Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Fjäderbyte 900ng, Behöver hjälp!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    45

    Fjäderbyte 900ng, Behöver hjälp!

    Nu är det så att jag vill byta fjädrar till sänkningsfjädrar eftersom bilen är hög som ett höghus.
    Jag har försökt men jag har fastnat vid bulten som sitter på spindelleden (se bild).



    Som jag har förstått det så måste man plocka ur hela fjäderbenet för att byta fjädrar fram?
    Jag har lossat allt som abs givare, broms ok, drivaxel men skruven till bromsskivan var jätte mjuk så skallen blev rund, vilket betyder att skivan sitter kvar.

    Så hur gör jag för att få ur bulten så fjäderbenet ramlar ur?

    Tack på förhand!

    Mvh!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179
    kulbulten. ta slå med en hammare lite försiktigt på järnet alltså fjäderbenet så brukar kulbulten "vibrera" loss.
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av _Ant0n
    kulbulten. ta slå med en hammare lite försiktigt på järnet alltså fjäderbenet så brukar kulbulten "vibrera" loss.
    Har bankat med hammare som en blå dåre men det går inte.
    Rostlösning/smörj har jag sprejat på ordenligt med.

  4. #4
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 524
    Lite försiktigt?

    Du får helt enkelt ta en större hammare, jag använde två smideshammare, ena hadde jag som mothåll så det blev stumt, annars så är det ingen större vits.
    Och helt enkelt slå på uta helvete, En ordentlig smäll räcker.

    Lycka till..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  5. #5
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 786
    Medlem#
    3183
    Jag brukar ta en kofot och stoppa in emellan o bryta till lite.
    Skruva dock på muttern först igen så du får större anliggningsyta samt att du inte förstör den gängade tappen.

    Nu bruka inte mina sitta så hårt så hur det fungerar när allt sitter "för jävligt" de vet jag inte.

    Men spreja på lite mera 5-56 o låt det stå över natten sen bankar du lite först innan du provar med kofoten.

    mvh Johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 082
    Medlem#
    5389
    Jag säger som Johan, kofoten is the tool! Men visst, det kan sitta åt bra jävligt...eller jävligt bra? Beror på hur man ser på´t

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 082
    Medlem#
    5389
    Kom och tänka på det, du kommer förmodligen stöta på ett bra mkt söttre bekymmer senare när du väl ska ha ur dämparen ur fjäderbenet! Den stora mutter som håller fast dämparen sitter fast ngt så gruvligt! Sista jag gjorde detta på en 9-3 -00 (som trots allt hade rullat i Tyskland utan salt) så fick jag rigga upp hela benet i ett ordentligt skruvstäd, bygga ordentliga mothåll mot väggen med 2"4 samt gå loss med den största rörtången jag kunde hitta! Men har man väl fått loss dem så är det rena nerförsbacken sen!



    edit: Doh! Såg ju nu att du "bara" skulle byta fjädrar...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    45
    Imorgon skall jag banka så in i helvete, hur gör jag för att inte förstöra gummipackningen som sitter på spindelleden vid bulten om jag använder kofot?

    brb saab misshandel!!!

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 082
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av bumman
    Imorgon skall jag banka så in i helvete, hur gör jag för att inte förstöra gummipackningen som sitter på spindelleden vid bulten om jag använder kofot?

    brb saab misshandel!!!

    Du sätter kofoten mellan toppen på skruven och ABS kransen...akta drivknutsdamasken!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    180
    eller ta ett längre spett å bänd längre in på framvagnen, brukar lossna då ihop med några vällriktade slag

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    45
    Det gick tillslut! men tog nog fan 24h totalt för alla 4 fjädrar!!
    Första gången jag ens försökt göra något liknande så det får väll duga tycker jag!
    Finns inga genvägar, har man inte en avdragare är det bara att vålda! Man ska INTE vara rädd för att ta i..

    Men, ser inte ut som att den blev lägre?
    Vi tänkte väll att fjädern sjunker ihop efter några mil, eller ska det synas direkt?

    Mvh Boman

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    591
    sänkningen kommer att sätta sig efter ett tag så det är bara att vänta lite.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Jag säger som Johan, kofoten is the tool! Men visst, det kan sitta åt bra jävligt...eller jävligt bra? Beror på hur man ser på´t
    Bättre att ta ett lång spett eller tjockt rör i detta läget, jag skulle dra väck den med en kofot en gång, men det slutade med att kofoten satt i käken... -.-

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    sänkningen kommer att sätta sig efter ett tag så det är bara att vänta lite.
    Okej, låter bra.!
    Någon som har lite koll på hur länge "ett tag" brukar vara?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 501
    Om det inte syns nån skillnad känns det som det är nåt fel,alla bilar jag har sänkt ser man skillnad direkt,sen sätter det sig lite till.

    Mitt tips på nämda bult....

    lossa kränghämmaren,stoppa ett rör under framvagnsbalken och över bärarmen,stå eller sitt på röret. Slå distinkta slag med slägga på sidan av spindeln där kulbulten sitter.
    Värme kan behövas ibland.

    /M
    Akta skinnet!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av bumman
    Det gick tillslut! men tog nog fan 24h totalt för alla 4 fjädrar!!
    Första gången jag ens försökt göra något liknande så det får väll duga tycker jag!
    Finns inga genvägar, har man inte en avdragare är det bara att vålda! Man ska INTE vara rädd för att ta i..

    Men, ser inte ut som att den blev lägre?
    Vi tänkte väll att fjädern sjunker ihop efter några mil, eller ska det synas direkt?

    Mvh Boman
    va 24h för mig tog det 4tim å byta 4 fjädrar har ng900

  17. #17
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 524
    Citat Ursprungligen postat av tommie87
    va 24h för mig tog det 4tim å byta 4 fjädrar har ng900
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Citat Ursprungligen postat av tommie87
    va 24h för mig tog det 4tim å byta 4 fjädrar har ng900
    jag menade jag och min kompis som är bilmeck och så hade vi rätta verktygen

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    45
    haha precis!
    jag gjorde det med en polare som är lika insatt som jag o vi har dom verktygen som finns hemma i ett standard garage

  20. #20
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 524
    Citat Ursprungligen postat av tommie87
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Citat Ursprungligen postat av tommie87
    va 24h för mig tog det 4tim å byta 4 fjädrar har ng900
    jag menade jag och min kompis som är bilmeck och så hade vi rätta verktygen
    Ja va ganska inronisk i mitt inlägg..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. ELM327+tourqe i 900ng behöver inställningshjälp
    Av pitejohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 23:37
  3. BRÅDSKANDE Hjälp vid fjäderbyte bak ng900
    Av Robin85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 17:20
  4. Behöver hjälp med PS, 900NG LimeYellow
    Av Weggen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •