Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 93 med långsam spolupp...

  1. #1

    93 med långsam spolupp...

    Hej !
    Är tillbaka lite på forumet efter en stunds uppehåll.Problemet jag har med en långsam spolupp (troligen efter ett toppackningsbyte....)har kollar det mesta i felsökningsguider men felet kvarstår.Så tanken slog mig att jag kan ha fått kammarna en kugge fel.

    Är det någon som har en bild på hur de skall stå när motorn är i nolläge???

    Tacksam för svar
    Thomas

    Saab 93 årsmodell -99 ,steg tre (det skall vara 250 hästar i bilen men ca 80 stycken har rymt någonstans och dottern klagr på dåligt sug i magen när vi kör )

  2. #2
    hej igen!
    Flyttade kammdreven en kugge igår åt vänster (sett från kamaxlarnas håll ) och nu så är märkena närmare markeringarna på överfallen,men pyttelite på vänster sida avmarkeringen på överfallet.

    Det som har hänt är följande:bilen har lite bättre spolupp och laddar ca. 0.8 bar till skillnad från o.5 tidigare,och så har bränsleförbrukningen ökat enligt datorn från 0.82 till 1.0 liter per mil.

    Stiften har en lite vit beläggning.

    Så frågan är ,har jag flyttat de åt fel håll eller skall jag fortsätta att flytta dom??? någon som har erfarenhet av detta?
    Tacksam för svar

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433
    Ehm... bara höfta sådär hur kammarna ska sitta är inte så värst bra... flyttar du fel så har kolvarna boxningsmatch med ventilerna och det är inte så funkis... Kolla upp hur du ska göra först och åtgärda sen...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Hej igen!
    Brukar dra runt motorn ett par varv utan stiften i för att kolla att ventilerna inte tar i och det går bra,någon som vet hur stora marginaler det finns?
    Är tändningsläget alltid rätt när hacket i kammarna stämmer överens med pilen på överfallen?

Liknande ämnen

  1. Långsam dator
    Av Davidt8 i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 21:46
  2. Långsam spolupptid
    Av olle777 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 00:51
  3. Långsam sätesvärme bak
    Av Lidman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 02:26
  4. Långsam dump
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 21:02
  5. Långsam laddtrycksuppbyggnad B202L med apc
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 01:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •