Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Automat eller inte till 93 SC 2009?

  1. #1

    Automat eller inte till 93 SC 2009?

    Är precis på gång att beställa en 93 SC 2.0t (troligtvis, eller 1.8t, inte bestämt mig helt än) men kan inte riktigt bestäma mig för om jag ska ha automat eller inte. Bor i Stockholms city så tanken på automat lockar och den i 93an sägs vara riktigt bra, samtidigt var 93an en av de roligare bilarna att köra även med manuell låda, och jag oroar mig över ännu högre förbrukning (vi snackar etanol här). Några kommentarer för eller emot automaten? Någon som faktiskt har automat och ändå kör med manull växling? Sker det senare isf alltid genom knappar på ratten?

    /pJ

  2. #2
    Jag har en 9-3 SC -08 med 1.9 TiDS motorn. I den sitter det en 6 växlad manuell låda som är helt ok. En kollega har samma motor med automatlåda och den är jäkligt trevlig att köra så skulle jag välja idag skulle jag lätt ta automatlådan.
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Jag har automatlådan och kör mestadels på automaten. Men det blir dock en del körning "manuellt" iaf, skönt att motorbromsa i vissa lägen eller om jag bara vill leka. Växlingarna sker oftast med spaken och inte på ratten (förutom vid högre hastigheter, då blir det knapperna).

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Har automat och tycker det är hur gött som hellst
    Kör mest i automatläget men vid lugnare landsvägskörning kan det manuella läget var skönt då man bestämmer lite mer när det skall växlas + får motorbroms.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Jag har automatlådan och kör mestadels på automaten. Men det blir dock en del körning "manuellt" iaf, skönt att motorbromsa i vissa lägen eller om jag bara vill leka. Växlingarna sker oftast med spaken och inte på ratten (förutom vid högre hastigheter, då blir det knapperna).
    Aha, kan man alltså manuellt växla med både knappar på ratten och själva spaken precis som vanligt? Gäller det alla saabs automatlådor (nya allltså)? Har faktiskt inte hunnit prova en saab automat ännu, och saabs hemsida ligger tyvärr långt efter konkurrenternas, hur går det faktistk till att manuellt växla via vanliga spaken? Min bild av en automat är en spak som bara går att föra uppåt och neråt i normalt 3 lägen, därför jag har lite svårt att få det att gå ihop

    Kul att höra att även ni som verkar gilla att köra bil verkar gilla automaten, normalt, iaf tidigare, var det ju inte riktigt så.

    Någon som råkar veta var man kan hitta lite mer riktig information om saabs automat? Hemsida har ju typ bara en mening "5-växlad automatisk växellåda, som även erbjuder sekventiell manuell växling via växelväljare och rattknappar." som inte säger så där jättemycket.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Citat Ursprungligen postat av improwise
    ...hur går det faktistk till att manuellt växla via vanliga spaken? Min bild av en automat är en spak som bara går att föra uppåt och neråt i normalt 3 lägen, därför jag har lite svårt att få det att gå ihop


    Titta till vänster om spaken, längst ner, där finns ett läge man kan föra in spaken i för att sedan trycka den uppåt eller neråt för att växla.

    Mvh
    Martin

  7. #7
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av improwise
    Min bild av en automat är en spak som bara går att föra uppåt och neråt i normalt 3 lägen, därför jag har lite svårt att få det att gå ihop
    .
    Du för den åt sidan så kan man genom att föra spaken framåt växla upp och bakåt ned, här är en bild på min...


  8. #8
    Tack så mycket båda för snabba bra svar och med bilder dessutom! Då känns det ju som om automaten absolut kan vara värd sitt pris. Den evigt uttjatade fråagn, men hur upplever ni skillnaden i förbrukning mot en manuell låda? Gör det nån skillnad på om automaten växlar själv eller om man växlar åt den. Är det förresten numera standard med både rattknappar och växling med spak när man har automat, saab katalogerna verkar lite oeniga där.

  9. #9
    En väldig off topic fråga triggad av era bilder...står lite i valet och kvalet mellan det mestadels mörka sportlädret som ni båda verkar ha i era bilar, och det som är det inverterade. Eg gillar jag ljusa interiörer, men saabs envishet att aldrig kunna göra helt enfärgade klädslar gör det svårare, det ljusa lädret med de svarta ränderna skulle vara så mkt snyggare utan de svarta ränderna (tycker iaf jag).

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 273
    06- har alltid rattknappar med tomatlåda, och den är törstigare än manuell, c.a 1dl i snitt tippar jag på, jag och Stoffe körde på samma sätt och hastighet hem från Knutan och hans låg snäppet under min i förbrukning, jag låg som lägst på 8.1 i 110-120 km/h, Stoffe låg på 7.X

    Tycker det är för jobbigt att växla manuellt så jag kör alltid på autoläge även om man ibland vill kunna motorbromsa vilket du kan på manuellt läge.

    En sak som kan irritera mig är när bilen är mitt i en växling i låg fart utan någon direkt belastning och man då trycker till på gasen, då uppstår ett ganska kraftigt ryck i bilen,.. vet inte om det har med mitt körsätt att göra men det kan vara ganska jobbigt när det väl händer.

  11. #11
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av improwise
    En väldig off topic fråga triggad av era bilder...står lite i valet och kvalet mellan det mestadels mörka sportlädret som ni båda verkar ha i era bilar, och det som är det inverterade. Eg gillar jag ljusa interiörer, men saabs envishet att aldrig kunna göra helt enfärgade klädslar gör det svårare, det ljusa lädret med de svarta ränderna skulle vara så mkt snyggare utan de svarta ränderna (tycker iaf jag).
    Det mörka skinnet som finns nu är svart, det som är i min är grått.

    Fall du väljer premiumskinn kan du få helljus.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan

    Det mörka skinnet som finns nu är svart, det som är i min är grått.

    Fall du väljer premiumskinn kan du få helljus.
    Jo, men att betala 10 000 kr extra för att få bort en svart rand som känns helt onödig från början känns ju helt fel. Jag tycker faktistk att det mörkgråa som fanns tidigare är snyggare än det svarta som finns nu, känns som det är nästan begravningsstämmning inne i den helsvarta miljön (min subjektiva åsikt). Ironiskt nog måste ju motsvarande ljusa rand ligga i lådan brevid, eftersom den övervägande mörka klädseln har en ljus rand, men jag gissar att möjlighterna att få dom att sy dit en sån isf den svarta nog är ganska små

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 850
    Medlem#
    4458
    Jag har ljust helskinn på min SS. Såå snyggt! Men det är egentligen en utlandsspecad bil som aldrig exporterades.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av improwise
    Jo, men att betala 10 000 kr extra för att få bort en svart rand som känns helt onödig från början känns ju helt fel. Jag tycker faktistk att det mörkgråa som fanns tidigare är snyggare än det svarta som finns nu, känns som det är nästan begravningsstämmning inne i den helsvarta miljön (min subjektiva åsikt). Ironiskt nog måste ju motsvarande ljusa rand ligga i lådan brevid, eftersom den övervägande mörka klädseln har en ljus rand, men jag gissar att möjlighterna att få dom att sy dit en sån isf den svarta nog är ganska små
    Nu är ju premiumskinnet av bra mkt. goare kvalité oxå.
    Men jag är oxå förtjust i ljusa inredningar och skulle välja beige alla dagar istället för den jag har.

  15. #15
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Jag har ljust helskinn på min SS. Såå snyggt! Men det är egentligen en utlandsspecad bil som aldrig exporterades.
    Men då har väll du inte sportstolarna i din?

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Jag har ljust helskinn på min SS. Såå snyggt! Men det är egentligen en utlandsspecad bil som aldrig exporterades.
    Bild ?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17
    Såg precis att DN testat 93 med automat och inte är helt positiva till den, iof med diesel (i mitt fall har skatteverket bestämt att det ska vara etanol)....kommentarer?

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=269&a=799491

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 850
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Men då har väll du inte sportstolarna i din?
    Noop. Tyvärr bara dom vanliga.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av improwise
    Jo, men att betala 10 000 kr extra för att få bort en svart rand som känns helt onödig från början känns ju helt fel. Jag tycker faktistk att det mörkgråa som fanns tidigare är snyggare än det svarta som finns nu, känns som det är nästan begravningsstämmning inne i den helsvarta miljön (min subjektiva åsikt).
    Oj, oj...provsitt en bil med premiumskinn så förstår du att den lätt är värd 10.000 extra... Grym skillnad i läderkvalitet, som natt och dag.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    En sak som kan irritera mig är när bilen är mitt i en växling i låg fart utan någon direkt belastning och man då trycker till på gasen, då uppstår ett ganska kraftigt ryck i bilen,.. vet inte om det har med mitt körsätt att göra men det kan vara ganska jobbigt när det väl händer.
    Provkörde en automat idag och upplevde precis samma sak som du skriver här, i låg fart, kanske kring en 50 km/t eller nåt (uppskattning i efterhand) kunde man ibland känna ett rejält ryck vid gaspådrag (även ganska milt sådant) som inte alls kändes premium 2008. Blev faktiskt lite fundersam till automaten, min pärons automat i deras S70 från 1999 kändes bättre. Jag har hört något om en programvaruuppgradering till automatlåda just med tanke på detta, någon som vet mer?

Liknande ämnen

  1. Ökad bränsleförbrukning 9-3 automat 2009
    Av MaMa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-24, 14:39
  2. E85 till 2009 Saab 9-3 2.0T XWD automat?
    Av Robert Staflin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 17:50
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 19:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •