Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: BSR Etanolkonvertering Saab 95 Aero -05

  1. #1

    BSR Etanolkonvertering Saab 95 Aero -05

    Hejsan. Har inte hittat nån tråd med BSR och Aero i någon tråd. Min fråga är om någon har erfarenhet av BSR http://sv.bsr.se/products/t964/.

    Skulle vara kul att veta ungefärlig etanolförbrukning vid blandad körning. Enligt BSR stiger förbrukningen ungefär med 30%. Dessutom om någon haft bekymmer efter konverteringen.

    När man pratar med försäljare och dylikt är ju allt som en dans på rosor.
    Bättre med folk som testat själv.

    Vh David Persson, Skellefteå
    Release me!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Boliden
    Inlägg
    21
    Jag har inte BSR utan Nordic steg1 E85. Har kört nu ca 150 mil sen jag fick det. Min bil har dragit 1,22 per mil vid blandad körning så jag ligger under 30%. Jag är i allafall mycket nöjd med min konvertering.
    ******************************
    Saab 9-5 2.3 1999 Nordic steg 1 E85

  3. #3
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Brorsan har en 9-5 Aero SC -04 E85 konverterad hos Nordic den drar runt 1.3L/milen blandad körning.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346
    Hej!
    Har en konverterad 2,3T/220, mekaniskt identisk motor med Aero.
    Den drar 20-30% mer på E85 än på bensin, i övrigt inga problem. Startar som den ska, går fint och har ett riktigt skönt vrid.
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Tackar för snabba svar. Återkommer när jag själv fixat min konvertering.
    Release me!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    268
    Jag har kört min 9-5 Aero -05 etanol konverterad i över 1500mil. Jag valde Maptun p.g.a min lokala mek har god erfarenhet av dom.

    Vid blandad körning ligger den runt 1.3l/mil men nu i förra veckan blev det en långkörning och då kröp den under litern .
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257
    Tjena!

    Läste lite på BSR:s hemsida:

    "Prestanda med bensin: 273Hp/441Nm, med E85: 233Hp/441Nm."

    Är det så att effekten i Aero minskar när man tankar etanol?
    Trodde det var tvärtom?

    MVH
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 202
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 halmstad
    Är det så att effekten i Aero minskar när man tankar etanol?
    Trodde det var tvärtom.
    Att effekten ökar på en 9-3 och 9-5 Biopower är ju ett vettigt försäjningsargument och dribbel med ettor och nollor.

    Anledningen till att det blir en lägre effekt på en etanolkonverterad Aero torde vara att spridarna bottnar. Byt spridare och du kan få mer effekt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257
    Kollar man på 9-3:or ss är det inte samma fenomen där.
    Där ökar effekten på med E85! Hur kan det vara så?

    MVH
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346
    För ett givet effektuttag krävs ca. 30% mer E85 än bensin (ex. BF9, och en Aero ligger redan ganska nära maxkapacitet för spridarna på bensin. Alltså blir effekten lägre på E85 om man inte hystar i värre spridare.
    Spridarna i B235R/B235L har kapacitet för omkring 280 hk på BF98 och 230-240 hk på E85.
    En "riktig" BioPower original ligger ganska långt ifrån spridarnas maxkapacitet, alltså är det inga problem att trycka igenom mer bränsle för att höja effekten vid trimning.
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 259
    Hej

    Ni som inte kör med BSR's-kit har ni bytt spridare eller kör ni också med standard grejerna precis som i BSR-kitet?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  12. #12
    Jag har kört etanol runt 2år nu och det fungerar kanon. Inte haft några problem pga det.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    En "riktig" BioPower original ligger ganska långt ifrån spridarnas maxkapacitet, alltså är det inga problem att trycka igenom mer bränsle för att höja effekten vid trimning.
    Hej,

    Det där är lite en sanning med modifikation. På 2,0:an ja, inte på 2,3:an. De har samma spridare och 2,3:an kan man öka upp ca. 20 hk, sedan bottnar spridarna. På båda gäller spridarbyte om man vill upp över ca. 230-235 hk.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av maol
    Jag har kört etanol runt 2år nu och det fungerar kanon. Inte haft några problem pga det.
    Tankar du bensin emellanåt eller bara E85?

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    En "riktig" BioPower original ligger ganska långt ifrån spridarnas maxkapacitet, alltså är det inga problem att trycka igenom mer bränsle för att höja effekten vid trimning.
    Hej,

    Det där är lite en sanning med modifikation. På 2,0:an ja, inte på 2,3:an. De har samma spridare och 2,3:an kan man öka upp ca. 20 hk, sedan bottnar spridarna. På båda gäller spridarbyte om man vill upp över ca. 230-235 hk.

    Mvh

    KK
    Ja, det var BioPower 2,0 jag tänkte på.
    Men gemensamt för 2,0 och 2,3 är att det är möjligt att höja effekten något. På Aero sänks den något.
    All makt åt Thengil!

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av maol
    Jag har kört etanol runt 2år nu och det fungerar kanon. Inte haft några problem pga det.
    Tankar du bensin emellanåt eller bara E85?

    mvh

    KK
    Jag tankar bensin emellanåt. Har ingen exakt siffra på hur ofta men det brukar bli sporadiskt.

    Mvh
    Maol

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257
    Vad kostar det att byta spridarna då? Om man nu har en Aeron.
    Vad blir effekten med E85 om man har bytt till bättre spridare?

    MVH
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 259
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 halmstad
    Vad kostar det att byta spridarna då? Om man nu har en Aeron.
    Vad blir effekten med E85 om man har bytt till bättre spridare?

    MVH
    Jonas.
    Kolla på Pryltorget, tror det finns några 630 cc Siemens Deka (som är de spridare du skall ha). Ibland blir det dock billigare att köpa hela kittet, kolla med vad det kostar inkl mjukvara och spridare.

    Om du köper spridare privat, se till att de är flödesmatchade. Just kalibrering avbränslekurvor är A och O för att få ett biopowerprogram att lira optimalt. Det går inte att förlita sig på Trionics adaption som ibland görs på vanliga bensinprogram.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Ni som inte kör med BSR's-kit har ni bytt spridare eller kör ni också med standard grejerna precis som i BSR-kitet?

    //Jesper #1873
    Självklart har man även bytt spridare!. Man vill ju inte ha lägre effekt när man tankar etanol
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

Liknande ämnen

  1. etanolkonvertering 9-5 2.0 -99a.
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 07:35
  2. Etanolkonvertering vs hållbarhet
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 20:29
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •