Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Brådis: Blåst topplockspackning på Gotland - B202

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103

    Brådis: Blåst topplockspackning på Gotland - B202

    Hej!

    Jag är på semester på norra Gotland och passade på att köra cca. 20 varv på Gotland Ring med min og900S -90 men på slutet gav topplockpackningen upp. (Majonäss i tråget, kylarvätska sprutar ut osv. ). Två cylindrar i mitten har tagit in vatten. Så packningen är helt kapput, troligtvis mellan två innersta cylindrar.

    Topplockspackningen gick pga. min alldeles för högt ställda tändning. Jag hörde lite spikningar när jag drog på rakan (kör utan APC). Detta skedde trotts att jag körde på E85.

    Jag har beställt ny packning som jag ska hämta imorgon (får ta bussen ner till Visby). Jag har en verktygslåda som har det nödvändigaste, enda som saknas är invändig torx för topplocksbultar och momentnyckel.

    Bilen är ställd på gräsmattan och jag har plockat av det mesta i förberedelse för att byta topp.

    Jag har några frågor:

    Är momentnyckel absolut nödvändigt eller kan jag dra för hand tills jag kommer hem (jag vill kanske köra några pass till på torsdag)?

    Jag tänker lyfta toppen med grenrör och insug på plats. Allt annat är bortplockat men jag ville inte lossa grenrör och insug då det är pilligt att få det tätt igen och då måste jag köpa packningar för grenrör/turbo också. Dessutom brukar grenrörets pinnbultar alltid gå av när man lossar dem. Är det ok att lyfta toppen med grenrör/insug på plats om man är två pers?

    Jag ska försöka göra rent toppen/blocket efter bästa förmåga, är toppen skev får jag bulta dit saker bara så jag kan ta mig hem.

    Jag körde cca. 1 mil från ringen för att ta mig hem. Jag hoppas att lagrena inte har tagit stryk. Naturligtvis tänker jag åka till närmaste GDS och byta olja så fort topplockspackningen är bytt.

    Om det är någon som bor i Rote socken (Valleviken) och känner för att komma förbi och hjälpa till lyfta på toppen så är du/ni naturligtvis välkomna. Jag bjuder på tilltugg och öl. PM:a bara ditt nummer.

    Kuriosa:

    1. För dom som undrar så fungerade Biltema skivor och SAAB original bromsklossar alldeles utmärkt! Jag hade R-däck (dvs. det går att bromsa riktigt sent) och var uppe i cca. 220km/h på rakan innan det var dags för inbromsning. Ingen tendens till fejding trotts Biltema bromsvätska

    2. Snurrade bara en gång, pga. egen dumhet.


    Jag kollar denna tråd senare ikväll. Surfar genom mobiltelefon så jag kan inte vara online länge.

    Tack på förhand för alla svar!
    Signatur...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    P.S.

    Jag har:

    1. Lossat två svåråtkomliga bultar mot torpedväggen (som håller toppen mot blocket)
    2. Lossat fyra bultar som håller turbon

    2. Plockat av kamdreven/kedjesträckaren

    ... och plockat av det mesta som kan tänka sig hålla toppen kvar. Finns det något vanligt fel man kan göra när man byter topplockspackning? Har aldrig lyft toppen på B202 nämligen och denna gång gör jag det första gången med schweizisk armekniv och McGyver-ninjakunskaper.
    Signatur...

  3. #3
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Lossat motorfästet? Du kan behöva hissa upp motorn nån cm under växellådan för att kunna demontera/montera på smidigaste sätt.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Lossat motorfästet? Du kan behöva hissa upp motorn nån cm under växellådan för att kunna demontera/montera på smidigaste sätt.
    Två bultar som håller toppen fast mot motorfästet (vid servopumpen) var faktiskt borta redan! Är det OK att skippa dessa helt och hållet? Dom har inte suttit där så länge jag har ägt bilen.
    Signatur...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    skara
    Inlägg
    24
    närmsta GDS ligger i visby
    saab 9-3 sc 1,9TTid maptun sT1

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av *star*
    närmsta GDS ligger i visby
    Närmsta GDS hall jag såg verkar ligga i Lärbro, 10km härifrån. Men det spelar ingen roll egentligen, jag tänker plocka av toppen på garageuppfarten och sen byta olja på GDS.
    Signatur...

  7. #7
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Två bultar som håller toppen fast mot motorfästet (vid servopumpen) var faktiskt borta redan! Är det OK att skippa dessa helt och hållet? Dom har inte suttit där så länge jag har ägt bilen.
    Med tanke på förutsättningarna kan du nog skippa dom. Men tror ändå du behöver hissa upp motorn för att vinkla upp den nån grad. Blir smidigare att lyfta av toppen då.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Två bultar som håller toppen fast mot motorfästet (vid servopumpen) var faktiskt borta redan! Är det OK att skippa dessa helt och hållet? Dom har inte suttit där så länge jag har ägt bilen.
    Med tanke på förutsättningarna kan du nog skippa dom. Men tror ändå du behöver hissa upp motorn för att vinkla upp den nån grad. Blir smidigare att lyfta av toppen då.
    OK, åt vilket håll ska den vinklas? Ska den vinklas mot förarsidan så toppen lyfter från motorfästet?

    Mvh.
    Signatur...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Två bultar som håller toppen fast mot motorfästet (vid servopumpen) var faktiskt borta redan! Är det OK att skippa dessa helt och hållet? Dom har inte suttit där så länge jag har ägt bilen.
    Med tanke på förutsättningarna kan du nog skippa dom. Men tror ändå du behöver hissa upp motorn för att vinkla upp den nån grad. Blir smidigare att lyfta av toppen då.
    OK, åt vilket håll ska den vinklas? Ska den vinklas mot förarsidan så toppen lyfter från motorfästet?

    Mvh.
    Jepp, bara o lyfta lite under t.ex växellådan.
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Jag är lite osäker på hur det blir med motorfästet där också, men jag gissar det kommer gå fint att lyfta av toppen med avgas och insug på plats.

    Viktigt: När du monterar ihop sen igen är det A och O att kolla hur kedjan ligger. Det är väldigt lätt hänt att kedjan hoppar över på drivkuggen därnere. Du måste absolut kolla att svänghjulet är nollat och att bägge kammarna ligger på sin nollmarkering uppe i toppen när allt är monterat igen. Det duger INTE att tro att bara man lägger allt rätt där uppe så är det ok. Har du tur så går motorn bara skit då. Har du otur: Du rasar allt när kolvarna skakar hand med ventilerna! Nollan på veven hittar du genom att kika ner på svänghjulet och på gradmarkeringarna för tändning. Kammarna är märkta "baktill" med motsvarande markeringar i bakersta överfallen. Ett par kugg fel kan räcka för raset. Jag har prövat, och det var jättejättetrist och ökentråkigt och allmänt djävligt.

    Att dra för hand bör funka om du "drar utav bara fan" med ca en halvmeters förlängare. Kavla ut bultarna, dvs börja i mitten och gå utåt bägge håll. Dra först alla litegrand, sen lite mer på allihopa etc....

    Men jag vettefasen om jag hade dragit några fler vändor på banan innan jag kollat upp allt hemma i garaget igen? No guts, no glory antar jag?
    Lycka till!
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Viktigt: När du monterar ihop sen igen är det A och O att kolla hur kedjan ligger. Det är väldigt lätt hänt att kedjan hoppar över på drivkuggen därnere. Du måste absolut kolla att svänghjulet är nollat och att bägge kammarna ligger på sin nollmarkering uppe i toppen när allt är monterat igen. Det duger INTE att tro att bara man lägger allt rätt där uppe så är det ok. Har du tur så går motorn bara skit då. Har du otur: Du rasar allt när kolvarna skakar hand med ventilerna! Nollan på veven hittar du genom att kika ner på svänghjulet och på gradmarkeringarna för tändning. Kammarna är märkta "baktill" med motsvarande markeringar i bakersta överfallen. Ett par kugg fel kan räcka för raset. Jag har prövat, och det var jättejättetrist och ökentråkigt och allmänt djävligt.

    Å fan.

    Jag har ett litet problem. Jag har ställbara kamdrev och drog bara ett spår i kedjan/dreven så att dom kan monteras på samma kugg.Har tyvärr inte nollat motorn innan jag plockade av dreven. Tycker du att jag ska nolla motorn innan jag drar på allt?

    Tack för svaren!

    Goran
    Signatur...

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Synd jag inte såg detta tidigare,då hade du kunnat låna garaget,det är tomt i mitten där nu.... Jag flyger till sthlm om ett par timmar....

    /M
    Akta skinnet!

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Nollning av motorn går även när toppen är loss. Du håller kamkedjan å ber någon dra runt motorn via svänghjulet, tills "nollan" kommer upp till sträcket där "nollan" på svänghjulet skall stå för att motorn är nollad.

    Sen angående att ta med både insug och grenrör kommer att bli tungt. De räcker med att ta bort insuget så blir de lättare.

    Efter att du har dragit bultarna och ställt in kammarna så drar du runt motorn 2 varv och så kollar du inställningarna på kammarna. En bra och billig försäkring mot ventilsallad.

    Är lite svårt att förklara allt såhär över datorn. Lättare att stå brevid. Men ja hoppas att du förstod något av de ja skrev.

    mvh
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Ringde en f.d. kollega på SAAB-verkstaden och han sa att det sitter en plåt under kedjedreven på veven som ska förhindra att kedjan glider av på B202??

    När jag bytte till ställbara drev så lät jag kedjan hänga fritt och såvitt jag vet gled den aldrig av (iofs. så nollade jag motorn).

    Problemet är att bilen står på garageuppfarten och i och med att det är en og900 så är det i stort sett omöjligt att få ner ringnyckel på remskivan för att veva fram motorn. Enda sättet jag kan snurra motorn är att lägga i 3:an och knuffa bilen.

    Jag funderar på att chansa och bara hänga dit toppen och sen snurra dreven lite fram/tillbaka för att se om dom ta i.

    Köpte packning och momentnyckel på Mekonomen i Visby så jag hoppas att man kan bli klar för banan imorgon

    Annars blir det buss hem...

    Ska ställa ner tändningen dock då den var på tok för vass. Spikar den på E85 och 1.0 bar ladd så är det för mycket.
    Signatur...

  15. #15
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Enda sättet jag kan snurra motorn är att lägga i 3:an och knuffa bilen.
    Så gjorde jag när jag bytte toppar i våras.
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Ska ställa ner tändningen dock då den var på tok för vass. Spikar den på E85 och 1.0 bar ladd så är det för mycket.
    Vad stod tändningen på? (undrar för jag går på spriten i helgen)
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Vad stod tändningen på? (undrar för jag går på spriten i helgen)
    Ingen aning, jag ställde den med örat tills bilen gick som ett skott. Antagligen åt helvete för högt...typ 35 grader eller så

    Det finns ett spår på fördelaren som ska visa korrekta inställningen mot toppens kant. Den var typ 10-15 grader mer än så.
    Signatur...

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Viktigt: När du monterar ihop sen igen är det A och O att kolla hur kedjan ligger.
    Det är väldigt lätt hänt att kedjan hoppar över på drivkuggen därnere.
    Du måste absolut kolla att svänghjulet är nollat och att bägge kammarna ligger på sin nollmarkering uppe i toppen när allt är monterat igen. Det duger INTE att tro att bara man lägger allt rätt där uppe så är det ok. Har du tur så går motorn bara skit då.
    Nu är jag tämligen säker på att detta inte kan hända.
    Om har inspekterat nedre drevet på vevaxeln på en B202 så ser man att skenan ligger och håller denna på plats. Dvs. den kan inte kugga över...
    Men givetvis skall du nolla svänghjul och kammar vid hopsättning av motorn!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  18. #18
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Det går att snurra på motorn med svänghjulet också. Ta bort plastkåpan bara så snurrar du på svänghjulet. Går mycket lättare att vrida på när toppen är borta. Går lite trögare när toppen sitter på plats.

    Så att lägga i 3:an å rulla bilen låter lite overkill i mina öron.

    mvh
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Det går att snurra på motorn med svänghjulet också. Ta bort plastkåpan bara så snurrar du på svänghjulet. Går mycket lättare att vrida på när toppen är borta. Går lite trögare när toppen sitter på plats.

    Så att lägga i 3:an å rulla bilen låter lite overkill i mina öron.

    mvh


    Dock så räcker det med att plocka ur stiften för att kunna rotera motorn med rimlig kraft.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Det är inga problem att lyfta grenrör och allt i ett lyft...men motorfästet på högersidan tar i grenröret så det kan du behöva dela på...men det är inga problem när du tiltat motorn lite åt vänster...

    Eller du är kanske redan färdig??
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

Liknande ämnen

  1. Topplockspackning b212 i en b202?
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 20:17
  2. Märklig topplockspackning till b202
    Av SaabHjärta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 18:03
  3. Gotland
    Av Blue Spirit i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •