Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bilen går dåligt uppe i varv

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    465

    Bilen går dåligt uppe i varv

    Hej!

    Har lite problem med bilen, runt 5500-6400rpm (väldigt olika) så börjar motorn blöddra och ha sig... Kraften försvinner stort sett helt.

    Gasar jag på 2:an så håller den på så där men sen kan den sluta och gasa på igen, Medans 3:e vxl börjar låta så där när den börjar närma sig varvstoppet.

    Har i dagarna fått i biopower programet men den va lite grann så här innan det oxå.
    Har fått tips om tändstiften och vevaxelgivarn. Tändstiften bad jag maptun byta när jag va där sist. Sitter 8:or i nu, fick dock veta av jonas att det var 9:orna jag skulle ha. Osäker på vad som sitter i, kan kolla under dan.

    Altså det är svårt att beskriva men nån som har någe tips? ska jag prova att byta vevaxelgivarn? Någe annat?

    Tack på förhand!
    Mvh Kindwall

  2. #2

    Re: Bilen går dåligt uppe i varv

    Citat Ursprungligen postat av Syltarn
    Hej!

    Har lite problem med bilen, runt 5500-6400rpm (väldigt olika) så börjar motorn blöddra och ha sig... Kraften försvinner stort sett helt.

    Gasar jag på 2:an så håller den på så där men sen kan den sluta och gasa på igen, Medans 3:e vxl börjar låta så där när den börjar närma sig varvstoppet.

    Har i dagarna fått i biopower programet men den va lite grann så här innan det oxå.
    Har fått tips om tändstiften och vevaxelgivarn. Tändstiften bad jag maptun byta när jag va där sist. Sitter 8:or i nu, fick dock veta av jonas att det var 9:orna jag skulle ha. Osäker på vad som sitter i, kan kolla under dan.

    Altså det är svårt att beskriva men nån som har någe tips? ska jag prova att byta vevaxelgivarn? Någe annat?

    Tack på förhand!
    Mvh Kindwall
    Monterde du boxen själv?
    Min 900 var så med trasig kasset och dåliga stift

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    465

    Re: Bilen går dåligt uppe i varv

    Citat Ursprungligen postat av 9-3_aero_ss
    Citat Ursprungligen postat av Syltarn
    Hej!

    Har lite problem med bilen, runt 5500-6400rpm (väldigt olika) så börjar motorn blöddra och ha sig... Kraften försvinner stort sett helt.

    Gasar jag på 2:an så håller den på så där men sen kan den sluta och gasa på igen, Medans 3:e vxl börjar låta så där när den börjar närma sig varvstoppet.

    Har i dagarna fått i biopower programet men den va lite grann så här innan det oxå.
    Har fått tips om tändstiften och vevaxelgivarn. Tändstiften bad jag maptun byta när jag va där sist. Sitter 8:or i nu, fick dock veta av jonas att det var 9:orna jag skulle ha. Osäker på vad som sitter i, kan kolla under dan.

    Altså det är svårt att beskriva men nån som har någe tips? ska jag prova att byta vevaxelgivarn? Någe annat?

    Tack på förhand!
    Mvh Kindwall
    Monterde du boxen själv?
    Min 900 var så med trasig kasset och dåliga stift
    Hej!

    Nej det gjorde maptun själva. Okej, tändkasset kan man ju alltid låna och kolla. Ska kolla upp det ikväll eller imorn.

    Några mer förslag?

    Mvh Kindwall

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    När bilen börjar bluddra som du sa blinkar CE lampan samtidigt? isåfall är det kraftiga misständningar. prova en ny TK.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Tja, löste det sig med ny TK?

  6. #6

    Re: Bilen går dåligt uppe i varv

    Citat Ursprungligen postat av Syltarn
    Monterde du boxen själv?
    Min 900 var så med trasig kasset och dåliga stift
    Hej!

    Nej det gjorde maptun själva. Okej, tändkasset kan man ju alltid låna och kolla. Ska kolla upp det ikväll eller imorn.

    Några mer förslag?

    Mvh Kindwall[/quote]

    Ok.
    Märkte de inte det när de monterade den?

    Annars vet jag inte, är inte bra på felsökning alls.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    465
    Hej!

    Sket sig idag, kan kolla upp TK först imorn. Satt iaf ngk´s 9:or i iaf.
    Men jag upptäckte dock att precis bakom kontakten till TK´n på "väggen" till ventilkåpan så var det ett ganska stort plätt som va sotig och bränd...
    Har aldrig varit där förut, men bilen går ju hur bra som helst annars..

    Inga lampor eller nånting sånt blinkar eller tutar.

    Jag får återkomma i veckan när jag provat en annan TK.

    Mvh Kindwall

    Edit: Har en hyffsad bild på bränn märket ifall nån som vill se? nåt bra ställe att ladda upp bilden på?

  8. #8
    växla innan 5500 då
    // j.neumann

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    465
    Citat Ursprungligen postat av santas_bitch
    växla innan 5500 då
    haha de e ju en idé men jag gillar höga varv

    Mvh Kindwall

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    465
    Hej!

    Böt kasseten idag och det blev ingen skillnad...
    Kollade på stiften och dom va "vit-aktiga" Går den inte snålt då?

    En arbetskamrat snacka om att elektrod avståndet (om jag minns å hörde rätt) kunda va för stort och att man kunde "knacka" ihop med bladmått och kulhammare... Är det någe som e värt å testa?

    Någe andra råd å tips? idéer?

    Mvh Kindwall

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    vita stift brukar vara ett tecken på att den går för snålt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284
    Jag gissar på soppapumpen. Den är ju progressiv och kanske inte leverarar tillräckligt flöde vid fulllast. Har varit med om dina symtom förut och då har det varit pumpen.

    Har för mig att jag har sett en guide här på forumet om hur man kan kontrollera att flödet är bra.

    /Eric.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    465
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Jag gissar på soppapumpen. Den är ju progressiv och kanske inte leverarar tillräckligt flöde vid fulllast. Har varit med om dina symtom förut och då har det varit pumpen.

    Har för mig att jag har sett en guide här på forumet om hur man kan kontrollera att flödet är bra.

    /Eric.
    Okej, sitter en walbro 255/h pump så den borde ju flöde tycker jag. Men det kan ju som sagt va någe knas på iaf.

    Men går den snålt så är det ju "bara" att mappa om/justera programmet. Så jävla kul då att vägen till örebro är så förbaskat rolig väg..................

    Fan så jävla drygt...

    Mvh Kindwall

Liknande ämnen

  1. Saab 900 2.0, går dåligt och rycker vid 2000 varv.
    Av qupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 16:25
  2. 9000 2.3T 225 går dåligt på höga varv
    Av freddegbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 13:58
  3. 9-3 går dåligt på låga varv
    Av RobbanH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 19:25
  4. NG900t går dåligt på låga varv.
    Av Robin_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •