Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 9-5:a 2,0t -00 Tänder till men startar inte! *LÖST*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248

    9-5:a 2,0t -00 Tänder till men startar inte! *LÖST*

    Finns det några gurus här som kan ge mig tips på vad som kan vara fel?

    Bakgrund:
    Frugan kommer hem från jobbet, efter ca en ½timme ska hon iväg igen då startar inte bilen. Går ut och kollar den tänder till men startar inte. Varvräknaren rör sig vid start och när den tänder.

    Felsökning:
    Då jag hade möjlighet att låna en 9-5:a och testa att byta delar från så provade jag med följande delar och fick fortfarande samma symptom:
    -vevaxelgivare
    -tändkasset
    -luftmassemätare

    Lätt frustrerad prövade jag att spruta in startgas efter att ha lättat på kobran något. Blev ingen skillnad.

    Tjurad en stund innan jag gick ut för att kolla vidare på bil f-n.
    Upptäcker att att den startar och går om jag ger den tjuvluft genom att lyfta bromsservoslangen, den får dock alldeles för hög tomgång men det går att reglera med "tjuvluften"

    Slutsats:
    Spjällhuset reglerar inte spjället är stängt hela tiden, den är inte i limphome läge.

    Så frågan är om det kan vara spjällhuset eller vad det nu är som styr regleringen av spjället.

    HJÄLP!!
    9-3 2,0t CV -02

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Kolla om du har något bränsletryck innan du skaffar ett spjällhus.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248
    Nu går den som den ska!

    Det var spjällhuset trots att den inte var satt i limphome läge, men det var för att solenoiden som ska sätta limp läget hade kärvat. Men det hördes tydligt att relät till limp först drog en gång sedan fyraggr med 0,5sek. intervall när jag slog på tändningen.

    Lyfte minus polen från batteriet innanjag började.

    Tog isär och rengjorde spjällhuset, spjälldelen med bräkleen och potensiometerbanorna med elektronikrengöring.
    Själva elektromagneten (spolen) trodde jag att jag behövde löda loss men den är bara påskjuten på kontaktdelen så om man bänder försiktigt mellan kontakthuset och den ofärgade plasthållaren som plåttungorna går in i så lossar den.
    Som ngn skrivit i en annan tråd går det inte att ta isär spjällhuset helt och hållet.
    Men det gick att vinkla huset för att få ner elektronikrengöring samma väg som sladdarna kommer från gasvier sidan. "gasade" manuellt rätt mycket för att få ordentligt rent och tömde sedan ut elektronikrengöringen.
    Gjorde även rent på spjällmotorsidan med elektronikrengöring.
    (läste att det var ngn som hade putsat banorna med våtslippapper det avråder jag starkt ifrån då man kan skada/förändra potensiometernsresistans väldigt lätt om slipar på den)

    Även kablarna till potensiometerkretskortet var helt torrspruckna så jag lödde bort dom och trädde på tunn krympslang (biltemas) och lödde tillbaks dom lite pillergöra man annars hade det nog blivit kortis mellan dom.
    9-3 2,0t CV -02

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3i -95 startar (tänder) inte
    Av slaktarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 09:41
  2. 9000 2.3T A50 Tänder inte på 2an *LÖST* =)
    Av Buddis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 18:27
  3. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •