Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Motorproblem 9-3 aero -00 (nya problem...)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    14

    Motorproblem 9-3 aero -00 (nya problem...)

    Hejsan. Har kört min saab med för lite olja i motorn. Hällde på nästan 1,5liter. Så där är förklaraingen till varför den började låta som den gör. Frågan är bara varifrån oljudet kommer.

    Körde på motorvägen när jag hör att det börjar kancka från motorn. Det låter mest när man har lite gas. Inget/nästan inget ljud när man motorbromsar eller gasar på mera friskt. Hade den inne på en saabverksad för lite koll och dom säger att skulle kunna vara något lager i motorn. Vevlager eller kolvlager tror jag han sa. Han sa även att sträckaren var lite sliten. (kamkedja?)
    När den står på tomgången så hör man inte knackandet alls.
    När jag hällde på oljan låter det mindre men fortfarande inte alls bra.

    Den har gått lite över 18000mil.
    Några idéer?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81

    oljud motor..

    1,5 liter fick du i systemet som rymmer ca 4 totalt (Jag har en V40 för tillfället, som inte drar en droppe olja och den motorn rymmer ca 5,5 liter olja), jag kan tyvärr inte svara på vad som låter men troligtvis har du redan svaret på det. Kamkedjespännaren slits inte utan visar hur sliten kedjan och dess drev är, fick du reda på hur långt ut den var?
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    14
    Fick inte reda på hur långt ut den var, bara att den var sliten.
    Funderar lite på om det skulle kunna vara någonting i toppen, kamaxlar någon ventil eller liknande. Det skulle ju spara endel arbete om man slapp lyfta ur motorn. Men skulle inte ett sånt fel resultera i effektförlust? Tycker bilen går som vanligt bara att det låter illa.

    Det låter ju som sagt bara vid lite belastning. Varvar man upp motorn långsamt hör man inget ljud. Inte heller på tomgång.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408

    Re: oljud motor..

    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    1,5 liter fick du i systemet som rymmer ca 4 totalt
    Liten rättelse
    Systemet är på 5,4liter ink. oljekyl mm. dock så är service volymen på 4,0liter.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873

    Re: oljud motor..

    Biffer: Hej! Det är klart att det blir svårt att försöka avgöra vart ojudet kommer ifrån via internet. Ett tips kan ju vara att försöka lokalisera ifall det kommer från kamtransmissionen som sitter till vänster på motorn ifall du står vid fronten. Att använda en slang eller mejsel likt doktorn gör kan vara en fördel.

    Mvh

    Sebastian


    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    (Jag har en V40 för tillfället, som inte drar en droppe olja och den motorn rymmer ca 5,5 liter olja),
    Ta och kolla upp vad du har för fel på motorn!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    94
    Hur långt/länge körde du innan du upptäckte oljudet?
    Saab 9-3ss 1.8t ARC -03 (going 4 more)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Peo81
    Hur långt/länge körde du innan du upptäckte oljudet?
    Har kört 1500mil själv med bilen men jag gissar väl på att den har slukat lite olja hela tiden. När jag hörde oljudet körde jag hemmåt, kanske 3mil. Hällde på olja när jag kom hem den dagen. Hjälpte lite men inte helt. Kanske ska prova byta olja helt eller är det kört när ett lager redan har börjat knacka?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783
    Citat Ursprungligen postat av Biifer
    Kanske ska prova byta olja helt eller är det kört när ett lager redan har börjat knacka?
    Byta olja kan du väl göra men är det verkligen ett lagerknack så är det tyvärr redan kört avseende detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Biifer
    Citat Ursprungligen postat av Peo81
    Hur långt/länge körde du innan du upptäckte oljudet?
    Har kört 1500mil själv med bilen men jag gissar väl på att den har slukat lite olja hela tiden. När jag hörde oljudet körde jag hemmåt, kanske 3mil. Hällde på olja när jag kom hem den dagen. Hjälpte lite men inte helt. Kanske ska prova byta olja helt eller är det kört när ett lager redan har börjat knacka?
    Jag har väldigt svårt att tro att ett oljebyte skulle göra någon skillnad om du har fyllt upp motorn med rätt mängd. Skulle nog tippa på att det är bara å slita isär motorn och inspektera lager och ventiler.
    Saab 9-3ss 1.8t ARC -03 (going 4 more)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81

    Re: oljud motor..

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    1,5 liter fick du i systemet som rymmer ca 4 totalt
    Liten rättelse
    Systemet är på 5,4liter ink. oljekyl mm. dock så är service volymen på 4,0liter.
    Det får du gärna utveckla, menar du att det står kvar 1,4 liter i motorn efter tömning samt demontering av oljefilter??
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408

    Re: oljud motor..

    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    1,5 liter fick du i systemet som rymmer ca 4 totalt
    Liten rättelse
    Systemet är på 5,4liter ink. oljekyl mm. dock så är service volymen på 4,0liter.
    Det får du gärna utveckla, menar du att det står kvar 1,4 liter i motorn efter tömning samt demontering av oljefilter??
    Japp så är det.
    Alla motorer med luftkyld oljekylare har minst ca 1 - 1,5liter kvar efter oljetömning.
    Moderna motorer har nästan uteslutande vattenoljekylare vilken är monterad direkt på blocket.
    Fördelen är att man bland annat slipper slangar mm. vilket är gynsamt för "gammal olja kvar i systemet".
    Dock så är det väldigt sällsynt att en motor har mindre än ca 0,7liter gammal efter tömning.
    "Normalt är det ca 0,8-1,2liter om vi pratar om en nyare std.motor för en personbil.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    602
    har du kollat så det är inte något med en ventiltryckare?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    14
    Ventiltryckana har jag inte kollat. Hittade denna tråd men bilderna funkar ju inte. Någon som har bilderna sparade på datorn?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=1572192

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    14
    Nu har jag öppnat lite i motorn och hittat detta:
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...6-IMG_8522.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...7-IMG_8523.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...5-IMG_8519.JPG

    Frågan är ju vad det kan vara som gått sönder. Ganska stora mängder spån mest svart men också lite mässingsfägrat småflis. Någon som har några bra idéer?
    Vevlagret är ju också helt slut, kan det ha orsakat oljuden i motorn? Men det är för stora mängder för att ha orsakats av vevlagren eller? MÅste ju varit någoting mer som är trasigt.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 742
    Medlem#
    9176
    Defekt vevlager knackar ofta bara vid belastning. Åtminstone vid måttligt lagerglapp!
    Ofta är det dessutom ett dovt "mjukt" knack.

    Per L

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    Har haft en -90 9000 CD med liknande problem, först knackningar vid belastning sedan kraftiga knackningar, låter som om någon slår på blocket med hammare...Förlorade tidigt oljetryck (innan knackningar)pga små spån i oljereduceringsventilen, lossade toppen och såg precis som du små spån i lageröverfallen till kammen, slutligen var det kolvspel på cyl 3, dvs vevstaksbussningen utsliten, kolven kunde röra sig 4 mm. Knackningarna du hör är antagligen kolvens möte med toppen...
    I mitt fall var det ett par kugg på oljedrevet som smitit iväg.
    9-5 -99 2,3t
    Vectra -00 2,0

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Benkedo
    Har haft en -90 9000 CD med liknande problem, först knackningar vid belastning sedan kraftiga knackningar, låter som om någon slår på blocket med hammare...Förlorade tidigt oljetryck (innan knackningar)pga små spån i oljereduceringsventilen, lossade toppen och såg precis som du små spån i lageröverfallen till kammen, slutligen var det kolvspel på cyl 3, dvs vevstaksbussningen utsliten, kolven kunde röra sig 4 mm. Knackningarna du hör är antagligen kolvens möte med toppen...
    I mitt fall var det ett par kugg på oljedrevet som smitit iväg.
    Ok, vad jag känner iaf så är det inget glapp i kolvar eller vevlager. Har aldrig haft problem med oljetryck heller. Har inte sett spån i toppen, det är uteslutande nere i oljetråget och lite på insidan av motorblocket. Som man ser på bilderna så är det bara på ett ställe. Detta är vid cyl2. Vad det nu beror på, oljan kanske cirkulerar så att allt sätter sig just där?

    Alla vevlager är utslitna, man känner gropar på lagerytan. Det finns ju också olika typer av spån om man säger så. Lite mässingsfärgat som skulle kunna komma från vevlagren. Sen en hel del annat svart spån. Det är ganska mjukt, man kan ha sönder de största bitarna med naglarna. Skulle det kunna vara så här flytande packningstjofräs? Finns ju inga vanliga packningar mellan motorblocken tex. (så kanske det är på alla saab?)

    Håller på att blocka av veven så man ser lite bättre ner i alla trånga utrymmen. Kan man "mäta upp" den någonstans i stockholmstrakten eller byter man bara de skadade vevlagren?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Defekt vevlager knackar ofta bara vid belastning. Åtminstone vid måttligt lagerglapp!
    Ofta är det dessutom ett dovt "mjukt" knack.

    Per L
    Skulle väl säga att min knackade på ganska bra. Snarare "hårt" än mjukt om man ska förklara.
    Dock alltså bara vid belastning. Varvade man upp motorn lååångsamt var det inget knack.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    14
    Uppdatering:
    Nu har jag lämnat in veven hos Enebybergs motorrenovering. Slipa vevaxeln, vevlager, ramlager och axiallager (heter det så?) för 3k inkl moms.
    Sen tillkommer lite andra saker som olja,sv men om detta lyckas kommer jag undan med en totalkostnad på runt 5k. Ganska stor peng sparad alltså eftersom saab ville ha 31k för ny (beg) motor och byte av denna.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    956
    hej
    jag tycker att du borde ta ut balansaxlarna och kolla deras lagerytor/lager.
    balansaxlarna går ju dubbelt så fort som veven så dom är lite känsliga för lågt oljetryck speciellt den bakre.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. '03 9-5 Aero motorproblem
    Av JockeH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 21:51
  2. Motorproblem 93 Aero -01
    Av Jimi666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 15:02
  3. Motorproblem 9-3 Aero -01
    Av KAP_HPR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 09:33
  4. Saab 9-5 2.0t -99 192 hk med motorproblem (Samma problem än)
    Av scott77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 23:55
  5. Motorproblem 9-5 Aero -03?
    Av Jisstus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •