Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Vilken turbo-saab? *UPPDATERAD*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Vilken turbo-saab? *UPPDATERAD*

    Hej hej,

    Forst och framst, ursakta den langa posten, men jag behover lite hjalp

    Har precis registrerat mig pa forumet eftersom jag inte blir klok pa vad det ar jag behover nar jag soker med alla modell-beteckningar fram och tillbaka.

    I alla fall, jag ska vara med i ett litet Europa-rally nasta ar (http://www.scumball3000.co.uk). Det ar helt enkelt ett litet "rally" (inte angon kappkorning (), alltsa, utan mer som bil-orientering ) igenom Europa dar vi kor fran Spanien upp genom Tyskland, Frankrike osv tillbaka till England. Bilarna far kosta max 500 pund att inhandla, men efter det far man modda dem osv hur mycket man vill

    Nu till problemet. Eftersom jag ar svensk tyckte jag det kunde vara roligt om mitt team korde volvo eller saab, och hittills har jag sneglat lite pa volvo 850 t5 (femdorrars) eller saab 900x turbo. Bilen kommer inforskaffas pa ebay, och det verkar komma objekt da och da som far slutpris inom prisramen, men volvo'sarna har nastan alltid automat-lada och det ar jag inte sa fortjust i, sarskilt som de verkar rasa med tiden och de dessutom vager hur mycket som helst. Bilarna inom min prisram ar givetvis inte nagra praktexemplar, utan de lar ha lite problem (obesiktigade, oskattade, rykande motor, rasad vaxellada osv (fast inte allt pa samma gang, forhoppningsvis ).

    Bilen kommer att bli min "kora-till-jobbet-bil" efter eventet, beroende pa om den overlever, sa det ar bra om den inte rasar precis direkt eller drar tokmycket bensin (pendlar 5 mil i varje riktning).

    Mina krav for bilen ar foljande:

    * "billig" att skramma upp i 250-300hk (Billig inom citationstecken...)
    * Teamet bestar eventuellt av upp till fyra personer, och vi vill inte sitta pa varandra. Dvs bilen maste ha tillrackligt med utrymme for 4 dagar i Europa inkl campingutrustning.
    * Atminstone halvt palitlig, vill undvika skruvande i mojligaste man pa leriga campingplatser.
    * Helst ha en del yta att ha sponsor-loggor pa (for valgorenhetsandamal, inte for att vi ska tjana pengar pa det hela).

    Bilar jag hittat hittills for ratt peng ar:

    Volvo 855 T5 225bhp:
    + Stor som ett hus
    + Vi kan fa plats med en (fake) alg pa taket
    - tung
    - de flesta verkar ha automatlador har.
    - vaghallning (?)

    Saab 900 turbo SE 1995:
    exempel pa ebay lank: http://cgi.ebay.co.uk/1995-SAAB-900-SE- ... .m14.l1318
    + Ser mycket snyggare ut an volvo 855
    - osaker pa hur vaxelladan haller?

    Saab 9000 CS turbo 1995 (2.0):
    Exempel http://cgi.ebay.co.uk/1996-SAAB-9000-CS ... .m14.l1318
    Ar det har samma motor och lada som 900'an ovan?
    + storre an 900

    Saab 9000 2.3 turbo 1993:
    Exempel: http://cgi.ebay.co.uk/1993-SAAB-9000-CS ... .m14.l1318
    + 2.3 motor
    - automat

    Saab 9-3 S 1998:
    Exempel: http://cgi.ebay.co.uk/SAAB-9-3-S-BLACK- ... 0265141895
    + Nyare an de andra
    - Har den ens en turbo?


    Sa, vilken biltyp ska jag valja?

    Ar en 2.0 turbo lika latt att fa snabb som en 9000 2.3? 9000 vager val an del mer?
    Finns det dessutom olika 2.0'or?
    Ar vaxelladorna verkligen gjorda i choklad?
    Hur mycket kostar det att trimma de olika saabarna lite latt? Kommer saklart inte att kopa nya delar i mojligaste man

    Vilken bil vi an valjer kommer den att lackas i chockrosa, fa tonade rutor och givetvis sankas lite osv


    Mycket fragor, men som sagt, maste hamna ratt pa en gang


    Tack,
    Henrik i London

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58
    Asch, traden skulle ju in i allmant-forumet och inte har...

    Kan nagon vanlig moderator flytta den?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Skall du upp i 250-300 hk så går det dels med 900, fast billigst med 9000. Du bör leta reda på en -94 eller nyare av 9000 2,3, dvs du får en med styrsystem Trionic 5,5. där finns det programvaror inom den intervall du söker, men du bör ha racekisse och grövre avgassystem, så den kan andas, och helst en turbo från en Aero. T25:an som sitter i de vanliga 170/200 hk kan orka med 260 hk, men inga marginaler att tala om.

    Finns E85 att få tag på, och du har en TD04 15t #6 så med rätt program och hårdvara kan du ha 330 eller mer.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Röstar på 9000 före 900 eftersom den är bekvämare (betydligt större baksäte) och går bättre efter vägen. Som redan nämnts är den enklare/billigare att skrämma till 300hk.

    En bubblare kan vara en 2,3T 1993 som också har Trionic (dock 5.2) och är lika lättskrämd som nyare 9000, har dessutom lite större spridare originalmonterat Dom etablerade trimfirmorna har program även till T5.2
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58
    Hur ar det med vaxelladan i bilar med de storre motorerna?

    Storre motor -> mer vrid -> mer ras?

    Jag kor 2 liters impreza med turbo modell storre just nu, och forsta gangen vi mappade den sa mappade vi in "mindre" vrid ner i registret for att skona vaxelladan... och sen trottnade jag pa for lite vrid

    Gar det att fa OK vaghallning i en 9000... Planen ar lite halvt som halvt att eventuellt ha kvar den som banbil efter nasta ar, men alla alternativen lider egentligen av samma problem som imprezan, i.e. att de ar tunga vilket sliter mer pa bromsar, dack, lager osv.

    Om man skulle vilja ta 2.3'an langre efter ett tag, hur pass mycket effekt kan man ta ut innan man maste borja byta stakar, kolvar osv? Haller 2.0'an battre med hoga effekter (t.ex imprezan's 2.0 och 2.2 haller mycket battre an 2.5'an eftersom de har tjockare cylinderfoder).Ar det vaxelladan som satter gransen?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Bottendelen på en 2.3 kan vara orörd om man är hitom 400 hk, skall man över så är det bara att byta.

    Lådan på 9k har sina brister, men med sunt förnuft kan den hålla ganska bra, sedan sätter man i en selholm diff, och när man är uppåt 600nm finns en drevsats från Maptun som är speced uppåt 750 nm om jag inte minns fel.

    Visst kan en 9k fungera på bana, bra bussningar HR fjädrar och gula koni, kommer man långt med, byt sedan till brembo bromsar så fungerar det att få stopp på den också.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731
    röstar för 9000 med tanke på att ni är 4 som ska åka långt.
    Man sitter mycket bekvämare i en 9000 och i baksätet nästan lika bra som i framsätet, betydligt bättre än i en 850 till och med.
    Om ni vill ha lite mer utrymme så försök hitta en CD, de hade lite större utrymme för benen bak (har jag för mig) och ni kan lasta rätt mycket i dem med passagerare.

    Rekomenderas att plocka med en extra DI kasset eller två då de inte är allt för billiga eller lätta att komma över när man väl gett sig iväg.

    Att trimma så är de relativt billiga också som folk redan nämnt och en 93'a kan funka den också då den också har trionic (5.2).
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange

    Visst kan en 9k fungera på bana, bra bussningar HR fjädrar och gula koni, kommer man långt med, byt sedan till brembo bromsar så fungerar det att få stopp på den också.

    //MH
    Med andra hjulvinklar då tack..

    Röstar solklart på 9000 med T5!
    Billigare motor att skrämma upp, finns det?
    Schassiet går som sagt att få förbluffande rappt och svängigt men det kostar iaf 20000:-...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av HenrikUK
    Asch, traden skulle ju in i allmant-forumet och inte har...

    Kan nagon vanlig moderator flytta den?
    Topic moved to Allmänt by moderator TD04 (tis jul 15, 2008 01:05:51)




    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av HenrikUK
    Asch, traden skulle ju in i allmant-forumet och inte har...

    Kan nagon vanlig moderator flytta den?
    Topic moved to Allmänt by moderator TD04 (tis jul 15, 2008 01:05:51)




    Mvh TD04
    Varför inte "Verkstäder, försäkringar och köpråd" då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58
    Tack for hjalpen alla.

    Har borjat "watcha" de har objekten nu:

    2.3 9000:
    http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :IT&ih=018

    2.3 9000 lpt:
    http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :IT&ih=016

    2.0 900 se:
    http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :IT&ih=014

    Samt en 2001 9-3 se:
    http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :IT&ih=011

    Den sista dar har nog for hog reserve tror jag, men anda


    Verkar vara daligt med delar for saabarna pa ebay, men jag far val be farsan att skicka over skrot fran sverige

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731
    första såg riktigt bra ut (dock tror jag träpanelen är eftermarknadskit, men det spelar nog inte dig så stor roll ).
    Men den undra hade häftigare färg, just hårdvarumessigt så skiljer det väll inget ifrån 2.3 ltt och 2.3 ftt, kopplingen kanske?
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Tja,

    En 9000 2,3 turbo från Års mod. 1994-1998 alla dagar i veckan!
    Som nämnts ovan så har du betydligt bättre bättre utrymmen än i dom andra modellerna..

    Fjädrar och stötdämpare fårn GE motorsport ca: 4000 kr
    SPEC koppling - ca: 3000 kr (står pall för 550 NM! med org. tryckplatta)
    3" helsats från JT ca: pris?
    Turbo 18T Ca: pris?

    Sen ett fint program på det så är du lätt uppe i 350+ hk på BF 98 bensin!

    Lycka till!
    SAAB 9-3 Aero -01

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58
    Aha, lutar helt klart at en 9000 i sa fall da...

    Steg 1: kop 9000
    Steg 2: borja knarka kop/salj-forumet har
    Steg 3:

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58
    Wahey!!

    Min nya skonhet: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :IT&ih=010


    Under budget dess utom

    Hoppas den ar lika bra i verkligheten som saljaren skriver i annonsen

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Ser riktigt bra ut för det priset, i Sverige skulle man knappt få däck o fälgar för det priset... Men du kommer säkert få en del överaskningar i bilen på köpet Men men, verkar ju kanon! Trimmad o klar!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58
    Jaha, da har jag varit o hamtat bilen.

    Den ar faktiskt finare an jag trodde Inredningen ser bra ut, motorn drar som den ska och den ar snabb som ett ollon, och vilket bottendrag! Jag ar kar i Saab

    Den behover lite nya bussningar och en motorkudde eller tva, bromsarna tar lite kasst tycker jag (klarar besiktningen utan problem dock), men bortsett fran det sa ar den helt godkand.

    Forsta intryck ar att motorn drar sa oerhort jamt att man inte tror att man kor sa fort och accar sa fort forran man tittar pa fartmataren. I subarun far man en spark i ryggen sa man vet att man lever, men den har bara drar utan knussel fran 1500rpm, medan subarun inte vaknar forran vid 3500 rpm.

    Dump valve ocksa

    For 5700kr kan man inte onska sa mycket mer, tror jag

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vilket fynd!



    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: Vilken turbo-saab? UK-spec for att stalla till det lite.

    Jahopp, tankte bara uppdatera den har traden lite, mest for att jag sitter och ar uttrakad pa jobbet

    Efter att jag kopt saaben sa skaffade jag mig omgaende en td04-15t, men jag hann aldrig ens montera den innan jag kopte mig en holset h1c marin-turbo.

    Avgashuset var pa tok for stort eftersom det var vattenkylt, sa jag var tvungen att saga ner den lite med en vinkelslip:

    Fran det har


    till detta


    Borrade aven in ett t3-pattern pa avgas-huset.

    Sen kopte jag mig ett t3-grenror fran en gammel-saab for 3 pund och mecklade dit turbon och en biltema-wastegate (Den storsta de hade - givetvis ). Innan ni klagar pa svetsandet, det ar forsta gangen nagonsin jag svetsat och jag hade ingen hjalp fran nagon som kunde heller (rostfritt, saklart) )



    Sen var jag tvungen att bygga custom downpipe


    ... och en bredbandslambda behovdes ocksa


    avgasroret stallde till lite bekymmer, eller i alla fall bak-axeln:


    Sen fick jag sa brattom att jag glomde ta bilder, men bilen fick i alla fall ett gang 630cc-spridare, en stor fmic, 3-bars mappsensor, 255l/h walbro-pump, AP racing sinterkopping, T7-APC, lite mattsvart husfarg osv och ser nu ut ungefar sa har



    Dock har den nu en fungerande blinkers igen


    Till att borja med hade jag massor problem med slangar som inte ville sitta fast mellan turbon och intercoolern, sa vi fick kora med grundladd (runt 9 psi). Nar jag kom hem fran mitt Europa-aventyr gjorde jag om lite slangar och nu verkar det sitta ihop. Kor just nu med 1.58 bar och det skottar pa riktigt duktigt maste jag medge

    Turbon ar lite i overkant stor, sa jag far inget laddtryck alls pa ettan, tvaan kommer jag bara upp i 1.1-1.2 bar ungefar fran 5000 varv uppat (fortfarande tillrackligt for att dra loss dacken pa tvaan nar det ar torrt (dvs inte nagot kopplingsdumpande, utan den drar loss nar man kommer upp i varv (runt 50mph (~70km/h?) borjar den slappa)). Pa trean och fyran drar det ivag duktigt och jag far fullt ladd runt 5000 varv (och en hel del innan ocksa, givetvis).

    Nar vi var i Europa korde vi 1.4 bar, och holl jamt med en bmw 750 upp i duktig fart Nasta pull mot 750'n skot vi forsta slangen och sen dess skot vi dem hela tiden tills vi gick ner i GLT.


    Jag har mappat den sjalv pa vagen, och den verkar funka hyffsat. Den gar ner pa ungefar 10.5 AFR nar jag laddar pa och verkar inte spika (jag har ingen can-usb sa kan bara kolla pa knock-lysdioden, men den flimrar i alla fall inte). Jag lekte lite med en 2.5liters subaru igar och fran ungefar 60 till 100 drar den jamt med en 2.5liters wrx, men sen nar man vaxlar upp till trean ar det "bye bye subaru"


    Om nagon vill se hela byggbloggen kan ni kolla pa http://www.teampinkcar.co.uk

Liknande ämnen

  1. Saab 900 2.0T > Ny turbo, Vilken?
    Av NIKKELICIOUS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 07:29
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 19:34
  3. köpa saab Turbo men vilken??
    Av JoCkMoCk i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •