Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: upphörande funktion av larm och centrallås vid dött batteri

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1

    upphörande funktion av larm och centrallås vid dött batteri

    Hej. ska försöka beskriva felet som uppstod för mig så tydligt som möjligt. Jag har en saab 900ng -94 års modell med larm originalmonterat dock utan fjärrkontroll. Felet är att centrallåset, larmet och låsningen av tanklocket har upphört att fungera och allt skedde samtidigt och innan när allt fungerade så gick inte låsknapparna på dörrarna att dra upp utan bilen var tvunget att öppnas med nyckel. Numera så är det som om nåt har släppt i dörrarna och låsknapparna går att manövrera för hand.Felet uppstod på följande sett.
    På midsommarafton satt jag utanför bilen och lyssnade på bilens radio. Jag råkade dock ha lyset på så efter en stund var batteriet dött. För att kontrollera att batteriet verkligen var dött så prövade jag att låsa bilen, dock behöll jag förardörren öppen utifall bilen inte skulle gå att låsa upp igen. Det blev som jag befarat, alla dörrarna låste sig men sen fanns det absolut ingen spänning kvar att låsa upp bilen igen. Jag fick dit en kompis och vi kopplade ihop bilarna med startkabel. När jag försökte starta bilen så aktiverades larmet(eftersom jag inte hade lyckats låsa upp bilen) och bilen hindrades att starta, då kom en kille förbi i oljudet och tipsade mig om att försöka låsa upp bilen med nyckellåset i passagerardörren(prövade först i förardörren men det gick inte) jag gjorde sen som han sa och larmet slutade låta och bilen gick att starta. Efter detta så har inte larmet, centrallåset eller låset till tanklocket fungerat, det knäpper i dörrarna när jag låser och låser upp med nyckeln men ingenting händer. Vad kan ha hänt, är det nåt inbyggt i bilen som gör att man måste aktivera larmet och centrallåset efter att något liknande har hänt(som på min väns audi A4) eller är risken att nåt gått sönder? Tacksam för svar/ Henrik

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Du kanske får fler svar om du skriver lite mer lättläst. Det är väl formulerat och språkmässigt ok, men åt helsike för ihopskrivet. Det blir en enda gröt av allting. Prova att dela in det i stycken lite grann så blir det genast mer lättläst!!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. dött batteri och tjutande larm
    Av ejensso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 20:50
  2. Dött batteri redan efter 3 år?
    Av jonaska i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 16:29
  3. Saab 9-5 2.0 -98 med dött batteri.
    Av jonasolin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:52
  4. Batteri dött(?) Centrallås urfunktion(?)
    Av ShaddeN i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 19:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •