Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Nytrimmad med märkligt "hugg" OG9-3 T5

  1. #1

    Nytrimmad med märkligt "hugg" OG9-3 T5

    Hej!

    Har nyligen trimmat min bil (ett steg2 - 230 hkr, på en av de större firmorna). Testkörde lite och allt verkade kanon. Dagen efter kör jag försiktigt, ej över 3000 varv, låter motorn, låda bli varm. Sen i 100kmh på 4ans växel gasar jag på - 1 sekund senare kommer ett "hugg".. Känns som man trycker ner koppling och släpper upp fort.

    ** Uppdatering **

    ** Dag2.

    Efter lite tester idag så beror iaf inte "hugget" pga kopplingen, som jag trodde först.
    Upplevde samma sak idag; Körde lugnt till motor/låda blev varm, sen gasade på med 4ans växel i 100km/h.. och samma "hugg".

    Sen försökte jag provocera fram ett nytt "hugg", på 2:an 3:an och 4:an vid ungefär samma varvtal, gasade på mer, osv - gick ej!
    Nu går den som ett spjut. Men misstänker jag skulle få samma "hugg" om jag gör samma sak i morgon...

    Vad kan vara fel? Är det trimmet, eller måste bilen köras in? Nåt som nollas då man stänger av bilen, som spökar?

    Tacksam för svar


    Verkar vara laddtrycksspärren, för nu får jag "hugg" både på 2an och 3ans växel, då man gasar på rejält. Märkligt att den laddar för mycket? Vad kan det bero på?

    Tacksam för svar
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-26 klockan 17:56. Anledning: Man citerar inte efterföljande inlägg

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 565

    Re: Nytrimmad og9-3 med märkligt "hugg" på 4:an

    Jag gissar på att laddtrycksspärren går in.... blir gärna så på 4:ans växel vid lite segdragning.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-26 klockan 17:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Tack för svar, men konstigt är att "hugg" uteblev efter att jag gjorde flera upprepade försök, på exakt samma varvtal, och gasat lika mycket...

    Den laddar 1.0 bar, och varit uppe där flera ggr, utan att nåt hänt. Tror nog inte ens jag var så högt när "hugget" på 4an kom

    Känns som det endast sker när bilen stått över natten och sen när man kör lugnt tills allt blir varmt. Iofs bara 2 upprepningar

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    917
    Blir det samma hugg om du stänger av den när den är varm och låter den stå kanske 5-10 min och kör igen?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120
    Prova att adaptera. (sök och du skall finna hur).
    Om detta inte hjälper skulle min gissning vara att du har en magnetventil som håller på att ge upp (lite dyrt men väldigt vanligt). Om din bil är en T7 (svart tändkassett och LMM) så kan det vara luftläckage eller kärvande WG-arm.

  6. #6
    Ok, ska söka efter "adaptera"...
    Det är en T5, så maptun satte i en magnetventil. Och det gjordes för 3 dagar sedan

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Blir det samma hugg om du stänger av den när den är varm och låter den stå kanske 5-10 min och kör igen?
    Bilen stod ca 30 min, mellan två "testrundor", och upplevde inget hugg då. Och det känns väldigt kraftigt om det hugger. Är rädd lådan tar stryk

    Så jag är osäker om det är "trimmet" eller bilen det beror på..

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    590
    kvarstår problemet kan du väl slå en signal till maptun. de kanske har nån ide om varför bilen beter sig såhär.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  8. #8
    Pratade med dem idag, men eftersom bilen går så bra när den väl gör det, så trodde de att det inte var fel på magnetventil, eller programvara... utan bilens egna säkerhets system som slår till...
    Jag tycker det känns som bilen inte adapterar riktigt när man startar, utan behöver 1st gaspådrag innan allt är inställt....
    Ska ut och provköra nu igen, får se om det blir samma fel...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-26 klockan 17:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Ändrade första posten

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Och du har rätt/fräscha stift?

  11. #11
    Japp, de byttes vid trimningen
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-26 klockan 17:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12

    Dåligt ladd og9-3 T5 *delvis löst*

    Hej,

    Har ett steg2 i bilen, men wastegaten gick sönder för ett tag sedan. Gick köra, fast bilen laddade lite som den ville... Sen helt plötsligt blev laddet stabilt, fast då max 0,5bar... (utan MV ca 0,3bar).
    Brydde mig inte så mycket om det, körde nån vecka och bytte wastegate till en annan (modifierad). Ladd blev då 0,55bar GLT, och ca 0,85bar med MV inkopplad.

    Den ska ladda ca 1,2bar. Några idéer om var ska man börja felsöka? Avlastningsventilen är tät, men kan den va sliten och öppnar för tidigt? Byte av MV?

    Tacksam för svar,

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    248
    Byta Stift ev Magnetventil..
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  14. #14
    Stiften är ca 3 månader gamla och av rätt typ.... får testa byta MV.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-26 klockan 17:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    659
    Medlem#
    7641
    Du säger att du bytt VG?, du menar väl VG-klockan eller har du bytt hela avgashuset med klaff?
    Kolla att GLT ligger på 0,45bar, testa sedan med annan MV
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 169
    Hej!

    Jag tycker det låter som läckage nånstans, kolla över alla slangar så de inte är spruckna.
    Kan vara bypassventilen som släpper nu med när du fått riktigt tryck trots att orginal brukar hålla för dessa tryck.


    Mvh
    Matte

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Du säger att du bytt VG?, du menar väl VG-klockan eller har du bytt hela avgashuset med klaff?
    Kolla att GLT ligger på 0,45bar, testa sedan med annan MV
    Ja jag bytte WG-klockan; En modifierad, som är till nordic steg3. GLT på den är ca 0,55bar


    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej!

    Jag tycker det låter som läckage nånstans, kolla över alla slangar så de inte är spruckna.
    Kan vara bypassventilen som släpper nu med när du fått riktigt tryck trots att orginal brukar hålla för dessa tryck.

    Mvh
    Matte
    Alla slangar ser ut att vara hela. Håller på byter ut allt gummi mot silikon.. Har satt dit en helt ny avlastningsventil och vänt på den (ska hålla bättre då, enl en tekniker på speedparts).

    Var ute och provkörde nu. Ladd ligger stabilt runt 0,95bar. Peakar på ca 1,4 bar, och gick även in i laddspärren en gång. Det antar jag beror på att WG har högre GLT. Sen varför laddet sjunker så drastiskt, det vet jag inte va det beror på.......

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    659
    Medlem#
    7641
    Att du går i laddtrycksspärren kan bero på flera anledningar. Kolla Var spärren är mappad til. Med steg 3 bör den nog ligga c:a 1.6-1,7.
    Ligger den rätt, kolla med att byta mappsensorn, hjälper inte det kan du misstänka en kärvande VG-klaff.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Att du går i laddtrycksspärren kan bero på flera anledningar. Kolla Var spärren är mappad til. Med steg 3 bör den nog ligga c:a 1.6-1,7.
    Ligger den rätt, kolla med att byta mappsensorn, hjälper inte det kan du misstänka en kärvande VG-klaff.
    Spärren är vid 1,55bar. Och det är ett steg2 jag har. Endast WG är anpassad för nordics steg3. Så därav får jag lite högre max-peak. Men är rätt övertygad att problemet inte beror på WG, dvs att ladd kommer sent och sen bara laddar 0,95.... Känns som det läcker nånstans... vet bara inte var :S
    Ang WG så kommer mjukvaran att ändras så att den inte ska gå in i laddspärren.

  20. #20
    Kollade lite slangar... men enda jag hittade som satt lite löst va denna... (1). En retur? Och (2) Den kunde man rucka lite på...


    Men om mapsensorn skulle va trasig då skulle väl bilen gå riktigt dåligt?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hugg vid gaspådrag OG9-3 T5
    Av bergman8809 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-10-26, 12:54
  2. [LÖST] Ryck/hugg vid halvhög belastning NG9-3 B284
    Av Mika83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-10-12, 07:58
  3. Problem med trim, nytrimmad OG9-5 2,0 Biopower -07 steg1
    Av Rickard93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2018-02-02, 10:55
  4. Nytrimmad (TMC) 9-5 2,3T 220 men knappast utlovad effekt
    Av Johan 123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 19:30
  5. Hugg i automatlåda på 9-5: erfarenheter?
    Av pluto i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •