Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Ryckig gång vid lätt gaspådrag 2000-3000 Rpm/9-5 2.0 190 Hkr

  1. #1

    Ryckig gång vid lätt gaspådrag 2000-3000 Rpm/9-5 2.0 190 Hkr

    SAABs "original" trimsats, levererades ny med detta "trim".

    Någon som har ett tips som underlättar vidare felsökning ?

    Den går helt riktigt vid hårdare acceleration samt när den är kallstartad.

    Bytt:
    Tändkassett
    Bränslefilter
    Tändstift (NGK enligt motorns specifikation)

    Kör med 98 oktan

    Inga felkoder finns

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    240
    Kolla alla luftslangar och vakum slangar brukar hjälpa!!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    SV: 9-5 rycker vid belastning

    Min verkstad har felsökt och reparerat (*hånler/suckar*) min 9-5 -00:a sedan i vintras men utan att ha fått ett bra resultat. Jag har tom. varit hos motormännen och bett dem testa bilen 2 dagar efter att verkstan sa att bilen var OK. Det höll inte Motormännen med om (Inte jag heller). Nu är de inne på lnjen att 192 Hkr trimmet är av dålig konstruktion och svårt/omöjligt att få bra. Att jag sa att bilen gått bra i tre år hörde de nog inte (!). Skall hämta bilen efter det sjätte verkstadsbesöket i morgon, denna gången har de haft bilen i tre veckor och bytt tändkassetten för 2:a gången. Plus någon sorts ventil (Vet inte vilken/vad). De sa också att de satt i mjukare tändstift (Vad är det för något?). Allt enligt rekommendationer från Saab i Nyköping. Är lite orolig för verkstadsmannens uttalande om att jag kunde hämta bilen för att den -"är bättre", vilket han ändrade till -"Är bra".
    Någon mera som haft/har problem med en ryckig 9-5:a som dessutom som min är motorsvag (M-anmärkning)?
    //Tony
    --------------------------------------------
    Saab 9-5 ´07 "Spritskåpet"

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Uppdatering av programvaran kanske kan hjälpa om det finns någon alltså.

    Tändstiften jag använde på min 190hk var NGK BCPR7ES-11, vid service så envisades dom med 6:or...
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24
    Glömde säga det, men verkstaden har också lagt in en uppdaterad programvara, kollat katalysator(erna), samt tätat en vakumläcka, gjort "diverse smörjningar". För min del känns de som om de famlar i mörker, å ger flummiga svar när jag undrar vad de gjort. (Visserligen är jag inte duktig på motorer, men när jag ber om förklaringar så får jag inga). Jag har serviceavtal på bilen så all service sker till ett fast pris, men det är enerverande att lämna ifråns sig bilen i tid å otid. Men i alla fall skall det inte kosta mig tid å delar (Alltid nått).
    --------------------------------------------
    Saab 9-5 ´07 "Spritskåpet"

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av toma
    Glömde säga det, men verkstaden har också lagt in en uppdaterad programvara, kollat katalysator(erna), samt tätat en vakumläcka, gjort "diverse smörjningar". För min del känns de som om de famlar i mörker, å ger flummiga svar när jag undrar vad de gjort. (Visserligen är jag inte duktig på motorer, men när jag ber om förklaringar så får jag inga). Jag har serviceavtal på bilen så all service sker till ett fast pris, men det är enerverande att lämna ifråns sig bilen i tid å otid. Men i alla fall skall det inte kosta mig tid å delar (Alltid nått).
    Systeryster med familj har samma problem med sin. Blev bättre sedan de bytade ut databoxen, dock fortfarande inte helt bra. Har dock varit inne på verkstad ganska många gånger..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  7. #7

    Fortsatt felsökning....

    Är det någon som har testat att köra utan överladdningen
    (jag lossade slangen till tryckregulatorn)
    Ryckningen uppstår vid samma varvtal utan turbo laddning
    i min bil, men mindre kännbart.

    Någon som har ytterligare tips inför vidare felsökning ?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    3 grejor jag kan komma på..

    Vevhusventilationen MÅSTE va i ordning. Är den inte uppgraderad så bör det göras. Den är säkert uppgraderad men kolla ändå.

    En utav topplocksbultarna har en ovana att lossna. Är toppen efterdragen? Om inte så skulle det kunna ge nått symptom.

    Turbon kanske inte är i bra skick. Nått kan ha hänt med den så att den flippar ur vid ett visst varvtal. Glapp i axel?

    Det behöver såklart inte va nått av detta men det kan va.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    14

    Ryckig Aero

    Jag upplever exakt samma sak med min 9-5:a.
    Börjar rycka efter typ 20 minuters körning och vid jämn gas.
    Funderar på om de kan ha med värmen att göra ute, har inte varit något förens 1 månad sedan.
    Och lämna in den vet ja inte om man vågar efter vad man har läst här på forumet
    Såg en annons på en v70 där detta felet fanns också:

    "Avgasspjället krånglar dvs ryckig gång vid jämn
    fart."

    Det är väl antagligen inte samma på saab men de är ju värt att kolla
    9-5 Aero Kombi

  10. #10
    Hej!

    Till er som åker med SAAB:s 192Hk trimsats till 9-5 2,0 och har ryckningar säger jag bara en sak BYT UT SKITEN
    För verkstäderna kommer aldrig att få bort ryckningarna till 100% när SAAB:s trimsats är monterad p.g.a att prog varan är åt he#*#%"e + lite andra saker hårdvarumässigt

    Låter kanske konstigt / underligt men så är det, Byt ut det mot till t.e.x NORDIC:s Steg 1 så kommer alla ryckningar att upphöra (har provat själv) med väldigt bra resultat.

    Sen hur ni gör för att få NORDIC:s prog vara i era bilar beror ju på fall till fall. Jag köpte min av NORDIC iaf och ångra mig inte
    Gör inget i dag som du kan göra i morgon

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    492
    Teknikern>> Exakt hur insatt är du i Saabs programvara????

    Mvh Fredrik
    9-5 Vector -02
    900 SET Cab -96

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Teknikern
    Hej!

    Till er som åker med SAAB:s 192Hk trimsats till 9-5 2,0 och har ryckningar säger jag bara en sak BYT UT SKITEN
    För verkstäderna kommer aldrig att få bort ryckningarna till 100% när SAAB:s trimsats är monterad p.g.a att prog varan är åt he#*#%"e + lite andra saker hårdvarumässigt

    Låter kanske konstigt / underligt men så är det, Byt ut det mot till t.e.x NORDIC:s Steg 1 så kommer alla ryckningar att upphöra (har provat själv) med väldigt bra resultat.

    Sen hur ni gör för att få NORDIC:s prog vara i era bilar beror ju på fall till fall. Jag köpte min av NORDIC iaf och ångra mig inte
    Alltså, Nordic är bäst då eller inga problem med kolvar eller så
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av Teknikern
    Hej!

    Till er som åker med SAAB:s 192Hk trimsats till 9-5 2,0 och har ryckningar säger jag bara en sak BYT UT SKITEN
    För verkstäderna kommer aldrig att få bort ryckningarna till 100% när SAAB:s trimsats är monterad p.g.a att prog varan är åt he#*#%"e + lite andra saker hårdvarumässigt

    Låter kanske konstigt / underligt men så är det, Byt ut det mot till t.e.x NORDIC:s Steg 1 så kommer alla ryckningar att upphöra (har provat själv) med väldigt bra resultat.

    Sen hur ni gör för att få NORDIC:s prog vara i era bilar beror ju på fall till fall. Jag köpte min av NORDIC iaf och ångra mig inte
    Njä, det vettifan om jag håller med om..

    Har själv haft en sådan och den ryckte inte ett dugg. Den hade t o m den första varianten med de gröna spridarna och inte den senare lite bättre med de röda spridarna.

    Har testat ett stort antal andra med 192hk trim och kan inte påstå att de skulle rycka mer än nån av de andra. Inte alls faktiskt.

    Däremot kan jag klart erkänna att NORDICS är snabbare men det var inte det frågan gällde

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik93
    Teknikern>> Exakt hur insatt är du i Saabs programvara????

    Mvh Fredrik
    Hej Fredrik
    Är inte direkt insatt i programet så där, utan går helt efter mina egna erfarenheter jag har av mina ca 20 verksamma år på en av dom större SAAB anläggningarna i mellan Sverige där vi har ett stort flöde av bilar.
    Där jag mestadels håller på med sådana problem som nämns här bl.a.

    Sen kan jag hålla med om att det finns bilar som går bättre men inte BRA med 192Hk ....enl mig iaf det finns tendenser till ryck på samtliga jag kört
    Gör inget i dag som du kan göra i morgon

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Faan dom enda ggr jag haft bekymmer med ryckningar i mina 9-5'or är när de rullat länge på samma stift. Saabarna verkar känsliga för dåliga stift...

    Så mitt heta tips är nog ändå:
    Åk till OK/Q8 och köp nya stift. (Rätt sort: NGK BCPR7ES-11) Skruva i dem själv, så du vet att det sitter riktiga stift i. (Varning: Vänd inte DI-kassetten upp o ner!!!)
    Funkar inte det, be att få ny programvara (som är anpassad till dina spridare, finns två olika kit)

    Funkar inte det och du inte vill lämna tillbaka bilen till säljaren, stoppa i ett steg 1 från Nordic/Maptun eller nån så reder det ut sig. Dessutom blir bilen betydligt roligare och med bara ett steg1 för en två-nolla, minst lika driftsäker som orginal...
    Tyvärr kostar det dock en slant extra, men det kommer du tycka det är värt. Jag lovar...

    (Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av mitt steg 1 från BSR i min 2,0t -99'a, men det finns members här med motsatt åsikt oxo)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Citat Ursprungligen postat av Teknikern
    Hej!

    Till er som åker med SAAB:s 192Hk trimsats till 9-5 2,0 och har ryckningar säger jag bara en sak BYT UT SKITEN
    För verkstäderna kommer aldrig att få bort ryckningarna till 100% när SAAB:s trimsats är monterad p.g.a att prog varan är åt he#*#%"e + lite andra saker hårdvarumässigt

    Låter kanske konstigt / underligt men så är det, Byt ut det mot till t.e.x NORDIC:s Steg 1 så kommer alla ryckningar att upphöra (har provat själv) med väldigt bra resultat.

    Sen hur ni gör för att få NORDIC:s prog vara i era bilar beror ju på fall till fall. Jag köpte min av NORDIC iaf och ångra mig inte
    Alltså, Nordic är bäst då eller inga problem med kolvar eller så

    Nej inte på 9-5 2,0t med NORDIC finns det inga problem med kolvarna,
    Sen det som händer med 9-5 AERON:s kolvar spec 4:ans trimmat eller är en helt annan historia

    Sen om NORDIC prog vara är bäst eller inte är upp till var och en att avgöra
    Gör inget i dag som du kan göra i morgon

  17. #17

    Bilen är nu utan "ryckningar"

    Vevhus ventilationen uppdaterad till den "senaste" åtgärden.

    Vilket framgick av dessa sidor på ett bra sätt:
    http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... difiering3
    samt
    http://hemsidor.torget.se/users/p/PERR/ ... usvent.jpg


    Materielkostnad på SAAB, 93:-

    Tidsåtgång ca 1 timme.

    I samband med modifieringen upptäcktes en mindre spricka i slangen mellan topplockets vevhusventilation och oljefällan, den defekta slangen byttes även. (denna spricka var helt omöjlig att upptäcka utan att demontera slangen, då sprickan var på undersidan och bakom insuget)

    Troligtvis var detta orsaken till "ryckningarna".

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Sagan fortsätter: 9-5 rycker vid belastning

    Har nyss fått tillbaka min 9-5:a efter 3.5 månad på verkstad, varav två på någon sorts motorlabb i Nyköping (Om jag fattade rätt) ! ! !
    Tur att jag fick en lånebil gratis, tack för det.
    Nu fungerar bilen betydligt bättre, men både jag och verkstadskillen kan känna lite småryck i vissa situationer, men den är i alla fall inte orkeslös.
    Exakt vad som avhjälpte problemet vet jag inte men följande har utöver det som jag nämt tidigare här gjorts:
    *Lamdasondsbyte (2 gånger?)
    *Koll (Byte?) av turbo
    *Åtgärdad problem med adaptiv xxx (Någonting som skall ställa om tändvinkeln mellan 3-11 grader om motorn går dåligt och sen tillbaka igen). I mitt fall ställdes den aldrig tillbaka vilket tydligen gör motorn slö.
    (Ja, jag är inte expert på bilar men fann det lämpligt att dela med mig av erfarenheterna här i alla fall).
    Numera är jag summa sumarum nöjd med min bil i alla fall.
    /Tony
    --------------------------------------------
    Saab 9-5 ´07 "Spritskåpet"

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Missnöjd igen

    Bilen var bara OK ett tag. Den blev gradvis sämre och nu när det skulle dras husvagn så orkade den inte med backarna något vidare. Har inte provat Nordic pga. att jag försökt förmå Saab att byta bilen, men det vill de inte med hänvisning till att den fungerar lika dant som alla andra Saabar med den motorn. Märkligt svar tycker jag, skall inte denna bilen klara av att dra en husvagn på 1200Kg?

    Snart fd Saabaägare
    --------------------------------------------
    Saab 9-5 ´07 "Spritskåpet"

  20. #20
    Du har inte tankat hos Porr-hugo i rotviksbro eller??

    Lite trubbel med soppan där...
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3t 96 med ryckig gång mellan 3000 till 3500 varv
    Av jjjj5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 20:29
  2. Ryckig gång vid gaspådrag över 2000rpm.. Saab 9-5 2.0T -99
    Av Calo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •