Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Hjälp med högtalare/stereo i OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53

    Hjälp med högtalare/stereo i OG9-3

    hejhej.

    jag kan börja med att säga att jag är ganska grön inom området billjud och stereo.

    jag har en 9-3 coupé -01 och högtalarna skrapar och knastrar bara man nuddar volymer som ligger typ vid samtals-nivå.

    Så jag vill byta ut alla högtalare, och det är här det saknas lite kunskap.
    Jag tror jag har bestämmt mig för att inte byta ut dom själv, utan hellre lämna in den och låta någon kunnig fixa det för en tusen-lapp. Så slipper jag bryta sönder dörrarna och behöva byta dom med :P

    Men då gäller det bara att få tag i rätt saker, jag har varit runt och frågat lite, men ingen jävel vill ju hjälpa till.
    vad ska det sitta för högtalare och vart? för det sitter väl i:

    Instrumentpanelen
    Dörrarna
    Hatthyllan

    sen va det någon som sa att jag behöver adaptrar för att få in "vanliga" högtalare i min bil, typ monteringsringar antar jag.

    jag vill inte ha någon baslåda, jag vill bara kunna spela lite högre utan att det ska låta fan.
    är det ett stort misstag och behålla orginalstereon?
    eller räcker det att klämma dit något slutsteg någostanns?
    om inte, något bra tips på en dubbelDIN-stereo som inte är tokdyr.

    hur är det med högtalarkablar? jag vet hur stor skillnad det gör med typ 2.5 kvadrat mot 4 kvadrat i golvarna hemma, vad sitter det i bilen från början, och är det verkligen värt att riva isär hela bilen för att byta dom?

    alla tips på vettiga, prisvärda högtalare uppskattas verkligen.

    en sista sak, jag bor i karlstad, någon som känner till någon som kan hjälpa till, BRL har tydligen slutat med installationer, sen är det bara bke kvar?

    tack på förhand
    /Zargon

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    3,5" i instrumentpanelen
    6,5" i dörrarna
    6x9" i hatthyllan

    Tipset är ett fyrkanalssteg i bagagen som du kopplar dörrar och hatthyllehögtalare till. Och ja, 2,5 kvadrat behöver du.

    Ang huvudenheten så får nån annan svara på hur bra/dålig org-enheten är i og9-3 men värt att nämna är att den inte är 2xDin.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Ang huvudenheten så får nån annan svara på hur bra/dålig org-enheten är i og9-3 men värt att nämna är att den inte är 2xDin.
    mja, den är väl strax under 2xDIn, men det är ju en liten list ovanför, som inte gör någon nytta, så jag har för mig att den 2xDIn går in?


    men säg att jag behåller alla kablar, stereon, och bara byter högtalarna, hur korkat är det? :P

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Det kommer väl låta bättre men känns lite synd att slösa pengar på högtalare man ändå inte använder fullt ut utan slutsteg :P

  5. #5
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Klart du ska ha orginal stereon kvar, helt klart snyggast.

    Om du ska ha steg till denna så får man köpa en lågnivå adapter som du hittar på http://www.backesljudbygg.se/

    Kan vara värt å tillägga att du även har ett externt steg till dörrhögtalarna som sitter bakom AC panelen (ungefär)..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Klart du ska ha orginal stereon kvar, helt klart snyggast.

    Om du ska ha steg till denna så får man köpa en lågnivå adapter som du hittar på http://www.backesljudbygg.se/

    Kan vara värt å tillägga att du även har ett externt steg till dörrhögtalarna som sitter bakom AC panelen (ungefär)..
    oho, då är det väl bara att använda den då?

  7. #7
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Zargon
    men säg att jag behåller alla kablar, stereon, och bara byter högtalarna, hur korkat är det? :P
    Tycker det låter ganska vettigt, eftersom du redan har ett steg till dörrhögtalarna.
    Sen om du ska lämna iväg det så drar det nog iväg en del pengamässigt..

    Och då spelar det ingen större roll vilka högtalare du köper så då kan du få det riktigt billigt..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Citat Ursprungligen postat av Zargon
    men säg att jag behåller alla kablar, stereon, och bara byter högtalarna, hur korkat är det? :P
    Tycker det låter ganska vettigt, eftersom du redan har ett steg till dörrhögtalarna.
    Sen om du ska lämna iväg det så drar det nog iväg en del pengamässigt..

    Och då spelar det ingen större roll vilka högtalare du köper så då kan du få det riktigt billigt..

    mjo, gillar inte riktigt att låta någon annan göra det, men det känns som det är lätt att något skiter sig om man gör det själv, speciellt då jag aldrig gjort det förr. (tror inte en 240 räknas)

    hur svårt är det att få isär dörren, instrumentpanalen och hyllan?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Kan ju bara svara för ng900 men när jag bytte huvudenhet, högtalare, och drog nya kablar till dem samt slutsteg i bagagen gjorde jag det med absolut 0 förkunskaper och det tog tid men gick bra och jag upplevde det inte som speciellt svårt. Tycker du skall göra det själv, speciellt om du bara skall byta ut högtalarna, det är inte svårt alls. På ng900 är det iaf inte svårt att ta ner dörrsidorna, vet inte hur det är på og9-3 dock, men antar att det inte skiljer sig för mycket..

  10. #10
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Det ska tillåme en som meckat 240:i klara av =p..

    Näe det är inga problem alls..
    De uppe i instrumentpanelen tar man nog bara en plastkniv och pillar upp gallret.
    Dörrarna sitter med ett antal skruvar.
    6x9 orna sitter också med lite skruvar och galler med clips..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  11. #11
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Men om verkligen alla högtalare låter konstigt så kanske det är nåt annat fel än att högtalarna är slut..?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Dörrarna sitter med ett antal skruvar.
    är det verkligen så enkelt?
    jag menar i 240n så satt det typ 3 skruvar gömda bakom någon plast, när man va färdig med det så va det ungefär 378st clips som höll fast sidan, och så skulle man försöka att inte ha sönder hälften.. hur bängligt som hellst.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Är väl clips också? Är 6 skruvar per dörr om jag inte missminner mig och typ 4-5 plastclips som inte bör gå sönder ifall man gör det lungt och förståndigt.

  14. #14
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Är väl clips också? Är 6 skruvar per dörr om jag inte missminner mig och typ 4-5 plastclips som inte bör gå sönder ifall man gör det lungt och förståndigt.
    Jaja, detaljer..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Helt rätt!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    funderade på en liten sak, som jag antar är väldigt basic, ska försöka att inte skämmas när jag skriver detta:

    men hur ser kopplings schemat på en bilstereo ut?

    för vanligvis i en hemma stereo så är det ju bara typ:

    [CD/DVD] ---> [digital coax/optisk, eller analoga RCA] ---> [förstärkare] ---> [högtalarkablar] ---> [högtalare]

    hur ser det ut i bilen, och hur är försteg/slutsteg anslutna, osv?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Slutsteget kopplas med RCA och signalkabel till stereon. Signalkabeln säger till steget när det skall vara på och av.. Och RCA är ju ljudet hehe. Försteget är ju huvudenheten.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Slutsteget kopplas med RCA och signalkabel till stereon. Signalkabeln säger till steget när det skall vara på och av.. Och RCA är ju ljudet hehe. Försteget är ju huvudenheten.
    aha, tack för det.
    när inget externt steg är närvarande så antar jag att högtalarna i anslutna direkt till stereo (som de på instrumentpanalen i min bil)

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Har du dörrhögtalare är de anslutna till ett slutsteg på passagerarplatsen, 6x9" och 3,5" är anslutna direkt i huvudenheten.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    tack för alla svar eindpeng!

    fortsätt gärna med tips, och förslag på högtalare som inte kostar skjortan men som låter ok med orginalsakerna, kanske något med lite mer bas än genomsnittet då jag inte vill ha en baslåda.

Liknande ämnen

  1. Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08
    Av Jonkan1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2016-10-24, 12:06
  2. Bytte stereo, högtalare funkar ej.
    Av Krillel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 18:31
  3. Glapp i stereo/högtalare? AS1 9-5 -99
    Av johis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 22:11
  4. Byta stereo och högtalare i 9-3 -99
    Av VictorD i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 18:14
  5. Tips på stereo högtalare
    Av gripen65 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-04-09, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •