Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: OBD-II interface ?

  1. #1
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    OBD-II interface ?

    Hej

    Jag har hittat gamla trådar i ämnet men vad är mest prisvärt idag och som är lätt att få tag i. det är tänkt att i första hand användas till 9-5, 99-04
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222
    Spelar inte så stor roll vad du köper om du enbart ska ha ett OBDII-interface, Biltema har = lättillgängligt, om du vill ha prisvärda så kolla på eBay http://motors.shop.ebay.com/items/obd_W ... bdQQ_pgnZ2
    Enda kravet är att det skall stödja ISO9141-2 protokollet för att fungera på nämda bilar.
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  3. #3
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    var det inte problem med 9-5 från 00 LM hade väl problem att få just dom att fungera och min box är naturligtvis en 00:a mjukvaran är däremot okänd för mig förutom att det är 235R, kan man se med ett OBDII-interface vilket programnummer som ligger i boxen? och är det i så fall någon som har en lista på vilka programvarunummer som hör till vilka bilar
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Har en OBDII kabel som har använts till min VW liggandes, är det samma skit? och var hittar jag program för felsökning i så fall?(kan ju vara bra att ha...)
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25
    Jag har köpt ett ELM327 ver 1.2a från Ebay (troligen är det en kopia). Den fungerar klockrent förutom på just min bil.

    Jag har provat den på en SAAB 9-5 -03, Volvo V70 och VW Lupo och på samtlga dessa bilar fungerade det smärtfritt. Men på min SAAB 9-5 -99 vill den inte fungera.

    Jag vet inte varför men det verkar som att den identifierar fel OBDII protokoll. Istället för att identifiera EOBD som den gjorde på 9-5:an från 2003 säger den att den är "Carlifonien...." någonting. Jag kan alltså ansluta till bilen men jag kan inte utläsa någon data.

    // Karl

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Vad heter programvaran som används för felsökning på saab?(Trionic5 ifall det skiljer...)
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  7. #7
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    till saab ska man ha ett interface som stödjer ISO 9141-2 (K-line).

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Gear
    Har en OBDII kabel som har använts till min VW liggandes, är det samma skit? och var hittar jag program för felsökning i så fall?(kan ju vara bra att ha...)
    funkar inte på Saab

    kan man se med ett OBDII-interface vilket programnummer som ligger i boxen? och är det i så fall någon som har en lista på vilka programvarunummer som hör till vilka bilar
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Hej

    Jag lånade tidigare en OBD mojäng för att se om/vad som gick att läsa ut men eftersom min 9-5 är just en -00 så gick det inte.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 08&start=8

    Är det någon som vet vad det är som avgör om det funkar eller inte?
    Är det hårdvaran i själva boxen?
    Mjukvaran i boxen?
    Annan hårdvara/elgrunka som saknas eller är av fel typ?

    Som med allt annat så borde även detta gå att uppgradera så att man kan läsa ut viss motordata och gärna felkoder.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Jaha är det bara att ge upp sökandet efter ett interface som funkar till 2,3:an då eller, är det någon som har lyckats med en 00:a
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Höllviken
    Inlägg
    62
    Jag har ett ElmScan5 interface som jag köpt via www.kds-online.de för ca 3 år sedan. Detta har jag med framgång använt på 900 SET -95, 900 Talladega -98, 9-5 Aero -01, 9-5 Aero -04 + ett antal icke Saabar.

    Mvh
    MM

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Själva hårdvaran skiljer ju inte på boxarna. Alla T7-boxar är samma oavsett årsmodell eller motoralternativ. Det hänger således på mjukvaran i boxen + allt som är runt omkring. Frågan är alltså om det räcker med nyare programvara för att få OBD-II att funka i bilen? Själv kör jag med BioPower mjukvara från 2007 i min -00 Aero men har tyvärr inget OBD-II interface att kolla med.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284
    Att ni inte får det att fungera beror nog mer på era interface än själva bilen.
    Jag har OBDII/EOBD från Autocom och jag har alldrig problem me någon Saab. Felsöker ett 10 tal i veckan. Enda som kan vara krångligt är -94 900NG som man ibland måste ha tändningen av på för att kunna koppla upp sig.

    /Eric.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25
    Jag har en SAAB 9-5 -99 och jag kan koppla upp mig med min OBD interface (ELM327) men jag kan inte läsa några sensorvärden eller någonting. Jag har provat mitt interface på en SAAB 9-5 -02 och där fungerade det klockrent.

    Mitt interface skall klara alla protokoll men kan det ändå vara någon annan typ av protokoll i min bil. I programvaran står det "Carlifonia OBD" när jag ansluter interfacet till min bil (-99) men det står EOBD när jag ansluter interfacet till -02:an.

    Jag har tyvärr ingen förklaring till varför det inte fungerat trots att det borde göra det.

    // Karl

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Att ni inte får det att fungera beror nog mer på era interface än själva bilen.
    Jag har OBDII/EOBD från Autocom och jag har alldrig problem me någon Saab. Felsöker ett 10 tal i veckan. Enda som kan vara krångligt är -94 900NG som man ibland måste ha tändningen av på för att kunna koppla upp sig.

    /Eric.
    Betyder detta att du utan problem anslutit dig till 9-5 -00?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Så vilket interface ska man köpa? Är det ELM327 baserade varianter som gäller? Alla dessa verkar ju stödja ISO 9141-2.

    Såg att dom var så billiga på eBay så jag slår till på ett för att testa på min -00.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Att ni inte får det att fungera beror nog mer på era interface än själva bilen.
    Jag har OBDII/EOBD från Autocom och jag har alldrig problem me någon Saab. Felsöker ett 10 tal i veckan. Enda som kan vara krångligt är -94 900NG som man ibland måste ha tändningen av på för att kunna koppla upp sig.

    /Eric.
    Betyder detta att du utan problem anslutit dig till 9-5 -00?
    Japp, Det är inga problem alls. Kan läsa ut alla värden, programera nycklar osv.

    /Eric.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Att ni inte får det att fungera beror nog mer på era interface än själva bilen.
    Jag har OBDII/EOBD från Autocom och jag har alldrig problem me någon Saab. Felsöker ett 10 tal i veckan. Enda som kan vara krångligt är -94 900NG som man ibland måste ha tändningen av på för att kunna koppla upp sig.

    /Eric.
    Betyder detta att du utan problem anslutit dig till 9-5 -00?
    Japp, Det är inga problem alls. Kan läsa ut alla värden, programera nycklar osv.

    /Eric.
    Nu pratar ni om två helt olika produkter, Autocom's produkt använder sig till stor del av KWP2000 tillsammans med tillverkarspecifika "rutiner" i mjukvaran för att för att läsa ur värden och programmera nycklar osv.

    Det känns inte helt rättvist att jämföra det med ett enkelt OBD-interface som använder sig av ISO9141-2 och bara kan läsa ur OBD-värden med medföljande mjukvara.

    Prismässigt går det nog inte att jämföra produkterna heller, jag misstänker att man kan köpa flera hundra billiga interface innan man kommer upp i Autocom's prisnivå.
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282
    Jag har provat 2 st ELM 327 interface, både USB och seriellt men ingen vill koppla upp sig mot min 9-3 Aero -00. Funkar bra till Volvo och andra SAAB:ar men inte min. Man blir bra less när det inte funkar på sin egen men på andras bilar. Jag ska uppgradera mjukvaran i min box till en nyare steg3 eftersom min är typ 7-8 år gammal så jag får hoppas att man får OBD-II funktion på köpet

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Autocoms mjukvara/interface kan köra både tillverkarspecifik och EOBD diagnos.
    Prova gärna renodlad EOBD på en bil som ni vet krånglar med dom billiga EOBD interfacen.

    Även om EOBD är "standard" så händer det allt att kommunikationsrutinerna behöver "tweakas" för att fungera mot vissa tillverkare.
    Man lär så länge man lever.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Autocoms mjukvara/interface kan köra både tillverkarspecifik och EOBD diagnos.
    Prova gärna renodlad EOBD på en bil som ni vet krånglar med dom billiga EOBD interfacen.

    Även om EOBD är "standard" så händer det allt att kommunikationsrutinerna behöver "tweakas" för att fungera mot vissa tillverkare.
    Men vad skiljer mellan årsmodellerna 00 och tidigare/senare då Hedis?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. BDM interface T5
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 17:36
  2. Bdm interface t5+t7
    Av cleon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •