Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5 kombi -00 som läcker kylarvätska

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    415

    9-5 kombi -00 som läcker kylarvätska


    (klicka för större bild)

    På min saab har det börjat läcka kylarvätska, jag fyllde på och efter ett tiotalet mil var det lite kylarvätska igen, fyllde åter med mer.
    Dagen efter så sa SID återigen ”Kylarvätska låg”.
    Men denna gång började jag undersöka om det läckte och efter 1 timme och med motorn igång och rejält varm och ACC på 16 grader och hög fläkt så droppade det rejält från denna enhet under någon slags gummipackning. (läckan är var den röda pilen visar)
    Är det någon som varit med om detta problem förut och kan beskriva/hjälpa mig i vad det kan vara för fel innan man river mer alt. Lämnar in den om det är för omfattande?

    Varför kan det ha börjat läcka? En trasig O-ring? Packning eller måste man byta hela denna enhet som ni ser på bilden?
    Den är lokaliserad ganska i mitten i främre torpedväggen eller mitt i mellan torkarstagen och rakt ned i motorrummet.

    Vad kan detta kosta om man:
    1: köper delen själv och byte
    2: Lämnar in den om man tappat tummen!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 586

    Re: 9-5 kombi -00 som läcker kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av Poker

    (klicka för större bild)

    På min saab har det börjat läcka kylarvätska, jag fyllde på och efter ett tiotalet mil var det lite kylarvätska igen, fyllde åter med mer.
    Dagen efter så sa SID återigen ”Kylarvätska låg”.
    Men denna gång började jag undersöka om det läckte och efter 1 timme och med motorn igång och rejält varm och ACC på 16 grader och hög fläkt så droppade det rejält från denna enhet under någon slags gummipackning. (läckan är var den röda pilen visar)
    Är det någon som varit med om detta problem förut och kan beskriva/hjälpa mig i vad det kan vara för fel innan man river mer alt. Lämnar in den om det är för omfattande?

    Varför kan det ha börjat läcka? En trasig O-ring? Packning eller måste man byta hela denna enhet som ni ser på bilden?
    Den är lokaliserad ganska i mitten i främre torpedväggen eller mitt i mellan torkarstagen och rakt ned i motorrummet.

    Vad kan detta kosta om man:
    1: köper delen själv och byte
    2: Lämnar in den om man tappat tummen!
    Från den del du har märkt med pil kan det inte komma annat än kondensvatten möjligtvis.

    DU har en värmeventil ca 15 cm ovanför till höger om pilen som alla gånger läcker kylarvätska.

    Kostar ca 400 kr på saab och vill man kan man byta den själv.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    415

    Re: 9-5 kombi -00 som läcker kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Poker

    (klicka för större bild)

    På min saab har det börjat läcka kylarvätska, jag fyllde på och efter ett tiotalet mil var det lite kylarvätska igen, fyllde åter med mer.
    Dagen efter så sa SID återigen ”Kylarvätska låg”.
    Men denna gång började jag undersöka om det läckte och efter 1 timme och med motorn igång och rejält varm och ACC på 16 grader och hög fläkt så droppade det rejält från denna enhet under någon slags gummipackning. (läckan är var den röda pilen visar)
    Är det någon som varit med om detta problem förut och kan beskriva/hjälpa mig i vad det kan vara för fel innan man river mer alt. Lämnar in den om det är för omfattande?

    Varför kan det ha börjat läcka? En trasig O-ring? Packning eller måste man byta hela denna enhet som ni ser på bilden?
    Den är lokaliserad ganska i mitten i främre torpedväggen eller mitt i mellan torkarstagen och rakt ned i motorrummet.

    Vad kan detta kosta om man:
    1: köper delen själv och byte
    2: Lämnar in den om man tappat tummen!
    Från den del du har märkt med pil kan det inte komma annat än kondensvatten möjligtvis.

    DU har en värmeventil ca 15 cm ovanför till höger om pilen som alla gånger läcker kylarvätska.

    Kostar ca 400 kr på saab och vill man kan man byta den själv.
    hmm jag vet inte.. jag höll på i en timme med motorn igång och full kyla och motorn på arbetstemperatur.
    Jag torkade rent från allt kylarvätska runt omkring och efter ett tag droppade det som satan ned på en ren och vit pappkartong.
    När jag kollade med fingret efter att ha torkat rent från tänkbara potentiella läckkällor kunde jag känna ett rejält droppflöde just under denna vikbara gummiflärp.

    Det finns inget kylarvätska ovanför detta område eller ovanför denna enhet som är pilad.
    Fast det vätskan KAN ju löpa någon annanstans iofs...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 840
    Ventilen, även om du inte tror på det kanske du kan utesluta den om du vet vilken fredde1 avser: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...ps=2&nointro=1

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    545
    Köp eller låna en "slangklämmetång" som är flexibel med vajer-då sparar du en del på nerverna när du utför bytet Biltema har en som fungerar utmärkt art nr:20-346
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    415
    Efter att två skriver "ventilen, värmekran, bypassventilen" så är jag benägen att tro att det är denna.
    Det verkade vara blött under denna.
    Man borde kanske byta slangar också i samma veva.

    Ser ut som denna även om detta är till en 2005!


    Kanske någon vänlig själ har WIS-nummret till kylsystemet/Coolant och eller kan posta in den sidan/sidorna med bilder och art-nummer så vore det guld värd så ser jag hur det skall se ut och vad jag skall beställa!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    415
    För att hjälpa andra så här är lösningen.

    Om det läcker glykol (kylarvätska) lite oförklarligt kan det vara en idé att kontrollera bypassventilen på bilen, den sitter kan man säga under bilens chassinummer som står instämplat på karossen mitt imellan torkarna på framsidan på torpedväggen.

    Hur den ser ut har ni en bild på här och kostar ca: 500 kr
    (klicka för större bild)


    Hur man byter ut den finns här, Om ni använder haynes så bränn upp den skitboken, den stjälper mer än hjälper!
    http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cbv ... &nointro=1
    Tid: ca: 1 timme om man har basutrusningen på verktyg, en spetstång är att föredra.

    Bypassventilen går oftast sönder på sommaren då den skall förhindra att varm glykol passerar genom kysystemet.
    Den kan också gå sönder om bilen gått 7000 mil eller 11000 mil eller 18900 mil, mao det finns inget särskilt intervall.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    18

    Re: 9-5 kombi -00 som läcker kylarvätska (problemet åtgärdat)

    Råkade ut för detta förra veckan och det formligen rann ut under bilen. För tillfället har inte Saab en enda av dessa ventiler nån stans i hela Sverige (många som har felet just nu?) men Speedparts hade den som tur på lager.

    För mig hjälpte det att dra ner AC:n lägre än utetempen så ingen värme styrs till värmepaketet, då läckte det inte så mycket. Gick använda bilen tills nya ventilen kom med posten i alla fall.
    Felsökande och bytet gick toppensmidigt tack vare detta forum! Funkar kanon att göra det med en vanlig polygrip så ser ingen större mening i att köpa en specialtång för att bara göra detta...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •