Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Diverse motorproblem eller ett enda?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    21

    Diverse motorproblem eller ett enda?

    Nu har min og9-3 -01 2.0T 185 gått 19 000 mil och med det börjar åldern att märkas. Den var för ca 4 månader sedan inne på verkstan då det byttes vevaxellägesgivare (de typiska problemen för en felaktig sådan uppkom) och en trasig recirkulationsmotor i AC:n. Det var inte direkt gratis.

    Strax före det byttes ju tändkassetten efter den allmänna återkallelsen. Det var, när jag tänker efter, i samband med det som problemen börjadekomma så smått - en tillfällighet?

    Det blir en salig röra av problembeskrivningar och eftersom nästan alla går ut på missljud är det svårt att beskriva dem, men jag gör ett försök så får den hugade spekulera vad som kan vara fel och vad jag bör kolla upp. Jag tar dock felen som allvarliga eftersom oljuden och vibrationerna som följer av dem låter riktigt, riktigt illa.

    Bilen tappar kraft under acceleration, dvs den tappar trycket i en sekund för att sedan börja acca igen. Irriterande och skulle kunna bero på felaktiga backventiler (http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=ryckigt) men jag vågar inte rycka R-slangen för att ta reda på det eftersom jag har andra problem också.

    Nu har även ett flertal missljud börjat. När kylarfläkten drar igång skrapar den och det låter som den är i obalans dvs oregelbunden gång. Antar att det beror på något fel med kylarfläkten.

    Kopplingen har alltid varit klen och med för lite gaspådrag vid start så skallrar motorn så mycket att jag tror att den lyfter sig själv från fästena. Nu har även gnisslande och regelbundna skrapande ljud uppkommit vid koppling vid växlingar.

    När bilen går på tomgång rasslar det ganska högt från motorutrymmet. Bilen låter mer som en diesel än som en bensinare. När jag köpte bilen spann den som en katt och var tyst i motorutrymmet.

    Det skallrar dessutom från högra sidan motorutrymmet när bilen står till eller åker. Det är ett högt metalliskt skrammel som kommer och går med ojämna mellanrum. Det ackompanjeras av ett skrapande reglebundet ljud som kommer ungefär varje halvminut.

    Till sist, en kanske dum fråga men jag har aldrig märkt det förut, skall det vara ett varmluftsblås från motorutrymmet som man känner när man står utanför passagerardörren? Det är ett ganska kraftigt blås som jag aldrig märkt förut, kan kanske bero på att jag alltid kör, men frugan har inte heller märkt det tidigare. När jag öppnar motorhuven verkar det komma från kylarfläkten eller det öppna utrymmet strax bakom den.

    Till detta kommer en konstig tomgång. Bilen ligger på ca 750 varv och med en minuts mellanrum så verkar den strypa sig själv och ett knackande skrammel uppkommer och försvinner igen när den kompenserar med ökat gaspådrag.

    Jag skall säga att bilen var på 19 000-milaservice så sent som för en månad sedan och Saab hittade inga felkoder. Den är för övrigt fullservad med extra oljebyten.

    Är, vilket kanske märks, inte bilreparatör till yrket och jag kan inte beskriva felen bättre än så här. Jag vill dock kolla med er innan den åker in till Saab för felsökning. Det kan bli riktigt dyrt för en så billig bil.
    9-3 2.0T 185 -01 Steel Grey (Helt original)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81

    problem

    Precis som du beskriver så kan det bli dyrt för en så "billig" bil.. Kostnaden för rep kan rent av bli högre än bilens värde. Jag är en stor fan av OG9-3 och speciellt Aeron men riskerna och den höga sannolikheten för stora problem med framför allt motorn har fått mig att överge saab för tillfället då det inte finns några tilltalande modeller som passar mig prismässigt.
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    21
    Så kan det säkert vara. Men jag skulle ju gärna ta emot något tips på vad jag kan kolla själv innan Saab ens får chansen att felsöka och hitta ett motorbyte och kopplingsbyte.

    Letar jag på forumet finns det ju en uppsjö missljud här och där men jag vet ju inte ens om jag letar ett fel eller flera fel samtidigt på min bil.

    Det är ju svårt att veta vad ljuden kommer ifrån, men vid min körning på lunchen idag tyckte jag att missljuden, det skrapande ljudet och det metalliska skramlandet, kom när kylartfläkten drog i gång respektive när kopplingen var nertryckt. Men det kan ju vara en tillfällighet eftersom jag inte märkt något samband tidigare. Det låter dock från motorrummet, i alla fall tycker mina öron det.
    9-3 2.0T 185 -01 Steel Grey (Helt original)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    21
    Då har jag undersökt detta något närmare.

    Det metalliska skramlande ljudet (det från vänster sida av motorn sett framifrån) uppkommer först efter ganska precis 1 mils körning och därefter uppkommer det titt som tätt. Jag började lyssna efter ljudet lutad över motorutrymmet och det kan komma från magnetkopplingen eller strax till höger om den. Ljudet stannar kvar länge och det låter som allt kan rasa när som helst. Kanske är ett lager som gett med sig och kärvar när det blir varmt...

    Har läst igenom alla befintliga trådar om magnetkopplingen och skall lämna in den till Saab med chansningen att det är den som är felet. Kopplingen köper jag nog på Avantia. Trist dock att sitta med en reservdel för 2500 kr om det inte är den som är felet.

    En AC-firma vägrade byta endast kopplingen med motiveringen att de inte kunde garantera att det inte sedan läckte ur kompressorn.
    9-3 2.0T 185 -01 Steel Grey (Helt original)

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Flera av dina problem tror jag är relaterade till AC:n.
    Skrapande metalliskt ljud låter som det är magnetkopplingen i AC-pumpen som gett sig, saknas det kyla kanske? Det är inget allvarligt, men kan bli jobbigt om den skär helt.
    På min förra var det så att så länge bilen var kall funkade AC:n och allt var frid och fröjd, men när den blev varm så slutade magnetkoppligen att greppa och då blev det ett skärande ljud.
    Prova att låta någon sitta i kupén och trycka på och av ECON och se om det stoppar/startar skärandet, då är det kopplingen. Den går att byta men är pilligt och nog inget man ger sig på som amatörmekare.
    Att det blåser varmt under bilen är ju helt normalt, det är kylfläkten som skapar ett rejält blås under bilen som känns vid förardörren. Fläkten går ju när AC:n bör gå.
    Att tomgången fladdar beror säkert på samma sak. När pumpen kopplas in ökas motståndet och bilen går ner i varv och det kompenserar motorstyret och varvet går upp igen. Dippar det mycket kan det vara så att pumpen har skurit och när den kopplas in så blir det för jobbigt och den kopplas ur igen, därav att det kommer och går.

    Att bilen rasslar kan ju bero på sliten kamkedja, be någon (saab-verkstad t.ex.) kolla upp kedjesträckaren.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    21
    Tyvärr slutar inte det skärande ljudet om man kör på Econ eller stänger av ACCn helt. Det uppkommer ändå och faktiskt så kopplar magnetkopplingen till oavsett ECON eller AC, vilket jag bekräftade visuellt igår kväll hängandes över motorn.

    Jag antar att man skall låta bilen stå still tills SAAB får titta på detta om tre veckor?
    9-3 2.0T 185 -01 Steel Grey (Helt original)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    troligtvis så har kopplingen till ackompressorn rasat av olika anledningar, försök få tag på en frisk från skroten eller en från annan leverantör för kopplingshaveriet kan ha orsakat att axeln till kompressorn blivit lite sned o då åker du ju på en ny kompressor ändå synd o slänga 3000 pix i sjön.
    under tiden så kan du faktiskt använda bilen om du byter till remmen för bilar utan ac, som bonus så har du tid att kolla av resten av ljuden.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    21
    Tack för det tipset. Ska byta rem ikväll för att se om det gör någon skillnad. Om axeln till kompressorn är sned, borde inte magnetkopplingens hjul vobbla då? Det gör inte min, åtminstone inte mer än mikroskopiskt.
    9-3 2.0T 185 -01 Steel Grey (Helt original)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av citgot
    Om axeln till kompressorn är sned, borde inte magnetkopplingens hjul vobbla då? Det gör inte min, åtminstone inte mer än mikroskopiskt.
    hej
    jo det är ju rätt men rackarns svårt att se och bedöma det där nere i mörkret/smutsen
    läste i en annan tråd ( glömt vilken ) om just detta
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    21
    Ja, då var remmen bytt. Det krävdes lite pillande för att få dit den, men det gick till slut utan att ta bort framdäcket. Har kört några mil och ljudet har inte uppkommit igen, verkar lovande hittlls alltså. Dock framgår det nu tydligt att ett av de skrapande ljuden kommer från anliggande bromsar... då vet jag det också!
    9-3 2.0T 185 -01 Steel Grey (Helt original)

Liknande ämnen

  1. Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?
    Av andersw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 22:40
  2. ACC fungerar, men endå inte
    Av dabe79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 22:00
  3. Den enda SS med blankpolerat toplock?
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 11:43
  4. Elantenn vägrar gå enda ner?
    Av steffen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •