Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur långt kommer man på 1.5 bars laddtryck?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Hur långt kommer man på 1.5 bars laddtryck?

    Som överskriften lyder. Motorn är en B204 som styrs av Megasquirt, därav max 1.5 bar (utan byte av MAP-sensor). Turbon är en ny GT17. Motorn är nyrenoverad med i övrigt orörd, just det, balansaxlarna borta... Insuget är "optimalt", en 90-graders böj sen ett öppet luftfilter i friska luften, halvt utanför karossen. Avgassidan består av två 90-gradersböjar och en öppen dämpare, allt 2.5 tum (ingen kat).
    Spridarna är på 577 cc/min.
    Känns som att turbon är det som begränsar. Men hur mycket kan man tänkas få ut?
    Hur är det med E85, man kan ju plocka ut mer effekt med samma turbo, men är det tack vare aggresivare tändning eller ger samma laddtryck mer effekt med E85?
    Kan ju tillägga att motorn inte sitter i en saab utan i en Super Seven.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Du har rätt, turbon blir flaskhalsen om när man vill upp i effekt. Du har ju "jättestrora spridare" i förhållande till vad turbon kan göra, så man kanske kan ana viss ambition att åka fort...? Fördelen med en GT17 blir ju iofs att motorn drar bra från relativt låga varvtal. Mellan tummen o pekfingret så är turbon lämplig för effekter kring 200 hkr, efter det så är det inte riktigt bra om man säger så... Den elake eller oförstående kan givetvis sträcka sig något längre, men det tycker jag är dumt, kanske i synnerhet på en bil som din där du lagt ned lite jobb på att få den bra.

    Turbon i sig kan hantera 1.5 bars laddtryck, men du kommer tämligen snabbt upp i för höga turbinvarvta och ut i "okända marker" nör du försöker att nå höga effekter.
    Eller uttryckt på ett annat sätt, lågvarv-mellanregister, starkt som en oxe, men med lite varv på motorn så känns den lam.

    Detta var några korta ord om ett ämne som inte bör avhandlas kort.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Jag tackar så mycket för svaret och sammanfattar det som att steg ett är att köra på GT17 och inte byta MAP-sensor samt tanka etanol. Steg två blir annan turbo (kanske en Aero) och ny MAP-sensor, fortfarande med etanol.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Är du ute efter monstervrid? Annats går det ju att plocka ut MYCKET effekt med orginal mappsensorn. 350hk är ju inga problem med lagom turbo.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Med risk för att låta politiskt inkorrekt tycker jag att det låter som att du inte ser skogen av alla träd.

    Många tycker att laddtryck = "bättre drag". Men personligen tycker jag att ladda 1.5 bar på en myggturbo är bara ett fint sätt att producera värme, belasta komponenter och få laddtrycksmätaren att visa glädjesiffror.

    Du kan räkna på ett ungefär vad massflödet blir vid 1.5 bar och säg 5000 varv. Plottar du in det i kompressormappen för GT17 kommer du att se att den är hopplöst ute i det gröna och troligtvis bara vispar luft.
    Det vore också intressant att veta vad lufttemperaturen blir under sådana omständigheter.

    Jag har en 900S med B202 som jag kör lite konbana med.

    I början försökte jag trimma med klassisk "bonnasätt", dvs. laddtryck = "bättre". Ganska snart insåg jag att den lilla Mitsubishin (dom dessutom är större än din GT17) inte klarar av luftflöden över 0.6 bar vid toppvarv och att bilen inte går snabbare om jag höjer trycket efter det.

    Jag konverterade till E85, bytte till vassare kammar och ställbara drev och ställde ner laddtrycket till 0.6 bar (lite mer på mellanvarv).

    Resultatet är väldigt pigg bil som drar rent till 6000 varv, inga extrema vridpeakar vid 3000varv (=lådan håller) och inga skjutna luftrör eller övervarvad turbo. Den beter sig i stort sett som en sugmotor.

    Personligen anser jag att du ska begränsa ladd till ett värde där turbon har möjlighet att göra sitt jobb optimalt och satsa istället på vassare kammar och optimering av tändningen. (dvs. gammal hederlig trim). Räcker inte det får du skaffa större turbo.
    Signatur...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Jag är inte på någotvis en saabexpert, men visst plockar "trimfirmorna" ut 230-240 hk med GT17 på en 2-litersmotor, och på bensin dessutom?
    Så med etanol i tanken borde även jag närma mig de siffrorna (amatörmappare...).
    Bilen väger 650 kg så en liten bit över 200 känns lagom
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304
    Som vi alltid säger 1,5 bar är alltid 1,5 bar oavset om det är på en gt17 eller på en gt35/40. jag personligen gillar mer vrid än ladd
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    38
    e85 är bra skit men det går åt mkt också även på en liten saab motor. Det är ju inte bara att krana på heller för det är lurigt och höra spikningar.
    E30 m20 2,7 600hk E30 s50 1xxxhk Pontiac Firebird formula 400 -71

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Som vi alltid säger 1,5 bar är alltid 1,5 bar oavset om det är på en gt17 eller på en gt35/40. jag personligen gillar mer vrid än ladd
    Fast det blir ju en klar skillnad i vrid mellan dessa två turbosar vid samma laddtryck.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Som vi alltid säger 1,5 bar är alltid 1,5 bar oavset om det är på en gt17 eller på en gt35/40.
    Förvisso, men en kompressor som släpper luft med 170 grader C i temperatur och en annan som släpper luft med 90 grader gör att temperaturen på andra sidan IC'n är lite olika... även om övertrycket i insuget är detsamma.

    Insugstemp 20 grader eller insugstemp 85 grader ger olika förutsättingar för effekt även om laddtrycket råkar vara detsamma...

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Sen så blir gasväxlingen "lite" annorlunda beroende på om trycket innan turbin på avgassidan ligger på 3-4 bar eller 1 bar. Med lilla GT17 kommer mottrycket att vara väldigt högt, lyssna på Beepbeep och håll laddtrycket på en nivå var turbon fungerar och har ok effektivitet. Bara att byta till större sen ifall mer effekt lockar.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Sen så blir gasväxlingen "lite" annorlunda...

    Minst sagt... Har Du en massa mottryck är det jobbigt att pissa i motvind...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Som vi alltid säger 1,5 bar är alltid 1,5 bar oavset om det är på en gt17 eller på en gt35/40. jag personligen gillar mer vrid än ladd

    Tyvärr är det inte så. 1.5 bar i ladd på GT17 är glädjesiffra mellan turbon och insuget. Motorn jobbar emot gigantisk mottryck och försöker så gott den kan trissa upp den för att producera massor av varm luft som sen ska kylas bort med intercooler. EGT:n är uppe i det blåa (och tändningen sänkt för att den inte ska spika), luften blir varm (och därmed får man plats med mindre i cylindrar) osv.

    Förenklat sagt: 1.5 bar på GT17 på höga varv betyder att man slösar med bensin för att värma upp omgivande luften med intercoolern, samtidigt som man övervarvar turbon, påfrestar alla slangar och värmer upp toppen som sjutton tack vare mottryck och höga EGT:n.


    1.5 bar på GT40....det är grejer! Avgashuset på GT40'n är så stor att det är fritt flås. Då hamnar man minst på rätt sida av 400hk sträcket och turbon snurrar där den är mest effektiv. Typ 78% adiabatisk verkningsgrad. EGT:n är hyffsat låga och jävlar vad det går.

    Så nej, 1.5 bar är inte alltid 1.5 bar. Ta i aktning avgasmottryck och temperatur på inkommande laddluft så märks skillnaden väldigt väldigt tydligt.

    Jag mätte t.ex. accelleration på min og900S motor, och 0.7 på toppen var marginellt långsammare än 1.1 bar. Nästan inom mätmarginaler.

    Motorn är en luftpump. Optimera invägar och utvägar för luften så går den bättre. Dvs. gamal hederlig trim är enda vägen. Det räcker tyvärr inte att öka ladd och tro att den går bättre.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. 3,5 bars BTR
    Av Mugen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 12:36
  2. ibland vill laddtryck å långt över 1.3
    Av tobbe_n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •