Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Problem med ac'n. Spjällmotor? Kylpaketet? 9000 -94

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Problem med ac'n. Spjällmotor? Kylpaketet? 9000 -94

    Bilen är en Saab 9000 -94

    Jag har under ett par veckor märkt att acc'n inte ger tillfredställande kyla när det är för varmt ute och i torsdags blev det droppen när jag tvingades köra med nervevade rutor.

    Iaf så trycktestade jag systemet idag och det var ok så det fylldes på med ny gas.
    Men nu till problemet. Jag får fortfarande inte in särskilt kall luft i kupén!
    Kompressorn går och stora röret från den blir kallt, det andra varmt. Men sen tar det inte lång tid förrän även det stora röret börjar bli varmare trots att kompressorn går och trycket är bra. Låter jag bilen kallna en stund så återupprepas proceduren.
    Så det verkar ju inte som att ac-systemet får över kylan till luften.
    http://townsendimports.com/Web/climate_ ... locpg2.gif
    Hade det varit #10 på ovanstående länk som felat så hade jag väl inte fått någon varmluft heller? (Vid Hi så får jag nämligen väldigt varmt och gosigt i kupén, även ikväll när det är svalare ute)
    Eller tänker jag fel där?

    Kan det vara något annat spjäll? Kylpaketet? Sitter i akvariumet vid kupéfiltret?

    Men jag vill helst ha det till att det är något fel på insidan av torpedväggen. När jag startade bilen för någon månad sedan så var det rejält varmt ute så fläkten gick upp på hög effekt men jag fick ändå knappt ut någon luft genom ventilationsutblåsen. Första högerkurvan efter jobbet är rätt skarp och där började något att skorra, lät som något åkte genom ventilationskanalerna. Efter det så blåste det på bra men luften utblåset till vänster om ratten kom det något litet resonansljud i som gjorde att jag antog att något satt fast där.
    Men nästa gång jag använde bilen så fanns inte ljudet kvar och det har sedan dess blåst på bra så jag tog det som att något skräp tagit sig in och sen blåste ur. Har inte tänkt på det förrän nu när det börjat strula.

    Är det någon vänlig skäl som har en kvalificerad gissning på vad som felar så jag slipper dissikera hela systemet i onödan?
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Antar att du gjort det självklara att kalibrera systemet? Bara för att spjället stället om sig till värme är det väl inte säkert att det går hela vägen åt andra hållet?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Att kalibrera har tyvärr inte fungerat, har testat ett flertal ggr. Kalibreringen skulle väl inte påverka heller iom att det inte fungerar med Lo inställt?
    Jag får iaf inget felmedelande när jag kalibrerar.

    Iofs inte, du tror det kan vara #10 där alltså?

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    temperaturen på kompressorn hur är den kall ljummen varm het?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Jag vet faktiskt inte, ljummen gissar jag på.
    Ska testa under dagen så återkommer jag!

    Men eftersom jag får ner temperaturen i kupén, det tar bara rejäl tid, så och kompressorn går runt utan missljud så bör väl inte den vara pajj?

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    temperaturen på kompressorn hur är den kall ljummen varm het?
    Skulle nog vilja beskriva den som varm/het. Det känns för mig rätt naturligt med tanke på att den sitter monterad mot toppen, brevid grenrör och snett ovan turbo.
    Bör den vara något annat? vad tyder det på?

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Problem med ac'n. Spjällmotor? Kylpaketet? 9000 -94

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    . .....Men sen tar det inte lång tid förrän även det stora röret börjar bli varmare trots att kompressorn går och trycket är bra. Låter jag bilen kallna en stund så återupprepas proceduren.
    .........
    Har något liknande problem på min 92a - att det stora röret börjar bli varmt efter ett tag. Det måste tyda på att kylmedie-strömmen minskar - kan tyda på att det är någe vajsing på expamsionsventilen. Gasen expanderar inte som den ska. Förångaren ska egentligen vara kylskåpskall hela tiden så länge kompressorn går - kylan reglerer du med blandningsspjället.
    Fråga: Kommer det någe vatten från "avloppet" genom akvariet? Om det fungerar som det ska så ska du få en bra pöl under bilen en stund efter att du ställt den. Is-beläggning i förångaren smälter och rinner ut.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Tack för att ni försöker hjälpa mig!

    Det kommer en pöl under bilen ja.

    #10 i länken i mitt första inlägg har jag kikat på idag. Det är i resp. ändläge beroende på om jag har HI eller LO så det verkar fungera.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    kompressorn ska vara varm snudd på het. cyklar kompressorn lr går den hela tiden?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    När jag kört den 1mil på LO så var den tillräckligt varm för att ge brännskador om jag hållit kvar handen.

    Den går hela tiden när jag kör på LO, vid högre temperaturinställning så kan den slå av lite då och då.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    Märkligt jag har samma problem på min 9000- 97
    Vil också tacka för alla tips.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Pedrosov
    Märkligt jag har samma problem på min 9000- 97
    Vil också tacka för alla tips.
    Ok - då är vi 3 nu
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Problem med ac'n. Spjällmotor? Kylpaketet? 9000 -94

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    . .....Men sen tar det inte lång tid förrän även det stora röret börjar bli varmare trots att kompressorn går och trycket är bra. Låter jag bilen kallna en stund så återupprepas proceduren.
    .........
    Har något liknande problem på min 92a - att det stora röret börjar bli varmt efter ett tag. Det måste tyda på att kylmedie-strömmen minskar - kan tyda på att det är någe vajsing på expamsionsventilen. Gasen expanderar inte som den ska. Förångaren ska egentligen vara kylskåpskall hela tiden så länge kompressorn går - kylan reglerer du med blandningsspjället.
    Mätutrustningen visar bra värden på både låg och högtryckssida, även när den stått igång ett tag och röret börjat ljumna.

    Blandningsspjället, är det #10 som jag påtalade i första inlägget?

    Nu när vi är 3st med liknande symptom så måste vi ju se till att fixa det!

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    kan ju vara expventilen som spökar lr om det kommit luft in när den fylldes. släpper ventilen för mycket vätska så blir det dåligt förångat och kan orsaka vätske slag i kompressor märks väl mest genom att kompressorn är kall plus relativt högt sugtryck o ett lägre högtryck, släper den för lite så finns det inget att förånga kompressorn blir svinvarm plus ett väldigt lågt sugtryck o ett högre högtryck, bägge symtomena kan ge värmt/ljummet ( tjocka )rör till kompressorn
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Händer det något i den här tråden? Idag visade EDU´n 28/29 gr C när jag åkte hem - puh ...... kom iof sval luft men kall var den då inte och tillstymmelse till kondensvatten går inte att upptäcka.

    Det jag funderar på är hur expansionsventilen sitter fast/monterad i förångaren? Måste hela åbäket ut eller kommer den loss när man släpper på skruvförbandet som håller rörpaketet?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Jag löste problemet genom att gå och köpa mig en 9-5a

    Skämt å sido, jag tycker nästan den har självlagat sig för nu kyler den helt godkänt.
    Fundera på om det bara är när jag har Lo som den inte lirar alls

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Det jag funderar på är hur expansionsventilen sitter fast/monterad i förångaren? Måste hela åbäket ut eller kommer den loss när man släpper på skruvförbandet som håller rörpaketet?
    hej
    sitter mellan rören och förångaren bara att skruva bort efter att man tömtsystemet
    är du 120% säker på att du har rätt mängd kylmedium?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Det jag funderar på är hur expansionsventilen sitter fast/monterad i förångaren? Måste hela åbäket ut eller kommer den loss när man släpper på skruvförbandet som håller rörpaketet?
    hej
    sitter mellan rören och förångaren bara att skruva bort efter att man tömtsystemet
    är du 120% säker på att du har rätt mängd kylmedium?
    Nej - jag är inte 120% säker på att jag har rätt mängd kylmedium/olja.

    Bakgrunden är att jag förra sommaren hade ambitionen att få i gång AC´n. Började med att provtrycka systemet hos en AC-nisse(Celer). Konstaterade att kondensorn var kaputt. Skaffade en bättre beg från SDCC - monterade denna inkl nytt torkfilter och nya o-ringar i systemet. Fyllde gas och olja enligt instruktioner. Kunde konstatera att systemet kylde bra fick tom en pöl under bilen av kondensvatten från förångaren. Dessvärre upptäckte jag även oljedropp från/ i anslutning till magnetkopplingen. Misstänkte axeltätningen .... byttes. Nu visade det sig efter ett par vändor att det var sugslangen på lågtryckssidan som var dålig. Läckte vid klämkopplingshylsan på kompressorn. Fixade nya slangar på en hydraulfirma - som jag trodde att de visste vad dom gjorde - men så var inte fallet - efter montering och ny fyllning släppte tryckslangen från kompressorn vid anslutningen till kondensorn med påföljd att gas och olja sprutade ut under stort tryck .... suck höll på att ge upp. I det läget visste jag inte hur mycket olja som försvann ut vid slanghaveriet.

    Efter genomgång och anskaffning av ny proffs-slang mellan kompressor och kondensor fylldes ånyo systemet med gas och 200cc olja. Sannolikt fanns det kvar olja i systemet trots den okontrollerade tömningen. Min gissning är att systemet fick för mycket olja och tillsammans med 950g R134 blev det för mycket. Tryckbrytaren på torkfiltret ska slå ifrån magnetkopplingen vid~30 bar - bilen ryckte som f*n under den 1:a milen med AC inkopplad. Möjligt att expansionsventilen fått sig en knäck av detta/ alt. för hög oljemängd i systemet.

    Beträffande expansionsventilen sitter den i mitt fall på högra gaveln på förångaren. Jag har haft loss( 4 skruv) rörpaketet ett antal gånger men har inte reflekterat över hur själva expansionsventilen är fixerad/avtätad mot själva förångaren. Är det bara att lyfta upp expansionsventilen när man lossat skruvarna som håller rören vid ventilen/förångaren?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    för mycke olja kan orsaka en sämre kyleffekt ja, vilken sorts olja använde du pag eller ester?
    din kompressor har den otrevliga förmågan att rycka / föra oljud vid inkoppling spec kall, fanns en åtgärd att ta bort kulan ( backventil? ) på lågtrycks sidan i kompressorn och tömma av c:a 50cc olja, ev så byttes även exp ventilen kommer inte ihåg. ventilen är fastskruvad med 2 m5 i förångaren.
    vill minnas att någon sparade in på spärrdioden i kabelmattan till ac med brända reläer som följd och även ryckig gång, gick nog att eftermontera
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    .....vilken sorts olja använde du pag eller ester?
    ester
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 20:12
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •