Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Finslipa vattenbaserad omlackning på tex skärmkant?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    118

    Finslipa vattenbaserad omlackning på tex skärmkant?

    Förut så var det ju inget problem att om man lackade om en skärmkant tex att då färgen satt sig , våtslipa denna för att undvika skarvar och även jämna till ytan i sig innan klarlack. Men idag så är ju färgerna vattenabserade, slänger du på vatten och våtslipar så löser du upp färgen...

    Så hur gör man då? Skall man göra på samma sätt fast man använder torrpapper ( 2000-2500-3000) och slipar lacken med innan klarlack eller vad?Tycker det är lättare att det blir ojämnt och så om man torrslipar även fast det är fint papper...

    Jag har nu tagit bort rosten, spacklat, grundat, slipat osv... Har även lackat och det är helt ok, men jag skull vilja putsa ner den lite för att få en jämn och fin lack. Jag kan inte våtslipa för färgen är ju vattenbaserad dvs vattnet löser upp färgen då du slipar med våtslippapper.

    Om jag tar fint ( 2000+) torrpapper och slipar med innan klarlack...fungerar det eller kommer det att synas ? Blir ju inte samma yta som då man våtslipar :-(
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Så du menar att bilen inte kan stå ute i regnet heller eller...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    118
    nej det sa jag inte ....vad e det för korkad kommentar

    Jag har fått vattenbaserad färg blandad hos lackerare, lackat bilens skärmkanter och vill försöka slipa till och jämna till ytan ytterligare lite bättre innan jag klarlackar det. Det går dock inte med våtslip eftersom vattnet+sandpappret gör att färgen löses upp då man slipar.
    Så min fråga är om det bara är att använda vanligt torrpapper , fint så klart, istället eller om det blir sämre resultat efter klarlacken då?
    Efter klarlack så är det självfallet en annan sak, då har du ju ett skydd på lacken!
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Det var faktiskt inte menat som ett korkat inlägg för att retas. Jag reagerade på att den skulle lösas upp i vatten och fick det inte att funka.
    men men...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    118
    det e lugnt..menade inge tilla med mitt inlägg...sorry :-)

    Strunt samma...det går i alla fall inte att våtslipa en vatenbas...så långt har jag kommit så det blev att köra med fint torrpapper vilket gick ganska bra.Skall fixa fram lite bilder sedan då jag e klar..måste våtslipa klarlacken lite i alla fall innan polering så..skall ta lite bilder efteråt...
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Ja, det är okej. Jag brukar ju retas en (hel) del ibland här så det är sådant man får vara redo på att få själv ibland.

    Hur som. Det går alltså inte att våtslipa. Men när den har torkat (för det borde ju då inte handla om att den härdar, eller...?) så stoppar den för vatten eller måste det till klarlack som "fuktspärr" innan det funkar att ha på en bil?
    Själva grundfrågan blir nog egentligen: Om man har en vattenbaserad lack och ingen klarlack, kommer lacken då att rinna av när det regnar?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Det är nog för att sandpappret nöter ner ytan samtidigt som vattnet gör det mjukt. Har våtslipat svart solid lack i motorrummet själv och det märks att vattnet då löser upp lite av färgen så att den rinner ner, men det är ju bara det yttersta lagret.

    Dock blir det ju rätt matt å fult efter.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    506
    Får jag bara fråga varför du inte lägger på klarlack och slipar och jämnar till den efteråt i stället? Finns ingen mening alls med att varken slipa på vatten- eller thinnerbaserad bas.
    Slipa i klarlacken istället och polera upp ytan efteråt. Det är så vi "professionella" billackerare gör bättringar.

    /Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    118
    Släggan , du har helt rätt, jag har tagit bort det som var dåligt lackat ...gjort om gjort rätt nu :-) Skall förhoppningsvis bli bättre denna gången ;-)
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

Liknande ämnen

  1. Omlackning av bara ena sidan?
    Av Direkta i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 17:52
  2. omlackning av fälgar??? =)
    Av Aero_7 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 22:55
  3. Omlackning av sommar åket
    Av tuvor i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 11:22
  4. nyansskillnad efter omlackning?
    Av _adam_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 19:10
  5. omlackning på saaben
    Av hyperlite133 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •