Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Nyckeln inlåst i bakluckan - Vad gör man?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555

    Nyckeln inlåst i bakluckan - Vad gör man?

    Föräldrarnas bil har haft en incident. Nyckeln ligger i bakluckan och automatlåset gjorde sitt jobb och bilen är låst.

    Lite desperat läge. Vad kan man göra?
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Till att börja med, vad har dina föräldrar för bil?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Är det en 9000 så välkommen till klubben
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger att du ska göra.
    En släkting råkade ut för samma sak 535D, han ringde försäkringsbolaget som sa att han skulle knacka rutan(missförstånd?) han gjorde det på bilen, givetvis så är det "dead-lock" dvs går ej att öppna bilen innefrån, mao väntar på bärgaren. Som bockserar bilen till verkstad som fixar ur nyckeln ur bagageluckan.
    Om bärgaren hade knackat rutan hade han fått allt på försäkringen.....

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591
    Öppna med reservnyckeln hade jag gjort men de kanske står vid ett café 30 mil hemifrån o då blir det genast lite knivigare

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Borde ha skrivit modell förståss. Det är en 9-5 sedan.
    Vi hade ut en bärgare igår som hade diverse inbrottstrick för sig. Han hade en stålarm in och tryckte på alla låsknapparna, drog upp låsknoppen i dörren men in kom han inte.

    Jävligt bra betyg för 9-5:ans säkerhet. Dock lite besvärligt för mina föräldrar.
    Bärgaren var annars rätt säker på att han skulle kunna fixa det men det var hans första 9-5:a. Ingen av hans kolleger kunde heller.

    Blev hyrbil och 2*20 mil för att hämta reservnyckeln.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    När vi åker lite längre resor har vi båda med oss varsin nyckel, just pga dessa händelser som vissa råkar ut för ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    76
    Knivigt läge, kan inte Saab hjälpa dig på något sätt?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    När vi åker lite längre resor har vi båda med oss varsin nyckel, just pga dessa händelser som vissa råkar ut för ((=
    Jag tar ofta med mig reservnyckel då jag åker långt hemifrån och har dessutom nya batterier till fjärrkontrollen liggande i bilen.

    Känns ju inget vidare om man kommer in i bilen men ändå inte kan starta den pga att inte larmet/startspärren kan deaktiveras som det funkar på en 9000 med orginallarm.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Jo det är ju helt osannolikt att det skall hända. Båda nycklarna fast i bakluckan. Det är ju sånt man skämtar om och skrattar åt andra.

    Men mina föräldrar har haft SAAB i över 30 år så någon gång skall det osannolika väl hända.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  11. #11
    OT.. men varnar det när batterierna i nyckeln börjar bli dåliga... eller är det bara "kört" en vacker dag.. 93 -05?
    93 Aero ss -05

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av inzane81
    OT.. men varnar det när batterierna i nyckeln börjar bli dåliga... eller är det bara "kört" en vacker dag.. 93 -05?
    man märker det gradvis genom att du tappar räckvidd på larmet och det ibland kan va svårt att larma av.

    Tror det ska varna på de nyare bilarna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242
    Mitt fjärr har riktigt kass räckvidd, IBLAND.
    Sen andra gånger kan jag stå 20-30m bort och det fungerar.

    En dag gick det inte ens att larma av bilen, låste upp dörren så larmet började tjuta sen helt plötsligt kunde jag larma av.

    Batteriet byttes för 1 eller 2 månader sen...

    Någon som har något förslag över vad som kan vara fel?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Det är väl därför de gjort som de gjort med SS. Öppnar man bagaget och bilen är låst, måste man 'låsa' bilen igen för at bagaget ska låsas ytterligare. Går att få programmerat lite som man vill med TechII så det kan variera från bil till bil.

    Jag hade det så på min förra, och denna är numera låst alltid efter programmering, vilket jag ångrar med tanke på vad som kan hända.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Det är väl därför de gjort som de gjort med SS. Öppnar man bagaget och bilen är låst, måste man 'låsa' bilen igen för at bagaget ska låsas ytterligare. Går att få programmerat lite som man vill med TechII så det kan variera från bil till bil.

    Jag hade det så på min förra, och denna är numera låst alltid efter programmering, vilket jag ångrar med tanke på vad som kan hända.
    Fungerar på tidiga 9-5er också.
    Har så att den låser luckan igen när man börjar köra eller när man trycker på knappen igen.
    Känns betydligt bättre än att det bara säger klick så va nycklen inlåst.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Det är väl därför de gjort som de gjort med SS. Öppnar man bagaget och bilen är låst, måste man 'låsa' bilen igen för at bagaget ska låsas ytterligare. Går att få programmerat lite som man vill med TechII så det kan variera från bil till bil.

    Jag hade det så på min förra, och denna är numera låst alltid efter programmering, vilket jag ångrar med tanke på vad som kan hända.
    Fungerar på tidiga 9-5er också.
    Har så att den låser luckan igen när man börjar köra eller när man trycker på knappen igen.
    Känns betydligt bättre än att det bara säger klick så va nycklen inlåst.
    http://steve.rothskeller.net/saab_options.html
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Mitt fjärr har riktigt kass räckvidd, IBLAND.
    Sen andra gånger kan jag stå 20-30m bort och det fungerar.

    En dag gick det inte ens att larma av bilen, låste upp dörren så larmet började tjuta sen helt plötsligt kunde jag larma av.

    Batteriet byttes för 1 eller 2 månader sen...

    Någon som har något förslag över vad som kan vara fel?
    Håll fjärrkontrollen/nycken mot tinningen när du trycker på knappen så fungerar du som en stor antenn och räckvidden ökar markant
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541
    Välkommen in i klantklubben....
    Med det menade jag inte! att dina föräldrar är klantiga och det var absolut inget personangrepp gentemot dem heller! utan undertecknad menar sej själv i fysisk person.... ang klantig...
    Saken var den att kolven till tändlåset på min 9000 -94 hade gjort sitt och jag lyckades i min iver att kunna vrida nyckeln till tändläge å sedan start få in rattlåset!
    Vet i fan hur jag tänkte men pluspolen åkte av... nyckeln kvar i tändlåset... slog igen dörren tryckte ner alla 3 restrerande låspiggar på dörrarna... låste alla dörrar.... trodde ju i min enfald att det skulle kunna gå att öppna med reservnyckeln.. men låset bara snurrade typ i förardörrn...ja resten kan ni ju räkna ut... Falck bilbärgning kom ut han hade ett helvete att med hjälp av plastkilen och lilla uppblåsbara vaccumkudden få in ståltråden så det slutade med att jag bokstavligen slet bort min alldelles nygjorda nätgrill och fick dra i huvviren för att kunna komma åt och sätta på pluspolen... centrallåset funkade! Reservnyckeln passade inte till varken vä. framdörr el bakluckan!....
    men tändlåsproblemet kvarstod... så beställning av bärgare till Må.morgon kl 05.00 m tanke på ev jobb d kunnat vara ute på innan så hade man lite att gå på tills klockan 07.00 då Rönn Bil (Saab i Tyresö) öppnade.
    -Mecken hade haft ett h-e med få loss det gammla rattlåset...
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

Liknande ämnen

  1. Får inte ur nyckeln. 900 -98.
    Av janli i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 23:01
  2. Inlåst nyckel
    Av Laer62 i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-01-26, 23:44
  3. Inlåst nyckel - hur ska jag öppna dörren ?
    Av Brandten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 00:24
  4. batteribyte i nyckeln?
    Av SAAB-TIAS i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •