Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 89

Ämne: Medlemssidor, anv.namn & lösen?

  1. #41
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Okej, jag var kanske lite väl snäsig, men faktum kvarstår: det är ofanligt svårt att tillgodose alla åsikter, därav att det tar sån tid med registret.

    Att det på något vis skulle vara enklare med en egen sida med inlogg betvivlar jag. Jag tror inte folk här inser hur många mail som dimper in där folk varken kommer ihåg epost eller användarnamn eller lösenord hit till forumet, och eposten de använde har de inte längre tillgång till och... en oändlig räcka med argument för att man skall göra undantag och hjälpa till. Varje sådant ärende som då skulle handla om att verifiera medlemskap kommer kräva en avsevärd arbetsinsats från klubbfunktionärerna, för om det nu gäller pengar så kan man ju inte bara berätta nummer och grejer för vem som helst som hör av sig och påstår vara någon, då behöver ju knappt några betala medlemskap...

    Vi har kört med den mest low-tech-lösningen som hittas kan: siffror på ett papper. Om man inte klarar att hålla reda på ett stackars papper man får hemskickat till sig, hur skall vi då kunna tro att man kan hålla reda på användarnamn, lösenord, epostadresser osv? Vi kommer vad det lider att få 100% elektronisk hantering av medlemskapet, men det å andra sidan kommer resultera i en massa manuellt arbete för klubben det med. Som det är nu finns det en väldigt tydlig arbetsgång hur klubben sköter medlemshanteringen. Den är inte perfekt, men arbetsinsatsen är känd och klubbens medlemmar får det de behöver, men kanske inte den mest smidiga lösningen i alla lägen. All förändring kräver mer arbete på alla nivåer inom klubben och hur vi än vänder oss så har vi rumpan bak som ni vet, alltid är det någon man kommer göra förbannad.

    Alla frågor vad gäller medlemskap skall ställas till epostadressen jag hänvisade till ovan, det tycker jag nog framgår rätt tydligt. Forumet har aldrig varit och kommer nog aldrig bli den primära kommunikationsvägen mellan klubben och dess medlemmar.

  2. #42
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vi har kört med den mest low-tech-lösningen som hittas kan: siffror på ett papper. Om man inte klarar att hålla reda på ett stackars papper man får hemskickat till sig, hur skall vi då kunna tro att man kan hålla reda på användarnamn, lösenord, epostadresser osv?
    Kom igen nu Bollman, som it-ansvarig vet jag att du inte på fullt allvar menar det där. Du kan inte seriöst förespråka ett medlemskort i papper framför en digital inloggning, snälla säg inte det?

    Ett användarnamn och lösenord kan man ha i minnet, det är i det närmaste självklart idag att folk går runt med massor med lösenord och pinkoder i huvudet. Klarar man inte det, så finns det datorer som mer än gärna hjälper dig att minnas dina lösenord, och misslyckas du ändå så skriver du in din epost-adress och får vips ett nytt lösenord.
    En papperslapp kan gå sönder, tappas bort, försvinna i flytten, åka med i tvättmaskinen eller på tusentals andra sätt komma bort/gå sönder.
    Jag har inga problem alls att hålla reda på hundratals inloggningar och lösenord, men helt ärligt har jag inte den blekaste aning om var mitt medlemskort till STCS är.

    Jag fattar verkligen inte vari problemet ligger. Ingen annan förening jag varit i kontakt med, vare sig större eller mindre, har dessa problem. Vad är det som är så unikt med STCS som omöjliggör att vi lämnar 1800-talet och åtminstone kliver in i 1900? Till och med min lokala pizzeria är digitaliserad, och dom skulle inte kunna starta om en miniräknare om så livet hängde på det så hur svårt kan det vara?

    Medlemsantalet rasar och anledningarna är smärtsamt uppenbara, men klubben harvar vidare i exakt samma spår ändå och tror att det ska vända? Allvarligt, vad håller ni på med?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vi har kört med den mest low-tech-lösningen som hittas kan...
    Måste ju bara påpeka att low-tech inte nödvändigtvis behöver betyda bra.
    Det kan även, som i detta fall, betyda oeffektivt, omständigt, tidskrävande, osmidigt, idiotiskt och onödigt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Okej, jag var kanske lite väl snäsig, men faktum kvarstår: det är ofanligt svårt att tillgodose alla åsikter, därav att det tar sån tid med registret.

    Att det på något vis skulle vara enklare med en egen sida med inlogg betvivlar jag. Jag tror inte folk här inser hur många mail som dimper in där folk varken kommer ihåg epost eller användarnamn eller lösenord hit till forumet, och eposten de använde har de inte längre tillgång till och... en oändlig räcka med argument för att man skall göra undantag och hjälpa till. Varje sådant ärende som då skulle handla om att verifiera medlemskap kommer kräva en avsevärd arbetsinsats från klubbfunktionärerna, för om det nu gäller pengar så kan man ju inte bara berätta nummer och grejer för vem som helst som hör av sig och påstår vara någon, då behöver ju knappt några betala medlemskap...

    Vi har kört med den mest low-tech-lösningen som hittas kan: siffror på ett papper. Om man inte klarar att hålla reda på ett stackars papper man får hemskickat till sig, hur skall vi då kunna tro att man kan hålla reda på användarnamn, lösenord, epostadresser osv? Vi kommer vad det lider att få 100% elektronisk hantering av medlemskapet, men det å andra sidan kommer resultera i en massa manuellt arbete för klubben det med. Som det är nu finns det en väldigt tydlig arbetsgång hur klubben sköter medlemshanteringen. Den är inte perfekt, men arbetsinsatsen är känd och klubbens medlemmar får det de behöver, men kanske inte den mest smidiga lösningen i alla lägen. All förändring kräver mer arbete på alla nivåer inom klubben och hur vi än vänder oss så har vi rumpan bak som ni vet, alltid är det någon man kommer göra förbannad.

    Alla frågor vad gäller medlemskap skall ställas till epostadressen jag hänvisade till ovan, det tycker jag nog framgår rätt tydligt. Forumet har aldrig varit och kommer nog aldrig bli den primära kommunikationsvägen mellan klubben och dess medlemmar.
    För glömda mail adresser och lösenord finns ganska enkla lösningar.
    Det är kanske dax att börja se möjligheterna istället för att bara se problemen med nya lösningar!?
    Om det dessutom är en hel drös med mail som kommer in angående detta, är det desto större anledning att jobba fram en ny och bättre lösning.
    Om jag förstod rätt så jobbas det redan på en bättre lösning så jag avvaktar och ser hur den fungerar innan jag förnyar mitt medlemskap.
    Jag vet att felet är bara mitt och ingen annans, det är jag som slarvat bort mitt nummer. Ville bara poängtera detta!!!

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag kan bara hålla med allt rcy skriver!

  4. #44
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av StefanT Visa inlägg
    Om jag förstod rätt så jobbas det redan på en bättre lösning så jag avvaktar och ser hur den fungerar innan jag förnyar mitt medlemskap.
    Jag vet inte om jag förstår dej rätt, är det 2015 du ska förnya medlemskapet för eller 2016?
    Om du inte har betalt för 2015 så är du i så fall inte berättigad till klubbrabatterna, om jag har tolkat fel ber jag om ursäkt.

    Med vänlig hälsning. Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  5. #45
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Hej!

    Vill bara dementera att medlemsantalet sjunker.

    Det stämmer inte.

    Vi är på god väg att bli 1 300 medlemmar vid årets slut, dvs minst 100 mer än förra året.

    Vi har många initiativ igång för att behålla nuvarande medlemmar, och för att attrahera till oss nya.

    Mycket fokus läggs just nu på de fysiska träffarna vi har framför oss, så det enklaste sättet är att få tag på oss via mail.

    Medlemsfrågor svaras av medlemsansvarig Claes Robertsson på medlemskap@saabturboclub.com

    Mvh Michael

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Kom igen nu Bollman, som it-ansvarig vet jag att du inte på fullt allvar menar det där. Du kan inte seriöst förespråka ett medlemskort i papper framför en digital inloggning, snälla säg inte det?

    Ett användarnamn och lösenord kan man ha i minnet, det är i det närmaste självklart idag att folk går runt med massor med lösenord och pinkoder i huvudet. Klarar man inte det, så finns det datorer som mer än gärna hjälper dig att minnas dina lösenord, och misslyckas du ändå så skriver du in din epost-adress och får vips ett nytt lösenord.
    Så du menar att du inte kan minnas ett 4-ställigt nummer om det presenteras för dig på ett papper, endast om det kommer digitalt till dig? Det som det handlar om här är ju att medlemmen har tappat sitt medlemskort och minns inte sitt medlemsnummer. Exakt _hur_ skulle ett digitalt system göra den saken bättre?

    Okej, vi kör med epost-inlogg och ett slumpat lösenord som man kan återställa:
    - Det inkommer flera mail om dagen för att folk inte minns, eller inte längre har tillgång till den eposten som de använde (eftersom det händer ett flertal gånger i veckan på forumet så ser jag ingen anledning till att det inte skulle hända med ett ev. medlemsregister). Detta kräver precis lika mycket manuellt jobb som nu, om inte mer.
    - Hur skall vi göra med de som glömmer att ange epost när de betalar in?
    - Okej, man betalar bara in via sidan efter att ha registrerat sig elektroniskt. Hur gör vi med de som fortsätter betala in som förr? Eller de som inte vill betala så?

    Man måste ju trots allt inse att de medlemmar som befinner sig på forumet och på facebook-gruppen endast är en liten del av det totala medlemsantalet. Jag har flertalet vänner som faktiskt inte alls använder vare sig forum eller facebook och allra helst önskar att vi skickar dem en förifylld PG-talong, absolut inget digitalt, det har de inte tid eller lust med (och nej, de är inte alla över 60, bara en). Betänk att större delen av klubbens funktionärer inte återfinns på forumet, säger inte det lite om hur det ser ut?
    Vi _måste_ ta hänsyn till alla dessa intressen, annars riskerar vi ett allvarligt medlemstapp av de medlemmar som faktiskt är rejält trogna (de flesta av dessa jag pratar om här har betalat in i 10+ år) medan vi kanske vinner de här flyktiga som kan tänka sig att slänga in 300 spänn en gång ett år för att de vill handla från Speedparts men sen har bytt märke innan det är dags att betala nästa gång.
    Jag tror att den enskilt mest lönsamma insatsen vore att skicka en förifylld PG-talong till alla som varit medlemmar som vi känner till och på så sätt "städa" registret och efter det sen skicka en förifylld talong varje år med sista TurboTrycket. Internt inom klubben bör vi såklart ha ett bättre elektroniskt register (Excel är också ett sådant, så som vi har det nu) men kopplingen till internettet är inte alls lika nödvändig där, men att det är i databasform och tillgängligt för alla som jobbar med medlemshanteringen utan att det behöver skickas runt med epost som nu!

    Att se till att få fram ett system som kan tillgodose båda dessa strömmningar är betydligt svårare än vad man tror. Betänk också att det _kanske_ kan vara viktigare för klubben att stryka gamla trogna medlemmar medhårs än helt nya. Det tillverkas inga SAABar längre, de blir inte fler, vi får inte in nytt folk som "hittar" SAAB och kommer köra det i många år framöver. Nu är de sista SAABarna snart nere i "slit-å-släng-priser" och då köps de också av folk som har dem som slit-å-släng och inte är intresserade av att gå med i en klubb och/eller är genuint intresserade av märket. Möjligen kan vi få dem som medlemmar ett eller 2 år då de behöver reservdelar från Speedparts och lyckas hitta att de får rabatt, men det känns ju lite tråkigt att klubben skall överleva på en sån sak och det blir ju väldigt svårt att planera framtiden.

    Så, jag är faktiskt inte odelat positiv till ett elektroniskt, online-internet-medlemsregister, oavsett hur smidigt _jag_ skulle tycka att det var så gäller det kanske inte för klubben som helhet.

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Varför skulle man inte kunna betala direkt på sidan mha bank-id eller liknande, efter att kontot är skapat?
    Eller ges möjligheten att det skickas ut ett inbetalningskort?
    Kontot i sig kunde vara med restriktioner så man inte når alla sidor.
    När väl betalningen är mottagen så får man access till allt.
    Om man som jag, har otroligt svårt att komma ihåg lösenord och för andra som glömmer sin mail adress, så brukar datorn kunna spara denna info.
    Om man glömt spara mail adressen på datorn så har jag sett flera sidor där de använder sig av säkerhetsfrågor, det kanske kan vara något!?
    Det kanske är ett jäkla jobb att få det att fungera, men detta är bara ett förslag.

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Håller med att medlemskort (och nummer) i pappersformat känns lite 90-tal, även jag har lätt att glömma medlemsnumret, jag har helt enkelt tagit en bild på medlemskortet och mailat till mig själv med en lämplig rubrik, så hittar jag det i mailen när jag letar. Jag orkar inte ha med alla medlemskort i fickan hela tiden.

    Sen har jag full förståelse för att en liten klubb inte kan fixa en specialsydd betallösning, men lite funderar man på om det inte borde finnas nåt färdigt koncept att ta rygg på här? Sen är det klart, kör man tex bara swish, paypal eller liknande så finns de som inte har det och vill ha bankbetalning istället osv.

    Jag har ingen erfarenhet av tex swish, men borde det inte vara så att man kan få ut en digital lista på allas betalningar och referensnummer, som man sen krosskör mot medelmsregister...

    Sen vet jag inte, säg att man skulle kunna koda personnummer, så att man inte sparar personnumret utan bara nån form av hashkod, så att man på en träff eller liknande kunde uppge personnummer/leg ELLER visa medlemskortet, så har den som kollar en websida som slår upp namn och medlemsnummer med ett inmatat personnummer... Kanske strider detta mot PUL? Fast man lagrar ju inte personnummer... Och det är ju isåfall frivilligt, vill man inte så får man hålla rätt på sitt medlemsnummer...

    Hittade man en enkel lösning kanske det kunde spara administration för kubben, att skicka ut 1300 medlemskort måste vara rätt jobbigt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #49
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Det känns som om klubben fastnat i något forum eller inte forum-tänk, och därför bankar huvudet i väggen så fort man försöker göra någonting.

    Först och främst, släpp forumet. Det har inte med saken att göra, det vi diskuterar är medlemsregistret. Forumets vara eller icke-vara är en helt annan sak.

    Att medlemsregistret ska vara digitaliserat är för mig en självklarhet. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man idag inte kan inse det.
    Ett digitalt medlemsregister ger klubben möjlighet att utan någon ansträngning alls plocka ut old-school printade medlemskort för dom som vill ha det, man kan skapa en användarportal där medlemmar kan logga in med epost och lösenord och hämta sitt medlemsnummer och uppdatera adressuppgifter osv, och man kan välja att knyta medlemskap till forumanvändare. Det ena utesluter inte det andra på något vis och ingen av funktionerna är bundna till någon annan funktion, och framförallt, det är inte svårt!
    Jag får känslan av att klubban har fastnat i tänket att medlemsregistret antingen ska vara knutet till printade medlemskort eller vara en del av forumet. Detta är helt fel! Medlemsregistret ska givetvis vara en helt fristående funktion, som man sedan kan koppla in övriga funktioner i precis hur man vill!

    Ett digitaliserat register ger även fördelen att man kan identifiera medlemmar med vilket fält man vill! Jag har förstått att många medlemmar i princip kräver att medlemsnumren behålls då dom av någon anledning anser det vara status att ha ett lågt nummer. Dessa medlemmar kan få behålla sina medlemsnummer utåt sett, medans dom i registret ges en helt ny identifikation som sedan knyts till deras gamla medlemsnummer. Dom som vill identifiera sig med epost kan göra det, då knyts bara epostadressen mot samma identifikation som medlemsnumret. Vill man hellre maila Robertsson så fort det gäller något angående medlemskap så kan man göra det och då välja att identifiera sig med namn, adress, telefonnummer, epost, medlemsnummer eller vafan man vill, systemet kommer ändå att knyta det mot "sitt" identifikationsfält.
    En hyfsat kompetent tekniker med grundläggande kunskaper i PHP och SQL borde snurra ihop något sådant på en dag eller två, så det är ingen rocketscience vi pratar om här.

    Sluta se det som "online" eller "offline", se det som ett medlemsregister, punkt! Vilken funktion du sedan lägger ovanpå för att accessa detta register kan vara online, offline, manuellt, automatiskt, manuellt, i pappersform, digitalt, eller varför i helvete inte alltihop på en gång så kan medlemmarna välja själva vilket dom vill använda? Jag förstår verkligen inte problemet!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #50
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Okej, vi kör med epost-inlogg och ett slumpat lösenord som man kan återställa:
    - Det inkommer flera mail om dagen för att folk inte minns, eller inte längre har tillgång till den eposten som de använde (eftersom det händer ett flertal gånger i veckan på forumet så ser jag ingen anledning till att det inte skulle hända med ett ev. medlemsregister). Detta kräver precis lika mycket manuellt jobb som nu, om inte mer.
    Använd någon av alla dom lösenordstekniker som liknande websidor har använt sen epostens begynnelse. Säkerhetsfrågor med svar användaren själv valde vid registreringen, adressuppgifter, nytt lösen via sms eller telefon, skicka ut ett vanligt brev till användarens registrerade adress. Lösningarna har funnits i årtionden, sluta vägra se dom och tro att STCS står inför någon form av problem som aldrig funnits förr! STCS är inte unikt i världshistorien, allt ni ser som problem har garanterat någon redan stött på förut och löst.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    - Hur skall vi göra med de som glömmer att ange epost när de betalar in?
    Hantera dom precis som ni hanterar användarna idag. Att ett medlemsregister ger *möjlighet* till inloggning via epost är inte detsamma som att det *kräver* inloggning via epost.


    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    - Okej, man betalar bara in via sidan efter att ha registrerat sig elektroniskt. Hur gör vi med de som fortsätter betala in som förr? Eller de som inte vill betala så?
    Återigen, hantera dom precis som ni hanterar användarna idag. Att ett medlemsregister ger *möjlighet* till inloggning via epost är inte detsamma som att det *kräver* inloggning via epost.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #51
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Bollman, hojta till nästa gång du ska upp till Söderhamn så bokar vi in en fika igen.
    Kunde jag bara visa dig hur lätt och effektivt det här skulle kunna vara är jag säker på att vi aldrig skulle behöva ha den här diskussionen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #52
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    intressant att jämför STCS med saabklubben där man typ gör allt ni pratar om


    jag glömde betala medlemsavgiften till saabklubben, i början av året kom medlemstidningen ändå med en liten fin lapp där det frågades trevligt om jag hade glömt betala samt en förifylld PG-talong.

    i nya forumet som lanserades för ett litet tag sen finns det möjlighet att länka forumets användarnamn med ditt medlemsnummer osv

    Som sagt intressant att en klubb som inte tillåtit nyare bilar än 9000 fram till bara för några år och som minst sagt har haft det mkt turbulent med styrelse osv ligger så långt i fram i tekniken för att underlätta för medlemmarna. Men STCS som ändå KÄNNS lite modernare i sin inriktning och där 9-5orna överskuggar 95orna med hästlängd som hobbybilar (även om det idag kanske inte är tvärtom i saabklubben) ligger på en helt annan nivå. nu har jag inte en aning om medlemsantaletmellan klubbarna skilljer på något sätt och på vilket sätt, men det känns inte som det är det som avgör.
    jag tror STCS lide" av "hit'n run", som bollman så vackert påpekade att man vill bara ha lite rabatt, nån vill köra bana. Men man vill ha klubben som en affärsöverenskommelse, en investering och inte som en pats för gemenskap Den finns ju redan facebookgrupper där man får svar, STCS har en egen! och i det kaotiska flödet som är facebook blir det annorlunda mot ett forum. Allt ska gå så fort, svaren ska komma direkt, vara tydliga och man ska helst slippa tänka när man skriver frågan som tex specificera bilmodellen.

    Men det som stör mig absolut mest med saabgemenskapen för turbo saabar på facebook är att ingen nånsin ens hört talas om saab 95 utan tror att det är ett annat sätt att skriva 9-5..


    detta är kanske lite osammanhängande raljerande med faktafel eller något. men det är en åsikt helt enkelt, jag hoppas bara att det finns något i texten som väcker tankar.

    Och trots allt har jag hopp för STCS, i år är första gången sen 2007 jag inte betalar medlemsavgift´.Men anledningen är inte att allt håller på att gå åt helvete, det är snarare att det just nu är lite av ett vaccum där jag hoppas och tror att det jobbas från allas sida för att fortsätta frammåt. men det är svårt att veta.

  13. #53
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Alltså, att forumet skulle vara vårt digitala register är droppat sen månader tillbaka.
    Hade det bara varit så att vi kunde "börja om" hade vi gjort det för länge sen, men det finns många motstridiga viljor och önskningar om vad det digitala registret är och inte är samt vad det skall kunna göra.
    Jag skulle vilja förklara problemet så här:
    Varje gång detta diskuteras (och gudarna skall veta att det diskuterats) så kommer det upp nya idéer, nya problem, nya lösningar och det blir till slut förlamande.

    Registret är ju faktiskt digitalt just nu även om det inte är i en SQL-databas, men det är ju verkligen det pyttelilla i sammanhanget och något man löser utan att ens ta i.

    Vad gäller bortglömda uppgifter så brottas vi ju med folk som inte ens kan bemöda sig om att fylla i sin adress korrekt när de betalar in pengarna, att be dessa komma ihåg säkerhetsfrågor och epostadresser och jag vet inte vad är svårt!
    Tänk nu på att 99,99% av användarna knappast likställer ett medlemskap i STCS med sina bank och lägger därmed inte heller samma vikt vid att svara rätt, fullständigt eller ens lägga på minnet vad sjutton de skrev in, varje år består av detektivarbete och medlemmar med problem. Skulle man anta den hårda vägen, som jag antydde i just den här tråden så ser man ju vilken shitstorm det skapar.
    Låt säga att medlemmen som tappat sitt medlemsnummer nu inte kom ihåg sina uppgifter till inloggningen eller sina säkerhetsfrågor och frågade här om sitt medlemsnummer istället. Om vi då påpekade att de haft alla möjligheter att gå in och titta själva och lämnat det därhän så hade det ju blivit samma uppståendelse om att medlemmen inte får hjälp. Skillnaden är ju bara att medlemmen tappat de digitala uppgifterna istället för de fysiska, skillnaden är ju inte mer än så. På vilket sätt skulle situationen bli bättre?

    Att saabklubben kommit längre är sant, men sen har de också mer eller mindre gjort rent hus med allt gammalt och startat från noll och på så vis skapat nya rutiner och ny struktur. I vårt fall handlar det än så länge om att försöka återskapa nuvarande rutiner och struktur i ett datasystem, något som inte alls är lika lätt.

  14. #54
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad gäller bortglömda uppgifter så brottas vi ju med folk som inte ens kan bemöda sig om att fylla i sin adress korrekt när de betalar in pengarna, att be dessa komma ihåg säkerhetsfrågor och epostadresser och jag vet inte vad är svårt!
    Tänk nu på att 99,99% av användarna knappast likställer ett medlemskap i STCS med sina bank och lägger därmed inte heller samma vikt vid att svara rätt, fullständigt eller ens lägga på minnet vad sjutton de skrev in, varje år består av detektivarbete och medlemmar med problem. Skulle man anta den hårda vägen, som jag antydde i just den här tråden så ser man ju vilken shitstorm det skapar.
    Låt säga att medlemmen som tappat sitt medlemsnummer nu inte kom ihåg sina uppgifter till inloggningen eller sina säkerhetsfrågor och frågade här om sitt medlemsnummer istället. Om vi då påpekade att de haft alla möjligheter att gå in och titta själva och lämnat det därhän så hade det ju blivit samma uppståendelse om att medlemmen inte får hjälp. Skillnaden är ju bara att medlemmen tappat de digitala uppgifterna istället för de fysiska, skillnaden är ju inte mer än så. På vilket sätt skulle situationen bli bättre?
    Vänd på det. På vilket sätt skulle det bli sämre?
    Ett modernt, digitalt register skulle på intet vis förhindra att ni jobbar på exakt samma sätt som ni gör idag med dom medlemmar som inte kan komma ihåg vad dom heter, men det skulle ge oändligt många mer möjligheter för dom användare som inte är digitalt handikappade.
    Kort sagt, ni skulle inte förlora ett skit, men vinna massor. Görs det på rätt sätt skulle ni säkerligen få enklare och effektivare sätt att hantera även dom digitalt missanpassade användarna. Kort sagt, en win-win-win situation.

    Motsträviga medlemmar kommer ni alltid att få brottas med, det spelar ingen roll om ni så går old-school på riktigt och hugger ner deras medlemsnummer i en runsten. Varför detta skulle utgöra ett hinder för att hantera dom fungerande medlemmarna (som jag antar ändå är en majoritet) på ett vettigt sätt förstår jag bara inte. Ni motarbetar en förändring som inte skulle innebära någon förändring alls för några få men enorma vinster för majoriteten.
    Varför? Det finns ju inte ett enda argument emot.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #55
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Hej @rcy

    Vi jobbar vidare på en lösning.

    Är just nu inne i en väldigt arbetsintensiv period med väldigt många trevliga träffar framför oss, så tiden går fort.

    Mvh Michael

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Jag fick nyligen mitt medlemskort i brevlådan. Tyvärr stämmer inte lösenordet som står på lappen till medlemssidorna.
    Bonusfråga, kommer det några fler turbotryck? Då det stod att lösenordet finns där.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  17. #57
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Lösenordet i TT 1-2015 fungerar och det behövs inget namn på nya sidan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Oki, jag har inte fått något turbotryck alls, men 1:an kanske kommer lite senare.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  19. #59
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Här har vi ett återkommande problem, "Lösenordet står i Turbotrycket".

    Jag kanske är digitalt missanpassad på ett annat sätt än det RCY beskriver ovan. Jag har ALLT lagrat digitalt. En medlemstidning av papper är inget jag direkt spar i en mapp eller pärm för att kunna läsa senare. Precis som en dagstidning så är "nyheterna" gamla när man läst dom en gång och då går papperet i återvinningen. Att då ha ett lösenord där som är helt utan personlig koppling till den som ska logga in gör att jag glömt det efter en kvart eller en vecka. Nu är tidningen borta och jag kan inte logga in längre. När jag frågar någon ansvarig i föreningen om lösenordet får man svaret: "lösenordet står i TT". Varför inte skicka över det med mail till alla medlemmar?

    Ännu hellre, se till att alla har en egen personlig inloggning där man kan välja eget lösenord. Även om detta anses vara Rocket Science här på STCS så sköts den första raketen upp 1942, för 73 år sen...

    3 användare gillar detta inlägg



  20. #60
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Tjenare Roger!

    Bra kommentar!

    Vi har nu i snart 2 år arbetat och hoppats på att få till ett digitalt medlemsregister.

    Detta för att kunna få varje medlem att logga in och bland annat uppdatera sin adress och förnya sitt medlemskap på ett snabbt och smidigt sätt.

    Tro mig, vi är väldigt många som sedan lång tid skulle velat ha detta på plats.

    Just för stunden har vi ingen lagring av varje medlems mailadress, men det bör ju komma med via inkopplingen/länkningen mellan respektive medlem för möjligheten till egen inloggning.

    Detta får vi fortsätta vårt arbete kring efter att vi är tillbaka från semestern.

    Mvh Michael

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •