Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rassel innan turbon börjar ladda plus mkt annat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Rassel innan turbon börjar ladda plus mkt annat

    hejsan har setat i timtal o läst igenom massvis med trådar o börjar få huvudvärk till max har jag gjort fel som köpt en saab 9-5?

    Har idag en saab 9-5 02:a 2,0t som rullat 16200 mil som jag haft inte allt för länge och helt orginal och jag servar den regelbundet ca 500-100 mil med nya olja o filter osv även bytt stift osv den har även senaste updateringen på vevhus vent för att minska oilsludge problemet

    1,nu har bakre stötdämpare sagt upp sig det är väl lite standard på kombi bilar som jag läst?

    2,Nu har motorn börjat rassla när den blir belastad innan turbon skall börja ladda så låter det grymt mkt vad kan vara problemet är det turbo,kamkedja,balans axel kedja?? blir inte klok på allt jag läst.Är saab 9-5 en stor problem bil ?

    3,Bilen viner lite när man kör ac så fort man slår på econ så slutar det direkt vad kan vara problemet där?

    Ni behöver inte svara om ni inte orkar men hoppas det finns någon som kan ge svar på tal om vad som kan vara felet på mina problem
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    21
    Hej och hallå!
    Problemet med vinande ljudet är helt enkelt ac systemet som har för lite kylmedium. Har samma problem med min 900 -94. Vad bristen beror på kan vara ett läckage. Det måste du gå till en verkstad o fixa, om du vill ha ac dvs. (dyrt!). Rasslet kanske kan vara ac pumpen som är paj, fast då skulle det rassla oavsett motor belastning, så inte värst troligt att det är den. Beskriv "rasslet" lite mer i detalj, var rasslar det, hur låter det?
    Hoppas det hjälpte.
    \A
    Saab 900 2,0t -94 26000mil

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Åhus
    Inlägg
    15
    Hej.
    Har med ett vinande ljud från ac:n. Har skrivit lite om det på en annan tråd.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=229648
    Saab 9-5 2,3t hirsch performance - http://www.garaget.org/?car=101966

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    Rasslet låter som det kommer flångt framifrån på vänster sida från förarsidan sett men kan ha fel och det låter så fort motorn blir belastad dvs ligger på 5:ans växel i 90 och skall upp till tex 100 kmh låter det kanon mkt som ett rassel samma sak när innan turbo skall ladda så låter det jätte mycket precis samma rassel eller typ något form av skrap ljud.
    Usch så svårt att beskriva ljudet men låter inte bra gör den men så fort man inte belastar motorn så låter det inte eller när turbon laddar så försvinner rassel ljudet
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    29
    Jag har presis samma rassel eller som vibrationer hörs tydligast vid acc i 5an mellan 90 - 100 km/h när turbon börjar ladda när den laddar fullt försvinner ljudet har haft den hos verkstad som inte kan hitta felet.

    min dricker även mycket olja vilket dom inte heller verka kunna göra något åt skall in och prata med dom igen.

    /
    Kör Saab 900 talladega -97

    Körde Kadett GSI -88

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    29
    skall tillägga att det är en 95 aero 01 gått ca 16000
    Kör Saab 900 talladega -97

    Körde Kadett GSI -88

Liknande ämnen

  1. Rassel när turbo börjar ladda + laddar inte fullt
    Av Razorblade_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 23:41
  2. Vinande ljud när turbon börjar ladda.
    Av Aero_Rontann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 13:19
  3. Missljud när turbon börjar ladda
    Av freddan70 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 16:20
  4. rycker när turbon börjar ladda?
    Av saab-henke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 09:45
  5. Konstigt ljud ifrån motorn när turbon börjar ladda...
    Av Fisherboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •