Då var problemet löst. Bränslepumpen bytt.
Att bilen betedde sig så skumt, som om vevaxelgivaren var kass enligt flera, måste ha berott på att pumpen var på väg att ge upp för att sen lägga av helt.
Jag tackar så mycket för all hjälp, lärde mig en del.
Plus att en extra fungerande vevaxelgivare säkert kan vara bra att ha.


--------------------------------------------------------------------------------------


Gäller Saab 9000 2,3T '92.

Problemet började i förrgår. Jag märkte inget konstigt när jag åkte till jobbet på morgonen, men sen när jag skulle hem igen så startade inte bilen. Batteriet verkar inte vara felet för det laddar bra och startmotorn tuggar på bra men bilen tände bara inte. Provade några gånger men inget hände. Jag svor och väntade en stund, sen gick den igång igen som om inget hänt. Märker heller ingenting när jag kör.

Nu hände det igen (5 min sedan). En arbetskamrat lånade bilen snabbt för att åka hem. Gick hur bra som helst fram till att han skulle starta bilen och åka tillbaka till jobbet. Samma skit igen.
Sen efter jag tipsade honom om att han skulle svära lite, och så gick bilen igång igen.

Kan det vara nåt glapp nånstans? Eller är det nånting som kan vara slut och måste bytas.
Förstår att det kan vara en miljon saker det kan bero på men jag har ingen aning om var jag ska börja kolla...
Är tacksam för hjälp, då jag om nån vecka ska åka till Öland. Känns inte så kul om man inte kommer därifrån.

EDIT.
Har efter sökning och läsning uppfattat att det kanske kan vara DI'n som jäklas. Men jag vet ju inte hur jag ska kunna kolla det eftersom felet bara dyker upp ibland. Igår var det t.ex. inga som helst problem och jag märker inte heller något när jag kör. Om jag lånar/köper ny kassett kommer jag ändå inte vara säker på att detta är det faktiska felet...