Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Svajande laddtryck ng900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    149

    Svajande laddtryck ng900

    Har fått problem med svajande laddtryck på min ng900 Turbo -97. Det visar sig som ryck av varierande styrka i accelerationen, ibland laddar den till tryckspärren. Bilen är chippad med steg 2 av Nordic för ganska precis ett år sedan.

    Har felsökt genom att dra ur sladden till MV, då laddar den stabilt på GLT, utan ryck eller svaj. Tyder detta på att MV:n är kass?

  2. #2

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042

    Re: Svajande laddtryck ng900

    Citat Ursprungligen postat av Ljungstrand
    Har fått problem med svajande laddtryck på min ng900 Turbo -97. Det visar sig som ryck av varierande styrka i accelerationen, ibland laddar den till tryckspärren. Bilen är chippad med steg 2 av Nordic för ganska precis ett år sedan.

    Har felsökt genom att dra ur sladden till MV, då laddar den stabilt på GLT, utan ryck eller svaj. Tyder detta på att MV:n är kass?
    Har det varit så hela tiden?

    Oftast är det dåliga stift eller tändkasset.
    MV kan också göra så.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    149

    Re: Svajande laddtryck ng900

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Har det varit så hela tiden?

    Oftast är det dåliga stift eller tändkasset.
    MV kan också göra så.

    Mvh Sasse
    Nix, problemet visade sig i lördags! Innan dess har den laddat jämnt och stabilt utan ryck.

    Får kolla med nya stift, samt försöka låna en MV och tändkasett...

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042

    Re: Svajande laddtryck ng900

    Citat Ursprungligen postat av Ljungstrand
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Har det varit så hela tiden?

    Oftast är det dåliga stift eller tändkasset.
    MV kan också göra så.

    Mvh Sasse
    Nix, problemet visade sig i lördags! Innan dess har den laddat jämnt och stabilt utan ryck.

    Får kolla med nya stift, samt försöka låna en MV och tändkasett...
    Ok
    Testa de jag nämnde. Alla T5 bilar har likadan MV och tändkasset.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    149
    Okej, lite mera felsökning:

    1. Köra med ACC på OFF - Ingen skillnad
    2. Nya tändstift - Ingen skillnad
    3. Ohm-mätt på MV - Oändlig resistans mellan alla tre stift? Ska väl vara runt 3 Ohm mellan sidostiften och mitten och 6 Ohm mellan sidostiften?
    4. Ohm-mätt kontakten till MV (kolla drivsteg?) - Oändlig resistans mellan sidostiften och jord. Är väl som det ska?

    Och som sagt, kopplar jag ur MVn så överladdar den en sväng innan brickan i MVn hittar hem, sedan stabilt på GLT.

    Så, DI eller MV?

    EDIT: Kollade även slangar utan att hitta några hål, samt att det kanske kan vara värt att nämna att CE-lampan inte lyser eller blinkar.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 501
    MV,mitt tips.

    Kanske en något trött wastegateklocka också.

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    660
    Medlem#
    7641
    hej, det skall som du säger vara 3 ohm på MV båda spolar, får du oändligheten (avbrott) är spolarna sönder i MV. Det är bara att byta MV och prova, boxens slutsteg verkar ju ok om du mäter avbrott till jord.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  9. #9

Liknande ämnen

  1. Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900 -97
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 22:05
  2. Svajande laddtryck vid tomgång ng900 2.0t
    Av niohundratearn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 02:32
  3. Svajande laddtryck, 900 S APC
    Av markus21 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 15:00
  4. svajande laddtryck 9k 2,3T 200 hk
    Av Saabturbopower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 18:25
  5. Svajande laddtryck ng900
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •