Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Dörruppslag, F*** J**** S****!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping/Linköping
    Inlägg
    222

    Dörruppslag, F*** J**** S****!



    Var inne på 4-hjulsinställning idag... lämnde bilen, traskade till flickvännen, sov 1½h, däckfirman ringde och sa att bilen var klar och den stod utanför. Får sedan skjuts av min flickvän ner till bilen, ser då att den står bredvid en osmakligt ful vit 940.... jag går in och betalar och när jag kommer ut är den vita osmakligt fula volvon borta. Jag sätter min i bilen och kör från Nyköping till Linköping och när jag parkerar bilen utanför jobbet så ser jag ett vitt stort dörruppslagsmärke..... Kul.

    Däckfirman hade lämnat offert till gubben som hade vita volvon men de hade inget namn och inget reg. Hoppas han tyckte priset var bra och återkommer för då åker gubbfan på smitning INGEN PARDON! Detta är enligt mig det värsta man kan göra! Medvetet åka därifrån när ägaren (jag) är 5m ifrån bilen inomhus!

    Så snälla gud, gör så att gubben kommer tillbaka till däckfirman och de ringer mig som de lovat så jag slipper punga ut 2050;- i självrisk.... Gör även så farbrorns hus av misstag träffas av tungt kustartilleri någon gång under den resterande sommaren (efter tvisten är löst) AMEN.

    Slutsats: Hata folk som inte står för sina missar. Visst är det så att smitning = klippning av körkort? Hoppas!
    http://www.garaget.org/Epitaph
    Projekt effekt OG9-3 - Från show till go!
    viewtopic.php?f=31&t=241405

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 926
    Grattis. Du har just bevittnat avskrapet av dagens samhälle. Ursäkter till människor som inte värdesätter andras egendom för fem öre. Egocentrerat så det skriker om det...

    Lider med dig...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping/Linköping
    Inlägg
    222
    Tack så mycket. Om nu gubben kommer tillbaka och åker dit är hela grejen med samtal och polisanmälningar osv osv värt det! Bara han åker dit på skiten är jag nöjd! Kan med gott hjärta betala ut 2050:- i hittelön för den som ev skulle kunna ge tips! Bara inte stolpskottet "går fri"

    Men tack för sympatierna iaf!
    http://www.garaget.org/Epitaph
    Projekt effekt OG9-3 - Från show till go!
    viewtopic.php?f=31&t=241405

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Och på andra sidan jorden så svälter folk. Skänk dom 2050:- till rädda barnen eller liknande så känns dörruppslaget som en bagatell och du får må lite bra också! seså!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping/Linköping
    Inlägg
    222
    Mm om gubben åker dit så ska jag lägga om inte 2050:- i en bössa så iaf en femhunka! O gubben får ju lägga en femhunka i brottsofferfonden OM han blir dömd för smitning Alla vinner!

    Klart det är en bagatell men en mycket irriterande bagatell. Man gör inte så. Punkt slut.
    http://www.garaget.org/Epitaph
    Projekt effekt OG9-3 - Från show till go!
    viewtopic.php?f=31&t=241405

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Tyvärr så är kustartilleriet nerlagt, annars hade man gärna ställt upp!
    Gone country....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    Förstår dig till fullo. Så gör man inte. Hoppas du får tag på honom.


    Citat Ursprungligen postat av dean
    Och på andra sidan jorden så svälter folk. Skänk dom 2050:- till rädda barnen eller liknande så känns dörruppslaget som en bagatell och du får må lite bra också! seså!
    Så med ditt resonemang skulle det vara omöjligt för oss i västvärlden att någonsin vara förbannade eller må dåligt eftersom folket i tredje världen har det mycket värre?

    Det är inte riktigt så det funkar. Människan lever efter situationen. Vi skaffar oss hela tiden problem bara det att de ser olika ut efter hur vi lever. En person som kämpar för sin existens och har mat för dagen som ett bekymmer bryr sig knappast om vädret. Menar du på allvar att du då inte kan tycka illa om att det är dåligt väder på din semester? Det är ju egentligen en bagatell jämfört med att behöva svälta...
    Är så trött på det där resonemanget om att någon annan alltid har det värre.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731
    Fyfan vad surt, det är bland det jobbigaste som finns att få bilen repad och att sedan inte stå för det är grymt dålig stil.

    Min broder bevittnade en riktigt ful smitning en gång.
    Utanför hans skola stod han och några kompisar och snackade, vägen utanför är smal och en bil stod parkerad på parkeringen vid vägkanten (sprillans ny Audi).
    Kommer en bil i rätt hög fart på vägen kör lite för nära och repar upp hela sidan av bilen, han stannar till tittar bakåt och rivstartar där ifrån.
    Min brod och hans kompisar var dock snabba med regnummer som de gav till ägaren som kom ut Strax efter.

    Smitning kan i värsta fall bli indraget körkort (mer ofta än sällan), men beror lite på hur grov smitningen anses.
    Hoppas på att du får fast på svinet.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping/Linköping
    Inlägg
    222
    Tack för alla vänliga ord! Har kollat repan lite o kännt ordentligt, tror den går att polera bort av firma, tror ej det gått igenom.....billigare än 2050;- iaf hoppas jag
    http://www.garaget.org/Epitaph
    Projekt effekt OG9-3 - Från show till go!
    viewtopic.php?f=31&t=241405

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Epitaph
    Tack för alla vänliga ord! Har kollat repan lite o kännt ordentligt, tror den går att polera bort av firma, tror ej det gått igenom.....billigare än 2050;- iaf hoppas jag
    Är det så att repan går att polera bort är det väl inte heller otroligt att föraren av den vita Volvon tom är omedveten om att han orsakat den?

    Slarvig och oaktsam men knappast någon "smitare" i så fall.

    Hoppas att det går att lösa på bästa sätt hursomhelst.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping/Linköping
    Inlägg
    222
    Njae. Det märker man, och gör man inte det kanske man ska kolla upp sin uppfattningsförmåga och koncentrationsnivå. Det är för mig iaf helt otänkbart att man missar det...... Man ansvarar för sin egen egendom och vad man gör med den.
    http://www.garaget.org/Epitaph
    Projekt effekt OG9-3 - Från show till go!
    viewtopic.php?f=31&t=241405

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Tyvärr så är kustartilleriet nerlagt, annars hade man gärna ställt upp!
    Jag stöttar gärna med lite amfiebataljon istället!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping/Linköping
    Inlägg
    222
    Skitbra, ska bara få tag i lite koordinater först bara, men ligg i beredskapsläge!
    http://www.garaget.org/Epitaph
    Projekt effekt OG9-3 - Från show till go!
    viewtopic.php?f=31&t=241405

  14. #14
    Min Mazda 6 har varit inne i 9 veckor för att en galning körde in i hela höger sidan på mig när jag fick till baka den var det 6 dörr uppslag på min bil till och med på den ny lackade sidan kul
    men verkstaden har lovat att åtgärda det efter semestern

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    alltid lika surt med dörruppslag...

    Dock en sak som alltid slår mig vid dessa trådar, då ska man fan åka dit och man ska inte smita undan osv.
    Men sen läser man alla fortkörningstrådar här på forumet där folk gör alla knep och trix för att undkomma, om man nu gör allt för att undkomma ett trafikbrott, varför skulle man då bry sig om ett sketet dörruppslag?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    alltid lika surt med dörruppslag...

    Dock en sak som alltid slår mig vid dessa trådar, då ska man fan åka dit och man ska inte smita undan osv.
    Men sen läser man alla fortkörningstrådar här på forumet där folk gör alla knep och trix för att undkomma, om man nu gör allt för att undkomma ett trafikbrott, varför skulle man då bry sig om ett sketet dörruppslag?
    Gissar att det är för att när man kör för fort så gör man inte åverkan på någon annans egendom,

    vad bryr du dig om det står 2 ungar och kastar ruttna tomater på ett träd kontra vad bryr du dig om dom står och kastar på ditt hus?
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Räknade lite hastigt när jag gnodde av bilen igår.

    8 dörruppslag. På en dörr. Visst det är en gammal bil men va fan, är det så svårt att hålla i sin dörr?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    alltid lika surt med dörruppslag...

    Dock en sak som alltid slår mig vid dessa trådar, då ska man fan åka dit och man ska inte smita undan osv.
    Men sen läser man alla fortkörningstrådar här på forumet där folk gör alla knep och trix för att undkomma, om man nu gör allt för att undkomma ett trafikbrott, varför skulle man då bry sig om ett sketet dörruppslag?
    Därför att då finns det ett tydligt offer. Någon har råkat ut för en skada.

    Det finns få tydliga offer när det gäller fortkörning. Två exempel är dock miljön och boende som störs av ökat buller.
    Eftersom det finns så mycket som skitar ner och bullrar så väger dessa förhållandevis lätt. Om det var dessa problem som hastighetsövervakningen ville komma åt så är det mycket annat som ska övervakas och bestraffas också.

    Då återstår säkerhetsaspekten.
    I vanlig trafik går det går inte att med säkerhet säga att individen förare A som kör si och så mycket för fort löper en större risk att orsaka en olycka än individen förare B som kör lagligt. Mycket annat spelar in. Uppmärksamhet är bara en av en lång rad variabler.
    Det enda som är helt säkert är att inblandade i A:s olycka slår sig mer än B:s om det smäller och övriga omständigheter är likadana.

    "De flesta tror att hastighet är kopplad till olycksuppkomst, och det är fel. Det är om och hur allvarlig skadan blir som är hastighetsberoende."
    Clas Tingvall, Trafiksäkerhetsdirektör Vägverket. Från intervju i Auto Motor & Sport Januari 2008.
    http://www.automotorsport.se/tingval...agverket/12799


    Sammanfattat.
    En skada på bilen är en högst konkret. Den har inträffat. Den kostar pengar och tid att fixa.
    En fortkörning är ett brott där du straffas för något som möjligen kan hända.
    Där har du antagligen skillnaden i varför åsikterna går isär...
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping/Linköping
    Inlägg
    222
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    alltid lika surt med dörruppslag...

    Dock en sak som alltid slår mig vid dessa trådar, då ska man fan åka dit och man ska inte smita undan osv.
    Men sen läser man alla fortkörningstrådar här på forumet där folk gör alla knep och trix för att undkomma, om man nu gör allt för att undkomma ett trafikbrott, varför skulle man då bry sig om ett sketet dörruppslag?
    jag kör dock aldrig för fort (med meningen). Ärligt. Vore pinsamt att åka dit när man ska utbilda sig till polis förhoppningsvis (är i slutfasen av uttagningarna). Vill dessutom bli trafikare (säger jag med risk fär att bli hatad) Hehe. Dörruppslag är dessutom värre, mycket värre.
    http://www.garaget.org/Epitaph
    Projekt effekt OG9-3 - Från show till go!
    viewtopic.php?f=31&t=241405

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Gear
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    alltid lika surt med dörruppslag...

    Dock en sak som alltid slår mig vid dessa trådar, då ska man fan åka dit och man ska inte smita undan osv.
    Men sen läser man alla fortkörningstrådar här på forumet där folk gör alla knep och trix för att undkomma, om man nu gör allt för att undkomma ett trafikbrott, varför skulle man då bry sig om ett sketet dörruppslag?
    Gissar att det är för att när man kör för fort så gör man inte åverkan på någon annans egendom,

    vad bryr du dig om det står 2 ungar och kastar ruttna tomater på ett träd kontra vad bryr du dig om dom står och kastar på ditt hus?
    men det är ju ur personen som råkat ut för dörruppslaget synvinkel.

    Om du kör i 140km/h och får böter och gör vad du kan för att slingra dig ur detta med div bortförklaringar, överklaganden osv.
    Varför skulle du då för 5 öre bry dig om du smällde upp dörren i sidan på en bil på pakeringen? skulle du då stå kvar och vänta på ägaren och ta detta med höjd försäkringskostnad osv om du inte vill ta fortkörningsböter?

    lite svårt att förklara, men varför är det OK att smita undan för straffet för ett brott men att det är så viktigt att ta straffet för nått annat, personen som gjorde dörruppslaget vill ju säkerligen betala det lika mycket som fortkörningsböter.

    Som sagt så handlar det ju om en kostnadsfråga, ingen vill ju ha böter, vem vill då betala för en dörrbuckla om det går att smita?
    med tanke på antalet dörrbucklor så finns det ju säkerligen en hel del folk här inne med som sysslar med denna hobby att göra bucklor på andras bilar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Dörruppslag med lackskada
    Av Sundance Kid i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 15:27
  2. Massera ut dörruppslag
    Av NP i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 22:55
  3. Larm för att undvika dörruppslag
    Av voltagecontrol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 21:20
  4. Dörruppslag. Vad gör jag?
    Av Jolmar i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 20:12
  5. Dörruppslag..
    Av Expressoblack i forum Off Topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •