Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Signalhorn fungerar inte 9000

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Signalhorn fungerar inte 9000

    Tutan är tyst på min 9000 CS-92. Säkring hel. Har inte öppnat ratten och tittat än. Men läste i något annat forum, men hittar inte tråden nu, om att någon "släpkontakt" kan bli sliten om jag minns rätt.

    Någon som ver hur den ser ut? Var den sitter? Svårt byta

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    78

    Hej
    Det är säkert släpkontakten (lyser srs lampan)
    om det nu är aitbag på den
    den är rätt dyr ca 1000-1200kr
    den är lätt att byta
    Mvh doffen

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Jo den lyser. Dock av andra orsaker......

    Är det typ bara någon ring man lyfter upp? Minns du?

    Kanske något man kan hitta begagnat?

    H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Är säkringen till strålkastartorkarna i och hel? Tror inte det står i bilen men den går till tutan den med.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Är säkringen till strålkastartorkarna i och hel? Tror inte det står i bilen men den går till tutan den med.

    Tack för tipset men strålkastare och strålkastartorkare går som de ska.

    Känns som det kan vara denna släpkontakt. Minns när jag bytte ratt att verkstan sa att något började se slitet ut men nog skulle funka ett tag till. Det var nog släpkontakt de sa
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Tutan. Löst!

    Det var släpkontakten. Dock har man en äldre Saab så för inte Saab delen längre. Alltså den med airbag. Men hittade begagnad
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15

    Signalhorn fungerar inte på 9000

    Hej, har problem med tutan på min 9000 som inte fungerar. Jag bytte för en tid sen ratt, airbag och kontaktrulle, och efter det har den inte fungerat (vet inte om det uppkom då eller innan) så min första tanke var att skruva av ratten och kolla att rullen fungerar. Jag har mätt med mutlimeter och det tycks vara kontakt genom rullen på alla kablar, kollade även att tut-knapparna fungerade. Testade sedan att sätta ström direkt på tutan och den verkade inte fungera, perfekt jag har hittat felet tänkte jag och köpte en ny universaltuta på Biltema, men med den inkopplad så händer ingenting heller när man trycker på tutknappen.

    Vet någon vad felet kan vara? Kan man mäta upp kontaktrullen såsom jag gjort för att säkerställa att den fungerar?

    Bilen är en Saab 9000CS 2.3t -92

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Har du mätt om du får spänning fram till signalhornet? Kollat säkring?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hej, fungerar inte tutan när du kopplar 12V direkt till den är den sönder, men tydligen har du fler fel eftersom den nya inte heller fungerar.
    Kolla först att den nya tutan verkligen fungerar genom att koppla 12V direkt från batteriet.

    Det finns ett relä i motorrummet som kopplar fram 12V till tutan via en säkring (25A).
    Reläet styrs genom att knappen i ratten kopplar 12V till jord via reläspolen.

    För att kolla att rattslingan fungerar kan du göra på följande sätt:
    Leta upp reläet och koppla jord till stift A, fungerar tutan nu är slingan hel.(tändning till)

    Till stift B på reläet matas +12V fast via en säkring på 5A.
    Stift C matar tutan via säkringen på 25A
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Hej!

    Har du mätt om du får spänning fram till signalhornet? Kollat säkring?
    Nej inte direkt så men jag antar att det inte går fram i och med att tutan inte låter. Får kontakt mellan plus- och minuskabel till tutan i alla fall. Säkringarna är hela båda två.

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Hej, fungerar inte tutan när du kopplar 12V direkt till den är den sönder, men tydligen har du fler fel eftersom den nya inte heller fungerar.
    Kolla först att den nya tutan verkligen fungerar genom att koppla 12V direkt från batteriet.

    Det finns ett relä i motorrummet som kopplar fram 12V till tutan via en säkring (25A).
    Reläet styrs genom att knappen i ratten kopplar 12V till jord via reläspolen.

    För att kolla att rattslingan fungerar kan du göra på följande sätt:
    Leta upp reläet och koppla jord till stift A, fungerar tutan nu är slingan hel.(tändning till)

    Till stift B på reläet matas +12V fast via en säkring på 5A.
    Stift C matar tutan via säkringen på 25A
    Den nya tutan funkar. Får se om jag kan kolla det där med reläet då, det sitter alltså i boxen tillsammans med särkingarna och lite andra relän? Hur identifierar jag tutreläet?

    Och ursäkta min inkompetens här, det är en lite mer kunnig polare som har hjälpt mig med det mesta, men hur kopplar man jord till reläet? Innebär det att man kopplar stiftet till nån del i chassit?
    Senast redigerat av Doidon den 2013-12-18 klockan 01:37.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Hej, fungerar inte tutan när du kopplar 12V direkt till den är den sönder, men tydligen har du fler fel eftersom den nya inte heller fungerar.
    Kolla först att den nya tutan verkligen fungerar genom att koppla 12V direkt från batteriet.

    Det finns ett relä i motorrummet som kopplar fram 12V till tutan via en säkring (25A).
    Reläet styrs genom att knappen i ratten kopplar 12V till jord via reläspolen.

    För att kolla att rattslingan fungerar kan du göra på följande sätt:
    Leta upp reläet och koppla jord till stift A, fungerar tutan nu är slingan hel.(tändning till)

    Till stift B på reläet matas +12V fast via en säkring på 5A.

    Stift C matar tutan via säkringen på 25A
    OBS! det blev ett tryckfel av mig, skall stå följande:
    när stift A i reläsockeln kopplas till jord skall sirenen ljuda direkt (tändning till), gör den inte det ligger felet i slingan/kabeln i ratten.
    Fungerar detta, felsöker du som ovan.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    reläet har pos L och säkringarna pos 9 och 10 i reläboxen.
    Jorda innebär att du kopplar till chassie eller direkt till minuspolen på batteriet.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    OBS! det blev ett tryckfel av mig, skall stå följande:
    när stift A i reläsockeln kopplas till jord skall sirenen ljuda direkt (tändning till), gör den inte det ligger felet i slingan/kabeln i ratten.
    Fungerar detta, felsöker du som ovan.
    Förlåt om jag är trög nu, men ska jag alltså ta ur hela reläet, och sen koppla från "hålet" till jord? Eller ska jag ta ur reläet och koppla kablar mellan stiften och hålen och sen vidare från stift a till jord?
    Senast redigerat av Doidon den 2013-12-18 klockan 19:01.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Doidon Visa inlägg
    Förlåt om jag är trög nu, men ska jag alltså ta ur hela reläet, och sen koppla från "hålet" till jord? Eller ska jag ta ur reläet och koppla kablar mellan stiften och hålen och sen vidare från stift a till jord?
    Blev kanske lite komplicerat det där, gör så här istället:
    ta bort reläet och prova ett annat relä (finns nog fler lika dana i boxen) slå till tändningen och testa om sirenen fungerar från rattknappen.
    Gör den inte det kan du kolla om spänningen kopplas fram till sirenen genom att ta bort reläet och kortsluta (koppla ihop stiften D och C i relähållaren), då skall sirenen ljuda förutsatt att tändningen är till och säkringarna är hela.
    Hjälper inte detta har du felet i kabeln eller i slingan i ratten.
    Hade detta fel en gång och då var det en lödning som släppt vid kabels infästning till slingan, slingan var alltså hel, bara att löda fast kabeln så löste det sig. Det kan vara samma för dig bort med ratten och kolla detta om det inte löser sig.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Blev kanske lite komplicerat det där, gör så här istället:
    ta bort reläet och prova ett annat relä (finns nog fler lika dana i boxen) slå till tändningen och testa om sirenen fungerar från rattknappen.
    Gör den inte det kan du kolla om spänningen kopplas fram till sirenen genom att ta bort reläet och kortsluta (koppla ihop stiften D och C i relähållaren), då skall sirenen ljuda förutsatt att tändningen är till och säkringarna är hela.
    Hjälper inte detta har du felet i kabeln eller i slingan i ratten.
    Hade detta fel en gång och då var det en lödning som släppt vid kabels infästning till slingan, slingan var alltså hel, bara att löda fast kabeln så löste det sig. Det kan vara samma för dig bort med ratten och kolla detta om det inte löser sig.
    Okej, då förstår jag lite bättre. Tack för svar!

Liknande ämnen

  1. Larm triggar inte signalhorn
    Av alu- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 18:09
  2. Hastighetsmätare fungerar inte 9000
    Av Isseh i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 23:25
  3. [LÖST] Farthållare som inte fungerar? 9000 -90
    Av who_carres i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •