Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Blårykande 9-5:a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Blårykande 9-5:a

    Tjena alla!
    Jag såg nånstans att det var nån som hade skrivit nåt om att man kan hälla lite olja eller rostlösning igenom tändstifthålen för att ev.få bort blårykning.Blåröken kunde betyda att kolvringarna satt fast.
    Kan ni nåt om detta?isåfall skulle jag vilja ha lite mer specifik beskrivning på hur man gör detta.

    Mvh Jimmy

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Hur mkt ryker det?

    Är det massor så kan det vara turbon som är gången.

    Är det bara lite så kan det nog vara som du säger att kolvringarna koksat fast vilket är vanligt.

    Avsotningen så gör man följande.
    Köp dig en flaska 5-56 lr WD40, skruva av stiften och häll sedan ner vätskan i cylindern så det blir fullt sen kan du skruva på stiften igen så slipper man få ner skit som inte ska vara där. Låt det stå över natten gärna så länge som möjligt 24h är nog kanon. Skruva sedan ur stiften igen och dra på starten lite så du får ur överbliven vätska koppla ur kontakten till tändkassetten och dra säkringen till soppa pumpen. Sen är det VIKTIGT att du byter olja och oljefilter direkt efter. tuta och kör och hoppas det blev bättre.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Blårykande 9-5:a

    Tjena!
    Tack för tipset,jag har kännt på axeln i turbon,o den verkar vara ok.
    Den ryker bara när den har stått ett tag (typ 1 natt) och då blåryker den i ca:2 minuter.Jag har haft den inlämnad på Saab i Strängnäs o bytit vevventen till den nya versionen utan större framgång,så det här tipset är ännu en ide jag tänkte testa o hoppas att det blir bra.Jag ska skriva i forumet när jag gjort det o tala om hur det vart.

    Mvh Jimmy

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    154
    Medlem#
    7319

    rök

    Hej.

    Min 9-5 Mo2 2.3t med 27000mil rök en del efter vevhusvent. uppdat. Jag bytte olja/filter en extra gång nu i Juni/300mil då den mest stått stilla sedan vevhusvent. bytet i Januari. Den slutade suksesivt ryka, "inget feg köra" sa saabverskan så blåser den sista oljan ut!

    /jonas
    SAAB og9-5 SC Griffin -10, SAAB 9-5 Aero SC -05 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -04 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -03 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -07 såld, SAAB 9-5 2.0 SE SC -99 såld, SAAB 9-5 2.3 SE -01 såld, SAAB 9000 2.3t A50 -98 såld, SAAB 900i jubile -89 såld, SAAB 9000 2.3i såld

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    54

    Blårykande 9-5:a

    Hej!

    Jag bytte vevhusventen för ca:1,5 år sen,o efter det har jag bytt både olja o filter,det har inte ens blivit lite bättre.så jag hoppas att det är att ringarna som kocksat fast.
    Den ryker bara precis när man startat den efter att den stått,sen slutar det???????
    På saabverkstan sa dom åt mig också att man måste blåsa ur dom lite då o då,frågan är ju hur ofta då,åker ju nästan bara i stan ju.

    mvh Jimmy

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 med blårykande motor
    Av 9-3 AA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •