Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med AC och helljus - 900 NG ('94)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    8

    Problem med AC och helljus - 900 NG ('94)

    Skulle verkligen behöva hjälp med detta, då det börjar bli ett riktigt problem.

    Säkring nummer 15 utlöses så fort jag drar igång helljuset vilket även får som följd att fläktarna inuti bilen dör.

    Testade förut att ta ut lamp control (den orangea boxen), knackade lite på den och tryckte i den igen. Efter detta fungerade den igen - helljus går igång och säkringen håller.

    Kan det vara Lamp Control som spökar? När jag drar till mig helljusreglaget hörs ett klickande ljud inifrån, antar att det är säkringen som dör och ACn slocknar. Borde verkligen säkring nr 15 dö om det är lamp control?

    Kan det vara själva reglaget som det är fel på? Lite konstigt med tanke på att det började fungera efter att jag tog ut det lamp control och satte tillbaka den.

    Någon som varit ute för något liknande som kan leda mig i rätt riktning?

    All hjälp uppskattas.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    vanligaste felet när det är problem med he/hallvjuset är just lampkontrollreläet. Köp nytt eller öppna och löd de inkommande lödningarna.
    Hjälper inte detta sitter nog felet i spaken.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    8
    Tack för svaret!

    Provade att löda om glödvakten, provade att byta ut den oxå... utan att det hjälpte.

    Sen började jag att mäta jordfel och drog ut spaken. Först efter att ha dragit ut ECUn började allt att fungera igen - verkar fungera att sätta på/stänga av helljuset utan ecun.

    Kan ECUn ha hängt sig i något skumt läge?

  4. #4
    Har precis samma problem på min NG 900-95a.
    Började med det vanliga problemet att vänster helljus slocknade och indikeringen dog. Så det antar jag är ljuskontrollsrelät. Men sen blev det lite värre och mitt helljus började lysa konstant, även med bilen avstängd och låst!
    Så jag pillade ett tag och kom sen fram till att det bästa möjliga alternativet för att fortsätta köra med bilen var att ta ur dom två huvudsäkringarna som sitter i motorrummet till helljusen. Sen kan jag ha säkring 15 i inne i cupen utan att helljuset är konstant på och jag kan även använda ACn.
    Men nu börjar det ju dra ihop sig till vinter och det blir snabbt mörkt så nu behöver jag helljus igen:P Så skulle vara mycket tacksam om någon som uppleft detta och löst det kan komma med ett förslag? Eller är det helt enkelt ljuskontrollsrelät som är pajj? Provade med ett relä från en 9000 88a som jag har och jag antog att det var samma eftersom stiften har samma benämning och sitter på samma plats. Men det kanske är någon skillnad endå? så jag kanske borde prova ett oranget som hör till en 900a? Det på 9000 var svart utifall någon undrar.

    Och ECUn som helgon pratar om som han har dragit ur och sen fått det att fungera. Sitter den under ratten där vid spaken eller vart sitter de? Tänkte utifall man ska prova lite mer möjliga lösningar.

    //Club01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    8
    Den sitter i passagerarsidan fram, längst ner till höger under mattan. Du kan ju prova att sätta på o stänga av helljuset utan denna ikopplad, har du samma problem är det nog inte den.

    Vad händer om du kör utan den orangea lådan? Det jag gjorde var att dra ut och sätta tillbaka saker tills jag hittade vad det var

    Dock vill jag minnas att det är ecu:n som sköter helljus-indikatorn i instrumentpanelen. Har nämligen för mig att det fungerade att sätta på o stänga av helljuset utan ecun, men att det då inte lyste i instrumentpanelen.

    Lycka till!

  6. #6
    Aaha okej tänkte mig inte den ECUn. Utan något lite mindre:P Men hur blir de om man drar ur den då? Bilen går väll inte att använda när den är urdragen? Ska man bara vrida på tändningen och sen slå om till halvljus då? När jag satt i säkringarna igen förståss. Men funkade det senare för dig då när du slagait om. Antar att du kopplade in ECUn igen och sen så funkade hel och halvljus?
    Blev lite rörigt där men är lite desperat. Hatar när de är fel man inte öppenbart kan hitta felet till:P

    //Club01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    8
    Alltså inte den stora för motorstyrningen utan den lilla ECUn

    Gick bra att använda bilen när den var urdragen. Hela och halvljus funkade även då.

    Jag körde efter haynes elschema när jag felsökte. Om än lite rörigt så var det bra o ha framför sig.

  8. #8
    Oj de gick fort:P
    Men vad gör den ECUn mer då? Kan ju tänka mig att den sitter där av någon anledning och den inte bara är där för hel och halvljus? Är det inte något mer man pajjar då när man drar ur den? Eller har du inte upptäckt nått och bara kör vidare så?

    //Club01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    8
    Nä, tror det var ngt glapp i den för mig. Kör inte utan den, utan för mig hjälpte det med att bara rycka ur den o sätta tillbaka den

  10. #10
    Aaha de förklarar ju en hel del:P Tänkte mig att du körde utan den ja. Men då tycker jag man borde pajja mer än vad man lagar:P
    Men jag får ut och prova de illa kvickt då. Har tröttnat på halvljus nu i detta mörka land:P

    //Club01

  11. #11
    Nej nu får jag nå fel här snart:P Nu har jag ialla fall fixat så jag har båda helljusen fungerande genom att löda lampkontrollsrelät/boxen. Men jag har fortfarande konstant helljus på bilen även när bilen är avstängd. Så jag måste rycka ur huvudsäkringarna i motorrummet. Ingen som har någon minsta aning om vart jag kan börja felsöka?
    Tittade boxen/ECUn som helgon sa och jag tog ur kontakten och satt i den igen. Sprayade även kontaktspray, inget resultat.
    Kan jag ha fått någon kabelbrand eller liknande som gör detta? Jag börjar även bli lite fundersam över den tattiga extraljuskoplingen på bilen. Om det kanske kan ha något med detta att göra? Typ nån kortslutning i helljustillslaget. Eller kabeln som dom har tagit och tejpat ihop lite fint i motorrummet.
    Måste ut och fortsätta leta eventuella fel och fortsätta med den eviga felsökningen. Men om någon kunde kasta mig i lite rätt riktining vart jag ska börja leta så vore jag mycket tacksam.

    //Club01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •