Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: BSR vs Nordic E85

  1. #1

    BSR vs Nordic E85

    Är det någon som har jämfört BSR E85 mot Nordic E85 tyngdpunkt på bränsleekonomi effekthöjning ca 5% ?
    BSR minskar effekten men hos Nordic ökar den ända skillnad jag se är att Nordic sätter i fyra nya tändstift.
    ~ 9-5 AERO SC ~

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Handlar säkerligen om strategier från företagens sida hur man vill profilera sina etanolprogram. Antingen bränslesparande eller effekthöjande.

    Litet tips i all välmening, lägg till i rubriken att det gäller E85-trim och bränsleekonomi. Detta för att underlätta lite för framtida sökningar och för att folk inte ska hetsa upp sig innan de öppnat tråden och läst om vad det egentligen handlar om.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: BSR vs Nordic

    Citat Ursprungligen postat av Tjurnacke
    Är det någon som har jämfört BSR E85 mot Nordic E85 tyngdpunkt på bränsleekonomi effekthöjning ca 5% ?
    BSR minskar effekten men hos Nordic ökar den ända skillnad jag se är att Nordic sätter i fyra nya tändstift.
    Är det din 9-5 Aero du syftar på ?

    Spridarna blir en begränsningsfaktor på den bilen. Nordic skriver Ca 5%. Skulle ju kunna vara så att det blir ganska lika orginaleffekt i slutändan. Just texten 5% är ju på de paket som skall kunna gå att certifiera.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4

    Re: BSR vs Nordic

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Tjurnacke
    Är det någon som har jämfört BSR E85 mot Nordic E85 tyngdpunkt på bränsleekonomi effekthöjning ca 5% ?
    BSR minskar effekten men hos Nordic ökar den ända skillnad jag se är att Nordic sätter i fyra nya tändstift.
    Är det din 9-5 Aero du syftar på ?

    Spridarna blir en begränsningsfaktor på den bilen. Nordic skriver Ca 5%. Skulle ju kunna vara så att det blir ganska lika orginaleffekt i slutändan. Just texten 5% är ju på de paket som skall kunna gå att certifiera.

    /Fred
    Ja, har tänkt att konvertera men her ebb i kassan.
    ~ 9-5 AERO SC ~

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Fundera igenom varför du vill konvertera till E85 oöh välj därefter leverantör:

    - Vill du fulkonvertera och kunna köra lite billigare på E85? Räkna noggrant på hur många mil du måste köra för att räkna hem kostnaden för konverteringen. Räkna in dubbla oljebyten i kalkylen...

    - Vill du konvertera för att kunna regga bilen som miljöbil när det går? Välj en firma som är stor och seriös nog för att klara av det. Personligen har jag i dagsläget svårt att se att någon annan firma än BSR kommer att mäkta med det.

    - Vill du konvertera för att få mer effekt? Då är spridarbyte och ytterst välkalibrerade bränslekurvor ett måste, annars lever man på Trioncs adaption och då ligger man en hårsmåä från haveri titt som tätt.

    Oavsett vilket tycker jag att alla som etanolkonverterar bör ha en skaplig sudd pengar i resev för ev "följdverkningar" av konverteringen. Har du ebb i kassan? Lägg planerna på is...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Fundera över vilken kapacitet orginalspridarna har och hur mycket mera bränsle E85 som bilen behöver, därefter så klura på om man kan minska eller öka effekten.

    En firma som man sällan hör något gnäll(?) om är just BSR, orsak?
    En välservad bil är en bra sak om man ändrar s/w.

    Mvh
    Johan

    Ps. Jag har valt 630cc spridare när jag konventerar. Ds.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Personligen har jag i dagsläget svårt att se att någon annan firma än BSR kommer att mäkta med det.
    Har man svårt att se är det en optiker som gäller.

    Både Nordic och BSR har varit remissinstanser i denna process. Att det dragit ut på tiden vad gäller den slutgiltiga lösningen gällande certifieringsförfarandet kan inte de lastas för.

    Vad som sker i Örebro får stå för dig. Vad som händer i Norrköping och för den skull också Växjö är inte lika lätt att se (om man ser dåligt)

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Fundera igenom varför du vill konvertera till E85 oöh välj därefter leverantör:

    - Vill du fulkonvertera och kunna köra lite billigare på E85? Räkna noggrant på hur många mil du måste köra för att räkna hem kostnaden för konverteringen. Räkna in dubbla oljebyten i kalkylen...

    - Vill du konvertera för att kunna regga bilen som miljöbil när det går? Välj en firma som är stor och seriös nog för att klara av det. Personligen har jag i dagsläget svårt att se att någon annan firma än BSR kommer att mäkta med det.

    - Vill du konvertera för att få mer effekt? Då är spridarbyte och ytterst välkalibrerade bränslekurvor ett måste, annars lever man på Trioncs adaption och då ligger man en hårsmåä från haveri titt som tätt.

    Oavsett vilket tycker jag att alla som etanolkonverterar bör ha en skaplig sudd pengar i resev för ev "följdverkningar" av konverteringen. Har du ebb i kassan? Lägg planerna på is...

    Mvh
    KK
    Rätta mig om jag har fel nu... men är nordic inte redan certade för detta? Dom gör ju tom konverteringar åt saab vad jag förstått.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Nordic har inte någon certifierad Saabsats framme ännu. Antagligen i detta nu inte någon annan heller (med tillgänglig information på hemsidor)

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Rätta mig om jag har fel nu... men är nordic inte redan certade för detta? Dom gör ju tom konverteringar åt saab vad jag förstått.
    Nej, ingen firma är "certad" för att göra etanolkonverteringar. Varje enskild sats måste provas ut och certifieras för sig, och det är både tids- och resurskrävande och därtill kostsamt.

    Nordic gör mig veterligen inga konvertingar åt Saab. Den enda trimfirman som är godkänd av Saab är Hirsch. Möjligen installerar enskilda Saab ÅF fortfarande trim från Nordic, men det är i så fall inofficiellt.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    43
    Att räkna in dubbla oljebyten är väl inte helt riktigt det beror ju på hur låga intervaller man har mellan bytena i dagsläget. Som jag har t.ex 1000mil och är övertygad om att det "räcker" för E85 också. När jag som kör rätt långt gör en snabbräkning sparar jag ungefär 500:- i månaden.
    Just turboshit, no real power.
    9-3 Aero -01

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av JeppeK
    Att räkna in dubbla oljebyten är väl inte helt riktigt det beror ju på hur låga intervaller man har mellan bytena i dagsläget. Som jag har t.ex 1000mil och är övertygad om att det "räcker" för E85 också.
    Varför gör du oljebyte var 1000:e mil?

    Troligen för att du är rädd om motorn och vill du vara lika noggran efter konvertering får man nog räkna in ännu ett oljebyte i alla fall.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Varje enskild sats måste provas ut och certifieras för sig, och det är både tids- och resurskrävande och därtill kostsamt.
    Vad som är en modell är inte klarlagt heller. Kan man se T7 som bara en eller ett par modeller, eller måste alla 9-5 2,0t/150, 2,03t/170,2,3t/185,2,3T/220,2,3T/230,2,3T/250 samt 2,3T/260 provas ?

    Vissa provningsmoment är med all säkerhet skrivna för att "Flexteklösningar" skall få visa att de fungerar och tex tänder CE om lambdasonden kopplas ur. Detta är ju inte så svårt att få till på en Trionicuppdatering. Dock tar det tid och kostar pengar vid provning.

    En annan variant är ju att man certifierar själv hos bilprovningen http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument

    Är certifieringsbiten för dyr för berörda företag kommer det ju bara att bli "privatkonverteringar". Det är ju inte vad Regeringen ville med detta.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Varför gör du oljebyte var 1000:e mil?

    Troligen för att du är rädd om motorn och vill du vara lika noggran efter konvertering får man nog räkna in ännu ett oljebyte i alla fall.
    Jag gör det för att jag är rädd om motorn ja. Men att behöva räkna in yttrerligare ett under 1000mil känns väl lite överdrivet. Givetvis byts oljan eller monteras e85 chip i angränsing till ett oljebyte.
    Just turboshit, no real power.
    9-3 Aero -01

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av JeppeK

    Jag gör det för att jag är rädd om motorn ja. Men att behöva räkna in yttrerligare ett under 1000mil känns väl lite överdrivet. Givetvis byts oljan eller monteras e85 chip i angränsing till ett oljebyte.
    Självklart kan det räknas in som lite överdrivet men om du vill fortsätta hålla samma standard med oljebyten som innan så är det inget konstigt. Det finns nog anledningar att Saab själva har valt den lösningen.

    Sedan att det troligen inte är några problem som helst att köra 1000mil på samma olja är en annan sak.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norway & Switzerland
    Inlägg
    162
    Hej

    lite info från media, men kanske har varit uppe tidigare.

    http://www.e24.se/samhallsekonomi/sveri ... 559107.e24


    Mvh

    Tommy Utengen
    9-3 SC 1,9TID
    900TTR
    Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.

Liknande ämnen

  1. BSR vs Nordic
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:45
  2. 9-5 Nordic -99
    Av hygglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 17:02
  3. BSR vs. Nordic?
    Av Cheffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 08:56
  4. Nordic lr BSR
    Av Rantasami i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 21:48
  5. Map Tun vs Nordic
    Av nijetreluft i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •