Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vit rökridå och motorn dog..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    28

    Vit rökridå och motorn dog..

    Var på väg hem från sthlm med familjen när 9-5:an indikerade låg oljenivå. Vi stannade vi Kungens kurva och fyllde på olja och fortsatte hemresan. Strax efter Nyköping började bilen puffa vitt vid varje växling, släppte upp gasen försiktigt och stirrade i bakspegeln på den 100-150m rökridå som bolmade ut ur avgassystemet när bilen samtidigt slog i från...

    Jag kollade oljenivån och den hade sjunkigt kraftigt (nästan inget på stickan).
    Det luktade inte bränt om DI eller avgassystem, inga synbara oljerester i avgaspipan.

    Bilen bärgades till Katrineholm och står nu på verkstad i väntan på dom

    Gäller min Saab 9-5SC -03 som finns i min signatur.

    Den har rullat ca 18 tusen så hjälp från försäkringsbolaget kan jag väl glömma.

    Är det någon av er motorgurus där ute som kan hjälpa mig förbereda min plånbok på vad detta kommer kosta??

    * är det "bara" turbon som gått?
    * kan det vara motorras?

    //Matte
    .... en händig karl reder sig själv...
    ..... men det kan ta lite tid bara.....
    http://www.garaget.org/?car=26032

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    352
    Låter som topplockspackningen gett upp..
    är det så att den har gått, så kommer prislappen att hamna på mellan 6000-8500kr beroende på vad för firma du anlitar..

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    28
    hmm, tror du..
    Var själv inne på att det kunde vara ett turboras med olja som trycks ut i avgassystemet. En topplockspackning låter betydligt lindrigare.

    Andra tankar och idéer???

    /Matte
    .... en händig karl reder sig själv...
    ..... men det kan ta lite tid bara.....
    http://www.garaget.org/?car=26032

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 113
    Olja = blå rök
    Vatten = vit rök

    Så, troligen toppackningen.

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Ibland kan en ljusblå rök ridå även se vit ut beroende på vad det är för ljus ute.

    Hade det varit topp packningen så hade ju inte blien tömt oljan utan blandat vatten i oljan.

    Så ja sätter min peng på snurran då din bil har en GT17 snurra vilka är kända för att rasa.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Ibland kan en ljusblå rök ridå även se vit ut beroende på vad det är för ljus ute.

    Hade det varit topp packningen så hade ju inte blien tömt oljan utan blandat vatten i oljan.

    Så ja sätter min peng på snurran då din bil har en GT17 snurra vilka är kända för att rasa.

    Mvh
    Jovisst, men min blandade inte oljan först, utan gick in I motorn, det var senare jag märkte att det hade blivit blandat...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    352
    Det var just därför jag märkte försent att det var nå större fel..

  8. #8
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Ok.. sätter fortf. min peng på snurran då det är en GT17
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    352
    Aa möjligt. jag kom bara med ett förslag..

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    28
    kan väl förtydliga: Det var mörk ute och väääldigt svårt att avgöra om det var blåvit eller vit rök.. men rök gjorde det..

    Senaste nytt från verkstaden: ligger tyvärr en 9-3 diesel som någon pytsat 60l bf95 i tanken före men sen är det dax för felsökning!

    Ohh happy days!!
    .... en händig karl reder sig själv...
    ..... men det kan ta lite tid bara.....
    http://www.garaget.org/?car=26032

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    282
    Lätt sätt att kolla om topplockspackningen har gått eller inte är att låta motorn stå och gå och sätta på så att man får värme på vindrutan. Får du värme så har du en hel topplockspackning. Får du inte värme så har den stuckit på semester.

    Felsökningen ger ett 100% riktigt svar. metoden är mycket beprövad och har alldrig gett mig missledande resultat.

    /Eric.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    28
    Nja, Eric.
    Låter iof som ett bra o enkelt test.

    Tyvärr kan jag ej knappt starta bilen utan att det lever rövare både från motorrum och avgaspipa.. (man nästan hör hundralapparna brinna upp).
    Så jag får nog tålmodigt vänta på felsökningen, men tack för alla idéer och förslag!

    Återkommer med mer info, när jag hört något från verkstan.
    //Matte
    .... en händig karl reder sig själv...
    ..... men det kan ta lite tid bara.....
    http://www.garaget.org/?car=26032

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    28
    Ja då var det dax..
    Första domen från verkstaden...

    Turbon är rökt.

    Väntar på besked om hur mycket skit från turbon som bosatt sig i motorn samt hur det ser ut med vevstakslager mm.

    hmmm verkar bli dyrt detta..

    //Matte
    .... en händig karl reder sig själv...
    ..... men det kan ta lite tid bara.....
    http://www.garaget.org/?car=26032

Liknande ämnen

  1. Vit rök, motorn dör på låga varv, vatten i motorn?
    Av darude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 15:12
  2. Kylslang hoppade av. Motorn kokade? Ng900. (Motorn är skrot)
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 22:09
  3. rökridå
    Av pacemaker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •