Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Det var diesel i bensinpumpen!! *ARGH*

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Det var diesel i bensinpumpen!! *ARGH*

    Idag är jag inte glad...

    Soppalampan lös i morse när ja satte mig i bilen så ja åkte förbi Preem för å tanka.

    13:59 stod det på skylten och jag vart överlycklig för att det var så billigt

    Tankar upp för en femhundring, startar bilen och åker därifrån.
    Märker direkt när jag kör därifrån att något inte riktigt stämmer. Bilen är väldigt slö och på något sätt tvekar lite även på låga varv innan turbon laddar på.

    Väl ute på 70 väg så testar jag lite.. testar trycka ur 2'an. Det går men det går slött. Laddtrycksmätarn går upp precis mellan gult å rött som den brukar.
    Petar i trean å gör desamma, Laddtrycksmätarn går lite mer än halvvägs in på gult.

    När jag åkt ytterligare en bit så testar jag att frikoppla och rusa upp motorn. På högre varv (typ 5000 rpm) så hör jag något sorts rasslande/gnisslande ljud snabbt men vet inte vad det är. Vevar ner rutan, lägger i trean när de går i 40 och låter motorn jobba sig frammåt. När turbon sen börjar ladda så hör jag samma ljud igen fast mer ihållande nu.

    Kan det vara så att den billiga bensinen var riktigt jävla kass så motorn spikar eller liknande?

    I övrigt går bilen jämt och fint, ingen oljepöl eller konstig rök från avgassystemet.

    Gäller alltså en 9-5 aero -01 helt original.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    FIck precis samtal av preem... Dom har under natten råkat blanda i diesel i 95 cisternen...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267
    AJ DÅ
    Då får preem fixa det asap med att skicka din bil på verkstad och tömma tanken och fixa det ev trasiga i motorn som uppstått.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av brollann
    AJ DÅ
    Då får preem fixa det asap med att skicka din bil på verkstad och tömma tanken och fixa det ev trasiga i motorn som uppstått.
    Måste dom inte gå igenom hela motorn? Lär ju ha diesel överallt, katten lär ju tagit stryk, turbon, vad händer med den om den får dieselavgaser i sig?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267
    Kan tyvärr inte svara på vad exakt som de kollar på och måste bytas då jag aldrig vart med om det själv.
    Någon mer kunnig än mig bör nog svara på detta.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    En liknande sak hände på JET för ett tag sen, en tank började läcka in vatten från marken... de tog på sig fullt ansvar, gav de drabbade hyrbilar och skickade deras bilar på verkstad
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Preem har erkännt sig skylldiga till detta och kommer ta på sig hela renoveringskostnaden ink bärgning och hyrbil så den biten är det inga problem med. Saken är den att jag får ingen verkstadstid förens den 25'e juli och jag ska ner med bilen till nordic den 5'e augusti..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    FIck precis samtal av preem... Dom har under natten råkat blanda i diesel i 95 cisternen...
    Fy fan. Höjden av klantighet.
    Har de inte olika munstycken när de fyller bensin / diesel från sina lastbilar till cisternerna ?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Preem har erkännt sig skylldiga till detta och kommer ta på sig hela renoveringskostnaden ink bärgning och hyrbil så den biten är det inga problem med. Saken är den att jag får ingen verkstadstid förens den 25'e juli och jag ska ner med bilen till nordic den 5'e augusti..
    Ja, det var ju väntat. Något annat finns inte.
    25:e juli ? Det var snabba ryck det. Jag skulle ha in min för lite service m.m
    Fick vänta i över 1 månad på tid. Sen smällde jag med ett rådjur, så jag var tvungen att ta bort den tiden för bilen blir inte klar på plåten förrän mitten Augusti. Semestertider.

    Den kanske hinner bli klar till 5 Augusti, om du får in den redan den 25:e ?
    6 hela arbetsdagar. Tråkigt för dig.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    FIck precis samtal av preem... Dom har under natten råkat blanda i diesel i 95 cisternen...
    Fy fan. Höjden av klantighet.
    Har de inte olika munstycken när de fyller bensin / diesel från sina lastbilar till cisternerna ?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Preem har erkännt sig skylldiga till detta och kommer ta på sig hela renoveringskostnaden ink bärgning och hyrbil så den biten är det inga problem med. Saken är den att jag får ingen verkstadstid förens den 25'e juli och jag ska ner med bilen till nordic den 5'e augusti..
    Ja, det var ju väntat. Något annat finns inte.
    25:e juli ? Det var snabba ryck det. Jag skulle ha in min för lite service m.m
    Fick vänta i över 1 månad på tid. Sen smällde jag med ett rådjur, så jag var tvungen att ta bort den tiden för bilen blir inte klar på plåten förrän mitten Augusti. Semestertider.

    Den kanske hinner bli klar till 5 Augusti, om du får in den redan den 25:e ?
    6 hela arbetsdagar. Tråkigt för dig.
    Jag hoppas den blir klar tills dess iaf... Som "tur" är så jobbar jag vägg i vägg med preemkontoret där min preemkontakt sitter så jag ringde honom nu och bad å få skriftligt på att dom tar på sig alla kostnader vad gäller denna incident. Så slipper jag få nån otrevlig överraskning så här kring semestertider...

    Sitter på jobbet och kokar av ilska... Tom chefen verkar rädd för mig just nu.... :P
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257
    Manick:

    Hur kunde Preem så snabbt få tag på dig?
    Hade du tankat med kort eller?

    MVH
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 halmstad
    Manick:

    Hur kunde Preem så snabbt få tag på dig?
    Hade du tankat med kort eller?

    MVH
    Jonas.
    Jag ringde dom direkt när jag kom till jobbet och berättade vad som hänt... Dom skickade ut tekniker till stationen direkt och konstaterade att det var diesel i pumpen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Jag måste dock ge min kontakt på preem en elloge... Det första han sa när han ringde till mig var att dom tar på sig alla kostnader, no questions asked så jag har inte behövt strida för min sak... bara arrangera med verkstad etc...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Det låter ju iof jäkligt bra. Men det jag tänkte på är vad är risken för att dom kollar bilen nu och inte hittar något fel, men att det kanske dyker upp nått strul senare som orsakats av detta ? Får man även det täckt då eller ?
    Mvh Timmy

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Det låter ju iof jäkligt bra. Men det jag tänkte på är vad är risken för att dom kollar bilen nu och inte hittar något fel, men att det kanske dyker upp nått strul senare som orsakats av detta ? Får man även det täckt då eller ?
    Preemkillen sa till mig att jag skulle ta kontakt med mitt försäkringsbolag så dom vet vad som har hänt. Kommer det sen några efterslängar av detta så tar jag kontakt med mitt försäkringsbolag som sen sätter blåslampa i röven på preem.

    Ska se vad jag kan kräva i ersättning utöver det dom fixar nu...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Nåväl... nu är bilen hemma i garaget igen.. Dock så fick jag ju en räkning av bärgaren på självrisken jag måste pynta... så jag ringde preem och konstaterade för dom att jag inte tänker ligga ut med en spänn för detta, det är deras uppgift att ordna, inte min.. Så dom sa snällt att dom sätter in cash på mitt konto i nästa vecka :]

    Hitills går de rätt smidigt iaf...

    (Vill nån mod flytta denna till något mer passande ämne så får ni )
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Ifall du får något att säga i fråga så begär att få en komplett utbytesmotor, det skulle jag försöka iallafall. Att tanka diesel i en bensinmotor är inte bra, den har spikat friskt under de kilometer du hann köra med den. Kolvar, lager och annat har garanterat tagit stryk, det kanske int syns men vem vet hur det förkortat livslängden?

    Dyrt för bensinbolaget blir det, dom har säkert i sin tur försäkring dom med.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Ifall du får något att säga i fråga så begär att få en komplett utbytesmotor, det skulle jag försöka iallafall. Att tanka diesel i en bensinmotor är inte bra, den har spikat friskt under de kilometer du hann köra med den. Kolvar, lager och annat har garanterat tagit stryk, det kanske int syns men vem vet hur det förkortat livslängden?

    Dyrt för bensinbolaget blir det, dom har säkert i sin tur försäkring dom med.

    /Kenneth
    det är väl tvärtom det blir motorskador...........en bensinare som får diesel i sig går mest illa och lägger av så där brukar man bara sanera från fel drivmedel. En diesel motor som får bensin i sig är ett helt annat kapitel.........

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Motorn har troligtvis klarat sig. Katen tar inte stryk. T7 har antagligen märkt spikningar också.
    Signatur...

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är väl tvärtom det blir motorskador...........en bensinare som får diesel i sig går mest illa och lägger av så där brukar man bara sanera från fel drivmedel. En diesel motor som får bensin i sig är ett helt annat kapitel.........
    Tankar man diesel i en bensinbil så spikar det sönder ifall det rör sig om en någorlunda ny motor men normal komp osv.

    Oktantal Bensin: 91 till 99
    Oktantal Diesel: 15 till 25

    Cetantal som man använder för att ange hur bra ett bränsle antänder så ligger på runt 50 för diesel och runt 11 för bensin.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    I början när jag körde från stationen så var det inte alls så farligt... men när jag nästan var framme vid jobbet så så fort turbon jobbade bara lite så spikade den rätt friskt... Så nej, motorn har inte klarat sig.... Hörde dessutom när jag stod på tomgång utanför jobbet att en ventil låg å knackade... vilket inte har vart förut.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24
  2. Argh!, blir galen på itunes..
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 17:44
  3. Macken blandade diesel i bensinpumpen, min bil kroknade!
    Av DrGluttonius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 17:30
  4. Argh.. byte av blinkerslampa 9-5 -03
    Av Rudestroem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •