Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Får inte till GLT. Laddar ok utan W-slang. Tryckdosa bytt

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Får inte till GLT. Laddar ok utan W-slang. Tryckdosa bytt

    Har problem med grundladdet på min 900, och även "vanliga" laddet. Jag lyckas inte justera upp GLT till rätt nivå vilket leder till att bilen inte laddar som den ska, får dessutom väldigt svajigt ladd med APC-säkring i.

    Rycker jag W-slangen skjuter turbon på som den ska dock.

    Provbytte tryckdosan idag och problemet kvarstår. Båda provtryckta och öppnar vid runt 0,5 bar.

    Har jag missat något, vad kan jag mer testa? Känner att jag målat in mig i ett hörn jag inte kommer ur.

    MV-bör väl inte kunna skapa sådana problem med GLT, eller?

    Turbon är en TD0419T.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Rubriken är väl lite missvisande? Självklart skenar laddtrycket utan W-slang då inget kan öppna WG:n då.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Hmm, jo du har kanske rätt. Ville mest peka på att turbon är kapabel att ladda.

    Förhoppningsvis är rubriken mer förklarande nu?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Testat att koppla ihop W och C slangen och se vad GLT blir då??

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Skotthed
    Inlägg
    60
    Medlem#
    13613
    Vad har du för avgashus? Orört, omsvetsad grenrörsfläns, portad wg?

    Kan vara spricka i wgport som gör att den läcker och inte får rätsida på laddtrycket. Dock tycker jag att det låter underligt att du har problem redan vid 0,5bar. Om avgashuset är modifierat kan det ju vara locket till wgporten som inte ligger riktigt plant.

    Har turbon fungerat som den skall tidigare eller har du precis monterat den?

    /Persson
    SAAB 9-3sc -09 Maptun st.1.
    SAAB 9-3ss Aero -05.
    SAAB 900 2,0T Talladega -98 Trollspeed individuell mjukvara.
    SAAB 900 2,0T -97.
    Medlemsnr: 13613 (OG nr.6217).

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Testat att koppla ihop W och C slangen och se vad GLT blir då??

    MVH

    F
    Nej, det har jag inte, ska testa det.

    Citat Ursprungligen postat av 900 Talladega
    Vad har du för avgashus? Orört, omsvetsad grenrörsfläns, portad wg?

    Kan vara spricka i wgport som gör att den läcker och inte får rätsida på laddtrycket. Dock tycker jag att det låter underligt att du har problem redan vid 0,5bar. Om avgashuset är modifierat kan det ju vara locket till wgporten som inte ligger riktigt plant.

    Har turbon fungerat som den skall tidigare eller har du precis monterat den?

    /Persson
    Fungerade på tidigare bil, gick igenom turbon och kunde inte se någon spricka i avgashuset, WG-locket ser ut att ligga plant på och vad jag vet är det inte portat.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Skotthed
    Inlägg
    60
    Medlem#
    13613
    Ok. Har du testat med en annan magnetventil? Kollat att slangar till magnetventil är hela?

    /Persson
    SAAB 9-3sc -09 Maptun st.1.
    SAAB 9-3ss Aero -05.
    SAAB 900 2,0T Talladega -98 Trollspeed individuell mjukvara.
    SAAB 900 2,0T -97.
    Medlemsnr: 13613 (OG nr.6217).

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Var ute och mixtrade lite med en tredje dosa idag, och nu har jag fått till ett GLT på 0.5, ligger stabilt där och bilen grå precis som den ska. Plockar man med APC-säkringen i leken laddar bilen som mest 0.9 bar (ska ligga på runt 1.4) och svajar sedan mellan 0.6 och 0.9, så någonting är det ju som inte stämmer.

    Blev dock osäker på om jag har rätt GLT nu, ska kolla med Maptun ifall det ska vara högre. Isåfall skulle det kunna förklara varför laddet inte blir som det ska. Men svajet, hade liknande fast inte lika påtagligt innan turbobytet, MV kanske?

    Glömde koppla ihop C och W-slangarn, om jag skulle få annat GLT med dessa ihoppkopplade, vad kan man dra för slutsats då? Läckande slangpaket till MV alt. läckande/trasig MV?

    Bypassventilen, kan den skapa dessa symptom?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Tror inte du har läckande slang paket utan dålig MV.
    Byt den så får du nog bättre värden sen.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Ska testa det.

    Kan en trasig MV påverka "toppladdet" också? För den laddar bra mycket mindre än vad den borde göra, eller är det endast pga. fel GLT inställt (om vi förutsätter att allt annat är helt)
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hej, jag tror inte att MV i sig påverkar toppladdet utan det skall regleras från boxen. Jag har ett liknande problem med en 9000 2,3T (225) och jag börjar bli allt säkrare på att alla dessa reglerproblem som beskrivs här på forumet med fel i MV, WG etc är orsakade av boxen, antingen av dåliga program men även av hårdvarufel.

    När du skickar in din box för mappning kan du inte vara säker på att få tillbaka just din box, utan det kan vara en gammal box med lång drifttid och eftersom all elektronik har en begränsad livslängd uppstår hårdvarufel.

    Jag har nu provat 2 olika mappade boxar och ingen av dessa reglerar korrekt (vilken fira det gäller vill jag vänta med att nämna till jag provat ytterligare en - om jag får).

    Om jag däremot sätter tillbaka min originalbox fungerar allt som det skall.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Intressant, har du haft några problem med att GLT är för lågt på din bil?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, jag tror inte att MV i sig påverkar toppladdet utan det skall regleras från boxen. Jag har ett liknande problem med en 9000 2,3T (225) och jag börjar bli allt säkrare på att alla dessa reglerproblem som beskrivs här på forumet med fel i MV, WG etc är orsakade av boxen, antingen av dåliga program men även av hårdvarufel.

    När du skickar in din box för mappning kan du inte vara säker på att få tillbaka just din box, utan det kan vara en gammal box med lång drifttid och eftersom all elektronik har en begränsad livslängd uppstår hårdvarufel.

    Jag har nu provat 2 olika mappade boxar och ingen av dessa reglerar korrekt (vilken fira det gäller vill jag vänta med att nämna till jag provat ytterligare en - om jag får).

    Om jag däremot sätter tillbaka min originalbox fungerar allt som det skall.
    Har själv varit med om där MVn varit dålig och inte gett fullt laddtryck.
    MVn kan ge många konstiga fenomen så bästa är att testa en som funkar.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Jag har alltit börjat med att ställa in GLT till 0,45. I det fallet jag skrev om ligger GLT ganska stabilt hela tiden upp till 5500r/min, har senast idag kollat GLT med separat laddtrycksmätare och det låg i stort sett helt ok.
    Givetvis finns det fall där MV inte fungerar korrekt, men vad jag menar är att det är inte så vanligt som framställs här på forumet. Finns det ingen olja/gegg i slangarna till MV och lindningarna håller 3 ohm är det inte ngt fel i MV. Det är säkert många som byter MV, Tk och turboaggregat helt i onödan när felet ligger i boxen.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, jag tror inte att MV i sig påverkar toppladdet utan det skall regleras från boxen. Jag har ett liknande problem med en 9000 2,3T (225) och jag börjar bli allt säkrare på att alla dessa reglerproblem som beskrivs här på forumet med fel i MV, WG etc är orsakade av boxen, antingen av dåliga program men även av hårdvarufel.

    När du skickar in din box för mappning kan du inte vara säker på att få tillbaka just din box, utan det kan vara en gammal box med lång drifttid och eftersom all elektronik har en begränsad livslängd uppstår hårdvarufel.

    Jag har nu provat 2 olika mappade boxar och ingen av dessa reglerar korrekt (vilken fira det gäller vill jag vänta med att nämna till jag provat ytterligare en - om jag får).

    Om jag däremot sätter tillbaka min originalbox fungerar allt som det skall.
    Har själv varit med om där MVn varit dålig och inte gett fullt laddtryck.
    MVn kan ge många konstiga fenomen så bästa är att testa en som funkar.

    MVH

    F
    Ska självklart göra det, såg att min MV är en från Scantech, vill minnas att det finns en del som har haft problem med dessa?

    Ska nog jaga tag på en orig. GM för att vara på säkra sidan.

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Jag har alltit börjat med att ställa in GLT till 0,45. I det fallet jag skrev om ligger GLT ganska stabilt hela tiden upp till 5500r/min, har senast idag kollat GLT med separat laddtrycksmätare och det låg i stort sett helt ok.
    Givetvis finns det fall där MV inte fungerar korrekt, men vad jag menar är att det är inte så vanligt som framställs här på forumet. Finns det ingen olja/gegg i slangarna till MV och lindningarna håller 3 ohm är det inte ngt fel i MV. Det är säkert många som byter MV, Tk och turboaggregat helt i onödan när felet ligger i boxen.
    Jag vet inte om boxen är helt ok eftersom jag inte har kunnat provköra ordentligt med min bil, men MV visade tendenser till att strula med den gamla boxen också så jag provbyter först. Är det fortfarande problem efter det så kommer jag prata med leverentör.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Jag har alltit börjat med att ställa in GLT till 0,45. I det fallet jag skrev om ligger GLT ganska stabilt hela tiden upp till 5500r/min, har senast idag kollat GLT med separat laddtrycksmätare och det låg i stort sett helt ok.
    Givetvis finns det fall där MV inte fungerar korrekt, men vad jag menar är att det är inte så vanligt som framställs här på forumet. Finns det ingen olja/gegg i slangarna till MV och lindningarna håller 3 ohm är det inte ngt fel i MV. Det är säkert många som byter MV, Tk och turboaggregat helt i onödan när felet ligger i boxen.
    Jodå, det kan vara fel på ventilen ändå.
    Det sitter ju en liten platta som skall åka mellan de 2 lägena med hjälp av spolarna. När ventilen blir sliten (och det blir den ibland väldigt fort) så kan plattan få problem att röra sig och den vill fastna mitt emellan och alla möjliga varianter. En mätning av ventilen visar då inga problem men likförbaskat så blir det fel.
    Min MV blev så sliten att den läckte internt. Det märktes på att grundladdet blev alldeles för högt och högre med varvet. Toppladdet svajjade otroligt mycket och bilen var allmänt svårkörd, man kunde bränna i laddstoppet närsom.

    Jag skulle börja med att koppla en slang _direkt_ från trycksidan och till WG:n, alltså helt utan magnetventilen. I detta läget skall bilens ladd vara stenstabilt i alla lägen, detta är också ett bra tillfälle att ställa GLT
    När detta är klart kopplar man in magnetventilen igen. Funkar det skit då så ber man någon snäll vän att låna ut sin (eftersom de kostar så förbenat mycket) och provar. Funkar det bra då så är problemet löst men funkar det inte kan man gå vidare i felsökningen och misstänka andra elektronik-fel.

Liknande ämnen

  1. Bytt vevhusvent. = Bílen laddar 1.0!! 9-5 2.0 T
    Av jimmyk85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 14:11
  2. Bytt bilbatteri 9-3 SS 03'a rattlåset slår inte till
    Av nrjz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •