Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: AC stegmotor - är den trasig?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    95

    AC stegmotor - är den trasig?

    Min AC har blivit helt galen och efter kalibrering fick jag felkod 1 10, dvs "Stepping motor, air-mixing flap, RH - Jammed flap".

    Jag plockade bort handskfacket och kan se att stegmotorn bara orkar dra spjället åt ena hållet. När jag drar staget till spjället för hand så tycker jag inte att det känns speciellt trögare i nån riktning.

    Jag plockade bort stegmotorn och om jag bara håller emot runt motorns axel med fingrarna när jag kör kalibreringen så orkar den den inte driva åt ena hållet. Den bara stannar och låter konstigt. Åt andra hållet så orkar jag inte hålla emot med fingrarna.

    Det måste väl vara fel på den stegmotorn, eller på själva "växeldelen" på motorn? Inte ska man väl kunna hålla emot motoraxeln med bara fingerkraft, speciellt inte åt bara ena hållet?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    95
    Stöööön... Jag var in till Björkmans Bil i Västerås och kollade vad en ny stegmotor kostar. Dom skulle ha drygt 2000 spänn! Jag har ju läst här på forumet om dom som betalat runt tusenlappen för såna. Nissen på Björkmans sa att dom brukade kosta 6-700:- för några år sedan, men så bytte dom nåt nummer på dom och höjde priset till över 2000.

    Har iofs hittat ett par bilskrotar här i stan som ska ha såna hemma, men båda dom har naturligtvis semesterstängt i juli.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    95
    Ok, nu är en stegmotor beställd från en skrot i norrland. 350:- + porto var ju betydligt trevligare än 2000 spänn till Björkmans. Hoppas bara att den skickas omedelbums. Inte så skoj med utflipprad AC i det här vädret...

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Hoppas du får till det.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    95
    Det hoppas man alltid på.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    95
    Nu är stegmotorn bytt och nu funkar allt som det ska!

    Norrbottens Bildemontering AB rockar! Beställde i onsdags och fick den i fredags. Totalt 460:- inkl porto och postförskottsavgift.

Liknande ämnen

  1. Pris på Stegmotor till luftfördelningen?? Nu vet jag!
    Av Börne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 20:42
  2. montera stegmotor till acc
    Av wiii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •