Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: filterbyte + tändstift hur?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    storuman
    Inlägg
    117

    filterbyte + tändstift hur?

    har en 9000 2.0t 97 som har gått lite över 22000 mil och tycker att det börjar va onödigt att låta saab byta olja och filter så jag tänkte göra det själv. det jag undrar är hur hårt ska jag dra oljefilteret, räcker kanske med handkraft. och hur hårt jag ska dra tändstiften.
    Kör Saab 9-5 sportkombi 2,3t vector och Saab 9000 a50 2,0t steg 1

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    282
    Oljefiltret drar du för hand. Glöm inte att olja in oringen på filtret. Annars blir friktionen mellan oringen och filterhållaren för stor och filtret dras inte åt så det räcker.

    Tändstiften drar du med en 1/2" spärrskaft = största spärrskaftet. Du känner när tätningsringen på stiftet drar ihop sig och precis efter det så tar det stopp. Där räcker det. 28Nm är det.

    /Eric.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Oljefiltret drar du för hand. Glöm inte att olja in oringen på filtret. Annars blir friktionen mellan oringen och filterhållaren för stor och filtret dras inte åt så det räcker.

    Tändstiften drar du med en 1/2" spärrskaft = största spärrskaftet. Du känner när tätningsringen på stiftet drar ihop sig och precis efter det så tar det stopp. Där räcker det. 28Nm är det.

    /Eric.
    Jag har hört att stiften ska dras först för hand, med hylsa och förlängare såklart. sen 90 grader eller har jag drömt
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    storuman
    Inlägg
    117
    nåt jag ska tänka på när jag tar lös tändkasseten?
    Kör Saab 9-5 sportkombi 2,3t vector och Saab 9000 a50 2,0t steg 1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    282
    @kwansa: Med spärrskaftet drar man ju stiftet för hand. Visst kan man börja med att gänga i stiftet med endast förlängaren men man drar det ju med spärrskaftet. Visst funkar det att göra som du skrev men det blir knappast helt rätt. Var och varannan bil jag byter stift på så sitter inte stiften fast och tätringen är inte ihoppressad. Byter typ stift på 2 bilar/dag.


    @d_beerg: Ja vänta ett tag så bilen inte är varm för dom rackarna kan blir tokvarma :] Nejdå det är inga konstigheter där. 4st Torx 30 sitter den med samt kontaktstycket på sidan. Men det behöver man inte ta bort när man byter stift. Se till att fjädrarna som sitter i gummit som går över stiftet sitter kvar. Dom kan rammla ur ibland eller sätta sig snett och då kan man få problem med att montera tändkasseten.

    /Eric.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    storuman
    Inlägg
    117
    Tack för all info.
    Kör Saab 9-5 sportkombi 2,3t vector och Saab 9000 a50 2,0t steg 1

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    470
    Sägs att man ska ha kassetten "stående" när man har plockat ut den, alltså i samma läge som den sitter i bilen. Detta pga oljan/fettet i den inte ska rinna iväg?
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976
    Har ingen betydelse.

Liknande ämnen

  1. Olje samt filterbyte Saab 9-3
    Av Vibrerar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 00:23
  2. Olje- och filterbyte 9-3 2.8 v6. -06
    Av Yman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 22:34
  3. Olje + filterbyte automatlåda 9-5 Aero?
    Av Gasser i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 18:43
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •