Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Problem med för sent laddryck saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Problem med för sent laddryck saab 9000

    Hejsan, jag har problem med laddtrycket i min saab 9000 2.0t 1997 CS med steg 3+ från maptun. Den ska ladda 1.5 och laddet brukar komma vid ca:2500-3000 varv.
    Nu helt plötsligt så kommmer det inget ladd alls förens 4000 varv och då kommer allt på en gång...

    Jag har slut på ideér om vad det kan vara, hoppas det finns nån här som är mer hajj på sånt här.
    Jag har kollat luft filtret och bytt tändstift även bytt till orginal dumpen det blev ingen skillnad.
    Sen provade jag ta bort säkringen till magnetventilen och då gick den lika dant men när jag tog bort magnetventilen och satte en slang mellan wastegate och kompressorn och pluggade vid insugs röret så går den med ett jämt laddtryck på 0.3 (det kan vara så att min ladd mätare visar lite fel.)

    mvh Peter
    9000 2.3T A50 -97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    vilka idéer har du redan provat då? Berätta för oss vad du gjort och kommit fram till så går felsökningen både snabbare och lättare. DI, MV stift etc...

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Jag föreslår följande.

    Läs igenom dessa trådar och få till en vettigare topic än den särdeles usla "laddtryck"

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=129
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=112558

    Och inte minst en extra påminnelse http://forum.saabturboclub.com/search.php

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76
    jag ändrade rubrik och skrev vad jag hade gjort som felsökning nu. jag sökte på forumet och i faq men kunde inte hitta något som liknade mitt problem.
    9000 2.3T A50 -97

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76
    ingen som har någon idé om vad det kan vara?
    9000 2.3T A50 -97

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76
    kan verkligen stift och DI ha med det att göra föresten? blir det inte mer blödrande effekt av det?

    Mvh Peter
    9000 2.3T A50 -97

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    De är inte skadligt att testa.
    Har du testat med en annan MV?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76
    nej, har inte gjort det. jag får inte tag i nån annan och jag vill ju inte ge 1700 för en på mekonomen och sen visar det sig att det inte är det som är felet.
    9000 2.3T A50 -97

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76
    finns det ingen som vet mer säkert om det är magnetventilen, vad kan det annars vara?

    det jag kan konstatera:
    1. Turbon är ju inte kass för då hade den ju inte laddat alls iaf inte fullt ladd på så höga varv?

    2. ICn kan det vara hål i den som resulterar i detta, eller är det samma som med turbon då skulle inte laddet komma fullt heller?

    3. någon slang? ett lekage borde ju också ha den effekten att den inte laddar fullt?

    4. jag har bytt DI kasseten för ett tag sen och när den la av förra gången så var det helt andra symtom än dessa.

    så enligt mig så borde det vara MV som är kass.... eller är jag ute och cycklar?

    hittade denna information här på forumet:

    För att kontrollera den nyare ventilen (T5) borde man kunna göra såhär:
    1. Provblås i "W". Luft kommer då i "C" eller "R" (notera vilken)

    2. Ändra läget på plungen mha strömkälla (9V batteri verkar räcka) Här borde det kompletteras med info om vilka stift man ska koppla på

    3. Problås i "W" igen. Luft ska då komma i den av "C" och"R" som det INTE kom luft ur i pkt 1.

    och då är min fråga som det står i punkt 2... jag skulle vilja veta vart jag ska koppla 9V batteriet för att skifta läge

    Mvh Peter
    9000 2.3T A50 -97

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Enda sättet att veta att MVn är kass är att testa en som fungerar.
    Att laddet kommer senare har jag svårt att tro beror på läcka.
    snarare om laddtrycket svajade och har svårt att komma upp i rätt laddtryck.
    Du kan ju testa om din MV håller stabilt GLT först och sen gå vidare från de.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Xhail
    ..och då är min fråga som det står i punkt 2... jag skulle vilja veta vart jag ska koppla 9V batteriet för att skifta läge
    MV:n består ju av två spolar där mittenstiftet är gemensamt, monterad i bilen matad med +12V, och där ytterstiften jordas genom drivstegen i styrboxen.
    Således kopplar du batteriet med + till mittenstiftet och sedan - till först det ena ytterstiftet och sedan det andra.

    Om metoden att testa MV:n på detta sätt är tillförlitlig törs jag dock inte svara på.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    hade exakt samma problem på min har du kollat "klaffen" i avgashuset som westagten öppnar och stänger? ( kommer inte på vad fan den heter är trött ) men iaf, jag hade skutit av min och lämnat den på väen någon stans, så skruva av downpipen och blocka bort huset och kolla för jag höll på att bli tokig, det va det sista jag kunde tänka mig... men så va det iaf.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76
    jag vet att wastegaten är riktig för den är ny. och jag sänkte GLT lite höromdagen efter att laddet blivit konstigt när jag ändå höll på att felsöka så jag vet att den vipp armen sitter där med...

    jag får försöka med MV då det är ju det som verkar mest troligt... dom har ju en tendens att ge upp verkar det som.

    tack för svar mvh Peter
    9000 2.3T A50 -97

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Om jag ska gissa så tror jag mer på MVn än nått annat.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76
    okej, provar med att byta den...

    föresten så försökte jag det med 9V batteriet, det gick inte att ändra läge från R och W till W och C så jag öppnade den och försökte rengöra med WD-40. när jag hade satt ihop den igen provade jag med batteriet och det kom luft ur R, W och C :-)
    9000 2.3T A50 -97

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 CSE problem
    Av Robinnilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 12:04
  2. Bluddrar när kraftigt laddryck? Varför!!!
    Av totte_norrköping i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 23:11
  3. ABS-Problem SAAB 9000
    Av hagv i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 18:28
  4. Acc problem Saab 9000 cs -96
    Av warcry i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •