Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: kortopp vs långtopp portning(bilder om kommande portning)

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    kortopp vs långtopp portning(bilder om kommande portning)

    Båda toppar är mina. Kort topp den nedre på första bilden har jag portat förra året och de är inte svårt att se varför KORT TOP är bättre.
    Korttopp ventiler ins 33 avgas 29 mm
    Långtopp ventiler ins 32 avgas 29 mm
    Flöde genom kanaler är också bättre i korttopp.

    Nu till min fråga:
    Knölar som finns på LÅNGTOPPEN i förbränningskammaren kan tas bort eller inte, om inte varför?
    Hamnar man i vatten kanalen eller ?
    Komp förhållande blir mindre om jag tag bort men jag inser att de är marginellt.
    ”Hemi” förbränningskammaren , enligt mig ska inte ha knölar vilka finns inte på korttopp.

    ===========

    ===========
    PS! med hjälp av dator kunde jag mäta storlek på ventilerna.
    Långtopp är min topp som sitter i min 9000-91 2,3liter , dvs jag har ingen korttopp över för att gå runt om problemet.
    Min kortopp sitter redan i min 94-9000.
    Tacksam om du har kännedom och vill diskutera i detta ämne.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Jag skulle nog inte ta bort knölarna för jag antar att de är till för att styra blräsle-luftblandningen inåt mitten mot tändstiftet så man kan bränna upp alla gaser och få ut mera effekt per kolvslag...

    Edit: Fast nu ser jag att knölarna inte är på båda sidor....

    Korttoppen kanske inte har knölarna pga att kolvarna till korttoppen är utformad lite annorlunda...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Jag skulle nog inte ta bort knölarna för jag antar att de är till för att styra blräsle-luftblandningen inåt mitten mot tändstiftet så man kan bränna upp alla gaser och få ut mera effekt per kolvslag...

    Edit: Fast nu ser jag att knölarna inte är på båda sidor....

    Korttoppen kanske inte har knölarna pga att kolvarna till korttoppen är utformad lite annorlunda...
    Tack för brevet,
    Jag är gammal trimmare och på 2 ventilers motorer har man alltid tagit bort godset runt om insugs och lite runt om avgas ventiler just för detta som du skrev, bättre och mera homogen blandning in i kammaren. Men här har vi total obalans enligt mig att styra flöde i.o.m. att en insug får styrning men inte andra i samma förbränningskammaren.

    De finns strypning av ca 2mm vid insuget( långtopp) och de finns INGEN alls på kortopp insugs kanal vid ventil säte,( bilden kortopp säte) samt säte på långtopp är ca 1,8mm och på kortopp är ca 0,9mm och går brant ner vilken inte gör i långtopp.


    Kolvarna är detsamma på båda block.
    De är lite knepigt , varför Saab tekniker har valt detta gjutnings form.?

    PS! bortagining av knölen rent fysiskt medför att jag är vatten eller inte. ?

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Är det inte något ytterliagre påhitt för att förbättra fyllnadsgraden ?

    Det har ju varit lite olika lösningar för detta på tidiga 16V toppar från Saab.
    Dom första hade ju asymetrisk insugskam
    Sedan blev det asymetriska insugskanaler
    Är inte detta någon ytterligare variant med samma syfte ?

    Sen vill vi såklart ha bilder och beskrivningar på var det ska karvas i långtoppen Hade väl tänkt att det skulle hamna en 2,3 topp på min og900 i vinter
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Är det inte något ytterliagre påhitt för att förbättra fyllnadsgraden ?

    Det har ju varit lite olika lösningar för detta på tidiga 16V toppar från Saab.
    Dom första hade ju asymetrisk insugskam
    Sedan blev det asymetriska insugskanaler
    Är inte detta någon ytterligare variant med samma syfte ?

    Sen vill vi såklart ha bilder och beskrivningar på var det ska karvas i långtoppen Hade väl tänkt att det skulle hamna en 2,3 topp på min og900 i vinter
    Tjen Ubbe,
    Tanken är att trimma långtopp så den matchar så mkt. så möjligt kortopp, kunskaper finns sen förut. Tyvärr jag är ganska tveksam just nu, de är min första långtopp som ska jag förstöra eller fixa till den bättre. ( problemet ligger i förbränningskammaren / knölen , allt annat ser jag redan nu som de går att förbättras mycket)

    Har redan knäppt flera bilder och ska tag 100 till om de behövs för att visa exakt hur man gör och hur bilen går om de går? * smilie *

    Som du vet, kanske, jag har portat min kortopp till min org 9000-94 2,3 och för skoj skull har vi testat(med min kompis) med org 9000-97 2,3 ( båda 200 hp org.) och kan bara säga att innan 3 växel allt var jämt men sen andra bilen hade ingen chans( 3-4-5) och bilen varvar hur lätt som helst.

    PS! kortopp som org är redan en pärla enligt mig eftersom jag portat den och kan den men ändå hade jag lite mera HP än han med 97 modell och 18.000mil mot min med 32000mil.
    -> Urban , jag också tänker i dom banor som du skrev, om och varför har dom tillverkat kortopp om den andra var bra?
    kul om du också fixar en topp till din 900.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Har gjort rent förbränningskammare och ser att de finns tre symetriska sprikor på nedre delen av knölen.
    Alltså 4 knölar och 3 sprikor. Kort sagt knölen är utsatt del av toppen och de är inte konstigt att de spricker där.
    I stort sätt knölen träffar kolvtoppen vid drift och tryck med värme och explosion gör att de spricker som på min topp.
    Däremot har jag testat med lacknafta om de läcker och de visar sig inte gör. Detta topp är från min extra liggande motor som jag haft i ca 2 år köpt på blocket med tanke att renovera den helt och hållet, vilken blev aldrig tills nu eftersom min 9000-91 har trasig toppackning och då passade mig att bara byta dom två toppar.
    Har också kollat hur tjockt är godset vid knölar och de är ingen som helst fara att slipa bort dom, vilken kommer jag att göra .och se om sprickorna är ytliga , annars kommer jag att svetsa dom.
    Här kan man se spricka dränkt i lacknafta i en av förbränningskammare.



    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Ja jag håller med om att det ser konstigt ut med knölen. Men den måste ju ha någon funktion. Kanske är någon grej som gör att bränsleförbrukningen sjunker.

    Jag håller på att fin lira min andra korttopp lite men man behöver inte göra så mycket på den för att få bra flöde om man jämför med långtoppen. Men bra kan bli bättre.

    Kan man få upp flödet är ju det bara ett plus...motorn blir ju helt vild när man få på en turbosnurra samtidigt

    Har inte för mig att det finns något som hindrar att du tar bort knölarna. Men som sagt jag har inte studerat långtopparna så ingående.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Jag måste nog tyvärr säga att om toppen redan har börjat spricka ser de inte bra ut.
    Frågan är ju inte om du har rätt i att de är den delen som gör att de blir för stor på frestning på toppen.
    undrar bara hur kyl kanalerna går i toppen på långtoppen. Har för mig att de inte är allt för ovanligt att dom spricker på 2,3l motorn.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Ja jag håller med om att det ser konstigt ut med knölen. Men den måste ju ha någon funktion. Kanske är någon grej som gör att bränsleförbrukningen sjunker.

    Jag håller på att fin lira min andra korttopp lite men man behöver inte göra så mycket på den för att få bra flöde om man jämför med långtoppen. Men bra kan bli bättre.

    Kan man få upp flödet är ju det bara ett plus...motorn blir ju helt vild när man få på en turbosnurra samtidigt

    Har inte för mig att det finns något som hindrar att du tar bort knölarna. Men som sagt jag har inte studerat långtopparna så ingående.
    De är säkerligen som du säger att bränsleförbrukning och knölar har samband, kan jag också tänka mig.

    Jo, kortoppar är redan bra som original. När jag portade min korttopp var jag positiv överraskad hur dom skyler sig från Volvo och Bmw toppar som jag portat flera antal vilka hade strypningar vid mynningen vid säte och inte Saab toppen. De är inte konstigt att Saabar 94-> får flera Hp med samma hardvaru, än Volvo.

    Kollade idag med penitrerings sprayar och de finns 5 sprickor så vet jag inte om man ska lägga tid på den och reparera . En spricka går över tätnings kanten mot cylinder och den är farligt även om man svetsat och planat. Knölen ska bort i studie syfte så man vet lite mera om konstruktionen av gjutningen eller som jag gjorde alltid i förut , snitta toppen på tvären för att se alla kanaler.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Jag måste nog tyvärr säga att om toppen redan har börjat spricka ser de inte bra ut.
    Frågan är ju inte om du har rätt i att de är den delen som gör att de blir för stor på frestning på toppen.
    undrar bara hur kyl kanalerna går i toppen på långtoppen. Har för mig att de inte är allt för ovanligt att dom spricker på 2,3l motorn.

    MVH

    F
    Jo, Fredrik sånt är livet. Du har sett den motor i garaget hos mig när du var här. De blir en kortopp när jag byter men jag vill se först på den
    och testa med spray om de finns sprickor.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    De är rätt.
    de lär man sig jätte mycket på.
    Får komma i september och kolla in ditt bygge.
    du kan få se hur min bil är nu med.
    Lägg upp bilder de är bra.
    Tur att vissa tar sig tid som du gör och undersöker så vi andra vet mer med.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Du är välkommen i september och de blir kul att se din bil.
    Att jag visar bilder är bra för dom som har inte haft den problem men kanske undrar hur man gör.
    Syfte med forumen är att utbyta tankar och erfarenhet, alla är bra på nått De är lätt att se vem som engagerar
    sig och vem inte och vem uppskattar och vem inte men jag kör min egen race.
    Utav alla moderater på forumen kan man bara ( oftast) se LM som hjälper alla, möjligen han besitter största kunskaper
    och är osjälviskt , kort sagt håller forumen levande enligt mig.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    kul att hitta en sånhära tråd !
    och precis nu när man ska ta sig an att harva ur korttoppen lite. (bara jag får tag i en fjäderbåge att montera ur ventilerna med)

    hoppar även in med två frågor
    vad heter sprayen som man kontrollerar sprickor med ?
    häller man lacknafta i kanalerna för att se om ventilerna sluter tätt i sätet ?

    tar gladerligen emot tips på vart man kan putsa för att förbättra flödet lite

    mvh tobias

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    kul att hitta en sånhära tråd !
    och precis nu när man ska ta sig an att harva ur korttoppen lite. (bara jag får tag i en fjäderbåge att montera ur ventilerna med)

    hoppar även in med två frågor
    vad heter sprayen som man kontrollerar sprickor med ?
    häller man lacknafta i kanalerna för att se om ventilerna sluter tätt i sätet ?

    tar gladerligen emot tips på vart man kan putsa för att förbättra flödet lite

    mvh tobias
    Kul att du gillade ämne.
    Sprayar heter pentrinol och de är 3 eller två 2 spray. Själv hade jag 3st.
    En man gör rent och torkar med trasa ,andra( rosa färg) man har för att de ska gå i porer ( om de finns) och låter verka ca 5-10 min man torkar inte den och den tredje är som en skum( vit) och låter verka ca 5-10min. Då kommer vita lödder att visa rosa sprikor om de finns. Lacknafta är bilig och de är ingen fara om de skulle läcka lite efter par timmar. De här toppen som jag pratar(lång) om har också läckt lite över natten men den är kass pga 5 sprickor.

    fjäderbåge om du köper på mekonomem måste du förlänga(svetsa) med ca 25-30mm-s rör för att de ska fungera och inte skada
    toppen, samt ska du ha en plast bit som du lägger runt om fjäder för att inte skada tryckar brunnar och en magnet pinne ( biltema)så du lätt tar upp knaster. Kan tag kort på allt så du ser. För att lossa upp ventilen ska du slå på skaftet av fjäderbåge( skaka om venil o fjäder) och sen trycka in den då späns fjäder, annars sitter den som gjuten. Så gör jag.
    .

    Lycka till med portningen.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Som skydd för tryckarbrunnarna kan jag rekommendera VP-rör av den grövre modellen, passar klockrent
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av albertsson

    tar gladerligen emot tips på vart man kan putsa för att förbättra flödet lite

    mvh tobias
    Såg inte din sista fråga men snart ska jag porta kortopp när jag hittat på skroten och tar bilder. Tyvärr har jag inga bra bilder från min förra portningen av kortopp. Lång topp har jag börjat att porta och tagit bort en knöl allt i studie syfte och kan tag kort imorgon .Som man förstår har jag tappat lusten att gå vidare med den eftersom den har sprickor.

    PS! portningen av turbo motorer är enklare eftersom den jobbar med tryck och sug motorer är mer känsliga för utformning av kanaler
    för att få gashastighet och flöde att hänga ihop, vilken är den svåraste. Man kan säga så här: man vill äta kakan och ha kakan kvar!!
    Du förstår fysiska lagar öka diameter då minskar suget, de är balans gång.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av George

    Kolvarna är detsamma på båda block.
    Ne de är inte samma. Det är iaf va jag har fått höra. Långmotorns turbokolvar har en djupare "krater" på kolven.

    Sen om man kollar i EPC så har kolvarna mellan 1990-92 art nr 78 55 82, 1993 har art nr 91 42 506 och 1994-98 års kolvar har art nr 91 49 436.

    Så de måste vara någon skillnad på dom. Jag har då inte inspekterat de olika kolvarna själv. Men som ja skrev tidigare så har ja fått höra att de är en viss skillnad.

    Men de är roligt att se att du har skapat denna tråden. Jag själv vill lära mig lite om att fixa lite med toppar.

    mvh
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av George

    Kolvarna är detsamma på båda block.
    Ne de är inte samma. Det är iaf va jag har fått höra. Långmotorns turbokolvar har en djupare "krater" på kolven.

    Sen om man kollar i EPC så har kolvarna mellan 1990-92 art nr 78 55 82, 1993 har art nr 91 42 506 och 1994-98 års kolvar har art nr 91 49 436.

    Så de måste vara någon skillnad på dom. Jag har då inte inspekterat de olika kolvarna själv. Men som ja skrev tidigare så har ja fått höra att de är en viss skillnad.

    Men de är roligt att se att du har skapat denna tråden. Jag själv vill lära mig lite om att fixa lite med toppar.

    mvh
    Jo,
    De är säkerligen som du säger om kolvar men när jag skrev till Larsson var min tanke att dom har inga utbockningar som ska matcha knölar i toppen, du förstår vad jag menar, tip hög komp kolvar med utag för ventiler , fast här uttag/ utbok för knölen.

    Är på jobbet just nu men kan tag kort på dom tycker också att dom är djupare för att kompensera knölen och ha en kompförh. som passade.( har ingen aning vad är för komp org, men de blir lägre och möjligen bilen kan laddas mera , samt toppen kan användas i flera omgångar efter planing) De här är bara mina teorier, som du vet , har jag ingen aning vad de blir med lågvarv och styrsystem med mera.. Kompförhållande kan jag lätt räkna ut och matcha emellan med knöl och utan knöl så får vi se. Ska hitta min mätglas och mäta volym och sen räkna ut från formeln.

    PS! Igår har jag mätt insug på långtopp vs långtopp portad och de diffar 2+mm efter min snabba portning vid säte.
    De är GANSKA mycket i denna samanhang och de blir bra , vad jag tror.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av George

    Jo,
    De är säkerligen som du säger om kolvar men när jag skrev till Larsson var min tanke att dom har inga utbockningar som ska matcha knölar i toppen, du förstår vad jag menar, tip hög komp kolvar med utag för ventiler , fast här uttag/ utbok för knölen.

    Är på jobbet just nu men kan tag kort på dom tycker också att dom är djupare för att kompensera knölen och ha en kompförh. som passade.( har ingen aning vad är för komp org, men de blir lägre och möjligen bilen kan laddas mera , samt toppen kan användas i flera omgångar efter planing) De här är bara mina teorier, som du vet , har jag ingen aning vad de blir med lågvarv och styrsystem med mera.. Kompförhållande kan jag lätt räkna ut och matcha emellan med knöl och utan knöl så får vi se. Ska hitta min mätglas och mäta volym och sen räkna ut från formeln.

    PS! Igår har jag mätt insug på långtopp vs långtopp portad och de diffar 2+mm efter min snabba portning vid säte.
    De är GANSKA mycket i denna samanhang och de blir bra , vad jag tror.

    Med vänlig hälsning
    George
    Okey då är ja med på va du menar. Har iaf en helt ny långmotor kolv hemma. Men har dock ingen kortmotorkolv lös. Så ja kan inte göra en okulärbesiktning av dom för att se någon skillnad. Men skall höra med en motortrimmare som jag känner.

    Med vänliga hälsningar
    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Kortmotorkolv är på första bilden och på andra är långmotorkolv båda mina och en till i bilen(lång). Som du skrev den är lite djupare men ser ändå ganska lika, tycker jag.

    ========


    Har tagit några kort men får göra om för att de ska se bättre/ tidligare. Om du kan tänka dig att kort motor har tjocklek på säte ca 08-0,9mm samt brant ner och långtopp har ca 2mm och jätte strypning på ca 4mm strax innan säte som kanske kan ses på bilden, då tar man bort allt detta för att de ska likna kortopp och fortsätter man mot styrningen med slipning. Man kan också tag bort en del av styrningen men då blir de lite klent och ansträngande för styrningen att hålla ihop ventilen centrerat men i tävlings samanhang vem bryr sig om den. Men och andra sidan du har inte den varv eller dubbla hårdare fjädrar så jag tror att de ska också gå.
    Martin Franberg har berättat till mig att Pehr Eklund byter styrningar på sin kross Saab en gång om året just därför och jag har också gjort en gång i tiden( de var då) samma sak , alltså styrningen ska , nu pratar vi ENDAST om insuget, inte synas att sticker upp i kanalen och stör/minskar flöde. Tar man den alternatv då långtopp blir bättre än org kortopp tror jag.

    PS! tänk inte på min topp den är sprucken och missfärgat, och jag har inte haft skydd vid slipningen för att skona toppens yta vid förbränningskammaren, men de blev skapligt ändå, fast långtifrån när de är färdig.
    Nu har vi pratat om insug vid sätet för att de den svåraste inkl. hemi förbränningskammaren som ska vara utan knölar. Du ser att en knöl är borta.
    ==========

    ==========

    dålig bild men diffar 2+mm emellan dom. Ska tag nya kort.

    andra PS!!! Min andra långtopp sitter fortfarande på motor och ska tas ner på måndag för att undersöka och porta , hoppas jag om allt är okej.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Hjälp - behöver T5 Topp Bilder och tips för portning.
    Av Polly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 15:48
  2. Ventil fråga vid portning ?(bilder)
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 20:03
  3. Portning!
    Av yoghurt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 20:42
  4. Goda råd om portning av T8-topp? *bilder*
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •