kan gå ut för omkörning.
    Ligger man kring 120-140 behövs bara ett ytterst försiktigt tryck på gaspellen för att bilen genast ska öka 20 km/h på samma tid som man tidigare hann 5-10 km/h. Dvs tiden innan bilen reagerar på dina önskningar i kombination med det ökade vridet gör en riktigt kännbar skillnad i denna situation. Och alla som kör mycket motorväg vet ju hur ofta en liknande situation kan uppkomma och därmed hur nöjd man känner sig med ovan nämda uppgradering. Man bara väntar på nästa bil man kan få lov att köra om.

    Man närmast flyger fram på motorvägen (vi åker ju flygplan ), milen försvinner i rasande tempo och man börja känna en ledsamhet inför den hastigt närmande slutstationen. Den röda sommarsolen sänker sig över trädtopparna och dom senare kastar långa skuggor över vägen. Radion skvalar ut några sköna sommardängor som får subben i skuffen att smeka ryggslutet och öronen precis lagom för att ytterligare förhöja den redan höga njutningen.
    Magen börjar hojta om lite påfyllning och McDonalds får återigen stå till tjänst med en bit fettdrypande och en stor Cappucino till efterrätt. Givetvis intas målet i bilen. Varför sitta och trängas med gaphalsarna inne i bygget när man kan sitta i den skålade Saabfåtöljen och njuta av 6ans mjuka gång eller ovan nämda musik?
    Maten nersvald och kaffet börjar nå drickbar temp. Körningen påbörjas åter och vid motorvägspåfarten ges åter tillfälle att få kasta in pjäxan i pannrummet och mata genom alla växlarna i den distinkta 6-växlade lådan ända tills det går FORT...

    Nattens mörker sänker sig och destinationen runt hörnet. Ögonen börjar kännas aningens ansträngda, men kroppen och huvudet är inte trötta. Lösningen heter Black Panel. Ett litet tryck och man känner genast hur ögonen slappnar av och fokus lyfts mer ut åt vägen, dikena och trafiken. Ingen anledning att stanna för att blunda längre.
    Även backspegelns automatiska avbländning hjälper till att hålla fokus fram och ögonen pigga. Man slipper släppa blicken från vägen för att fippla med knappen till spegelomställning. Felinställda strålkastare och folk som inte har vett att slå av helljuset är plötsligt inget irritationsmoment. Jösses va denna lilla funktion är nödvändig. Det går inte att handla bil utan denna lilla finess.
    Den stjärnklara himlen syns genom glastakluckan och kupén känns plötstligt större än vanligt.
    Jag vet inte hur det är med er, men i avsaknad av sjukt mycket effekt har jag blivit såld på att marscha mil efter mil i hög hastighet. Tycker det är underbart att känna fartkänslan och att milen matar på i rasande tempo. Just här är 9-3an med sänkning, stora hjul och lite extra krydda på spisen helt underbar. Det känns som att bilen blir mer underhållande och mer välavstämd i chassit när man ligger runt 170-190 blås.
    Tyvärr är det ju inte så välkommet i detta land, men det finns platser där det är fullt lagligt så det är tur att man har nära dit...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    1.4 l/mil låter en hel del. Vilken snittfart vart det på resan?
    Liknande resa(2 pers+packning) 9-5 Aero aut. 0,95 l/mil och 105 km/h snitt på 563 mil ToR Kroatien.
    Antar att förbrukningen som vanligt beror på hur högerfoten används i en turbobil.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Något som du inte anmärkt på, som vi med äldre bilar får stå ut med är högt vägljud och extremt mycket knirrande i paneler och stolar. Får VERKLIGEN hoppas det är REJÄLT mycket bättre på -07 och nyare, för min -06a är verkligen katastrof. Tyckte -03an jag hade var usel, men denna är faktiskt ännu sämre.
    Skulle vilja påstå att detta är den enda riktiga akilleshälen på dessa bilar. Visst är bränsleförbrukningen i ovankant, tanken för liten och farthållarreglaget lite dumt, men inget av det irriterar och förstör value 4 money-känslan som knirrande inredning och högt vägljud.
    Kan bara hålla med om att den stora akilleshälen för 9-3SS/SC är just knirrande i paneler och stolar.
    Jag har kört många M/06 och M/07 och visst är M/07 bättre än M/06, men marginellt. Lite från exemplar till exemplar.
    Något som man kunde bli lätt knäpp på var insynsskyddet för SC som alltid låg och knirra i motorvägsfart…
    Men det var först till M/08 som det vart riktigt bra!
    Det känns som att 9-3SS/SC skulle vara byggd/iopsatt så här från början.
    Har kört många olika M/08 och alla har varit toppen. Ljudvolymen från väg/däck är minskad och inget knarr från inredning.
    Dock så kan jag inte uttala mig om hur det är över tid då alla har varit som max ~1år / 5000mil.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Citat Ursprungligen postat av NP
    På tal om tank, den är alledes för liten.
    Vi har stoppat på varje mack i hela europa. medelförbrukning på 1.4l kombinerat med en minitank är tröttsamt.
    Förbrukningen är ju under all kritik!
    Min 7 år gamla RS4:a med ca 170 hk mer effekt, drar med full packning, 4 pers, knökfull takbox och 20"-hjul 0,97 l/mil i snitt efter 70 mils körning.

    // Thomas
    Jag måste då säga att 0,97 l/mil låter väldigt bra (nästan för bra) med den specen du beskriver (full packning, 4 pers, knökfull takbox och 20").
    Var detta motorväg el. landsväg
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Fler RS4 åt folket.
    Det var du som sa det...!


    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Jag måste då säga att 0,97 l/mil låter väldigt bra (nästan för bra) med den specen du beskriver (full packning, 4 pers, knökfull takbox och 20").
    Var detta motorväg el. landsväg
    Landsvägskörning med gällande hastighet + ca 15 km/h.

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Fler RS4 åt folket.
    Det var du som sa det...!


    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Jag måste då säga att 0,97 l/mil låter väldigt bra (nästan för bra) med den specen du beskriver (full packning, 4 pers, knökfull takbox och 20").
    Var detta motorväg el. landsväg
    Landsvägskörning med gällande hastighet +20 km/h.

    // Thomas
    Okej, fortfarande mkt bra!


    För 9-3SC XWD's "fördel"
    Kan tänka mig att takbox och ~150km/h inte är någon "super kombo"...
    Borde iaf kunna göra ett par deciliter/mil...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068

    Re: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Citat Ursprungligen postat av NP
    På tal om tank, den är alledes för liten.
    Vi har stoppat på varje mack i hela europa. medelförbrukning på 1.4l kombinerat med en minitank är tröttsamt.
    Förbrukningen är ju under all kritik!
    Min 7 år gamla RS4:a med ca 170 hk mer effekt, drar med full packning, 4 pers, knökfull takbox och 20"-hjul 0,97 l/mil i snitt efter 70 mils körning.

    // Thomas
    Är du säker du inte fått tag i en stylad och dekaltrimmad 1,8T Quattro då?
    Eller så gasade du inte alls eller så fick ev. sambo köra?
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Har Saab kanske gjort något åt den tidigare så kassa ljudisoleringen i 9-3 på den senaste årsmodellen?
    De började ju montera ljudisoleringen från Cadillacen till MY2008.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    Citat Ursprungligen postat av Micke Turbo
    Är du säker du inte fått tag i en stylad och dekaltrimmad 1,8T Quattro då?
    Eller så gasade du inte alls eller så fick ev. sambo köra?
    Frugan fick köra 8 av de 70 milen... måste nog bero på det.

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Eurotrip med 9-3 SC Aero XWD

    [quote=Big Tom RS4]
    Citat Ursprungligen postat av "Micke Turbo":1yarztcr
    Är du säker du inte fått tag i en stylad och dekaltrimmad 1,8T Quattro då?
    Eller så gasade du inte alls eller så fick ev. sambo köra?
    Frugan fick köra 8 av de 70 milen... måste nog bero på det.

    // Thomas[/quote:1yarztcr]Nä, det lär det knappast bero på för trots att dom kör som "kärringar" så lyckas åtminstånde min göra av med mer soppa än jag trots att jag kör både fortare och roligare än henne...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Något som du inte anmärkt på, som vi med äldre bilar får stå ut med är högt vägljud och extremt mycket knirrande i paneler och stolar. Får VERKLIGEN hoppas det är REJÄLT mycket bättre på -07 och nyare, för min -06a är verkligen katastrof. Tyckte -03an jag hade var usel, men denna är faktiskt ännu sämre.
    Skulle vilja påstå att detta är den enda riktiga akilleshälen på dessa bilar.
    Har ju gått från 04 aero ->08 vector (tjänstis) -> 07 aero.

    08:an var ett rejält lyft gentemot 04:an på vägbrus-fronten.
    07:an upplever jag som ungefär lika högljudd som 04:an.

    Dock hade jag 17" på 08:an och 18" på de två andra, så det är väl inte en helt rättvis jämförelse.
    9-3 SC Aero 07

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Min M/06 är tyst i inredningen och den har gått 6000mil.
    Enda inredningsljudet som finns är lite knarr från takluckan då man passerar trottoarkanter, annars tyst och fin.

    Jag blev lite besviken på motorn första tiden men den verkar gå bättre och bättre ju mer jag kör den. Nu tycker jag den går riktigt bra, skjuter på riktigt fint och turbokicken vid 2000rpm på tvåans växel är rejält beroendeframkallande
    Motorljudet är så jäkla skönt, inte för högt och inte för lågt. Föredrar att ha stereon avstängd bara för att få möjlighet att höra sexans sång när man varvar ur den.

    Bensinförbrukningen är inte mycket att orda om, drar marginellt mer än min tidigare 9000Aero. Tricket för att köra V6:an ekonomiskt är att utnyttja de fina lågvarvsegenskaperna, inga problem att runda gathörn på 4:ans växel t.ex.

    Jag är så jävla nöjd med denna bilen, det riktigt spritter i kroppen när man skall till och köra bilen, och man letar anledningar att ta en sväng med den.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  19. #19
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    En kommentar ang förbrukningen.
    Ingen av oss två som delade på körningen hade för avsikt att slå rekord i låg förbrukning.
    Dvs körningen kunde säkert utförts snålare om man hade haft det som mål.
    Men som SJ sade "resan är halva nöjjet".

    Nu var det ganska frekvent fullgas accelerationer mellan 120-160km/h på autobahn.

    Hade vi rullat stadigt med 150km/h på högsta växel hela vägen, utan hinder, förutsätter jag att den dragit ett par dl mindre.

    En annan sak som slog mig under denna långresa.
    Vart var alla skojjiga bilar? Hela europa kryllar bara av dieselvarianter 1.6-2.0l instegsmodell av Passat, Seat och Skoda.

    Samt en uppsjö av Kangoo, Partner och Berlingo som folk verkar tycka är helt ok att trycka in familjen och dra på långresa i!?
    En och annan ny X5 och Q7 rullade iofs runt, men hur spännande är det att se dessa flodhästar?
    Vart var alla Porschar, Maseratis, Ferrari och Bugattis jag hade sett fram emot att glo på?
    Skärpning tyskland!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  20. #20
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av NP
    En annan sak som slog mig under denna långresa.
    Vart var alla skojjiga bilar?
    Samt en uppsjö av Kangoo, Partner och Berlingo som folk verkar tycka är helt ok att trycka in familjen och dra på långresa i!?
    Detta övergår också mitt förstånd och in på grannens. Den typen av bil skulle jag högst motvilligt nyttja för att handla på närmaste snabbköp, men aldrig i livet åka på långresa i.
    Något som jag tycker är än mer förvånande är de som ger sig ut på lång semesterresa utomlands i bilar som är helt färdiga för skroten och inte skulle klara en flygande besiktning utan att få många poäng. Denna typen av människor tycks växa på träd.
    Jag som själv drar mig för att bila för långt utanför rikets gränser med min hyffsat nya bil pga det strul och de kostnader det ställer till i händelse av ett haveri. Då har jag ändå ingen större familj att ta hänsyn till.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •