Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Rädda Saab 9-5 som ryker blått (turboras), koppla ur turbo?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127

    Rädda Saab 9-5 som ryker blått (turboras), koppla ur turbo?

    Tjena!

    Har en Saab 9-5 2.3t där turbon verkar ha gått, bilen går att köra, men det ryker väldigt mycket blått ur avgasröret, verkar vara turboras, har rykt tidigare vid kallstarter men har nu blivit betydligt värre, så det ryker i princip hela tiden.

    Saken är den att det kommer rätt olägligt, behöver ha bilen rullandes åtminstone några månader till, kan man på något sätt koppla ur turbon?

    Det jag vill göra är alltså att kanske plugga oljematningen till turbon och göra så att den inte laddar något, det borde väl kunna funka?

    Kommer bilen att fungera om turbon står helt stilla, eller kommer inte avgaserna förbi då? Kan det vara så att jag måste plocka isär turbon och rensa den så att avgaserna kan åka rakt igenom?

    Huruvida detta inte är någon bra lösning förstår jag absolut, men bilen behöver som sagt bara fungera ett kort tag till, och att motorn är i dåligt skick kommer inte som en nyhet.

    Hjälp, vad kan jag göra? Några andra billiga lösningar på problemet?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 982
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Om du ändå har tid att plocka isär snurran för att "rensa" så har du tid att byta den rakt av vilket tar mindre tid.

    Hör med lokala skrotar om dom har något beg.

    Hör även med www.sdcc.se de har garanterat beg.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Det kan ju stämma förstås, budgeten för att fixa bilen är dock rätt låg, så går det att koppla ur turbon istället på ett smidigt sätt (lossa wastegate-stång och plugga oljan?) så gör jag nog gärna det... Om någon sitter och håller på en billig turbo till en 9-5 2.3t (är det GT17?) så får ni gärna hojta!

    Kan det vara något annat problem? Har läst runt lite och det verkar som om det kan vara värt ett försök att lyfta ventilkåpan och göra rent 2 rör? Med piprensare? Vilka rör är detta isåfall, enkla att identifiera?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 022
    Medlem#
    1540
    Koppla ur turbon??
    Glöm det, visst går det, men bilen kommer gå som en påse skit, eller faktiskt ännu sämre.

    En risig skitturbo går att få för nån tusing, kika på blocket.
    ring bilskrotar

    gt17 aggregat kan ju inte va så dyra...


    edit:> denna tex http://www.blocket.se/vi/16330904.htm?ca=9_s
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Alright.. är ett byte av turbon något som man kan ordna själv med lite vanliga verktyg?

    Sedan jag skapade tråden har jag kört hem bilen ifrån en polare som jag stannade bilen hos och på vägen hem (någon mil) var blåröken inte alls lika illa som innan, först när jag startade bilen rök det inget, sedan efter 3 sekunder började det ryka, det verkade sedan sluta efter kanske 10 sekunders körande, kom tillbaka en gång under resans gång men sedan kom det inte tillbaka igen förrän jag skulle parkera bilen hemma.

    Är det troligast att det är turbon? Vad tror ni om det jag skrev om ventilkåpan och att rensa de 2 rören? Något annat att titta på?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 022
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Alright.. är ett byte av turbon något som man kan ordna själv med lite vanliga verktyg?

    Sedan jag skapade tråden har jag kört hem bilen ifrån en polare som jag stannade bilen hos och på vägen hem (någon mil) var blåröken inte alls lika illa som innan, först när jag startade bilen rök det inget, sedan efter 3 sekunder började det ryka, det verkade sedan sluta efter kanske 10 sekunders körande, kom tillbaka en gång under resans gång men sedan kom det inte tillbaka igen förrän jag skulle parkera bilen hemma.

    Är det troligast att det är turbon? Vad tror ni om det jag skrev om ventilkåpan och att rensa de 2 rören? Något annat att titta på?

    låter inte som turbon...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Det var ju en lättnad, eller? Vad är troligast då? Tänkte slita på mig mekarkläderna imorrn och se vad jag kan göra, var bör jag börja? Kan man göra något med vevhusventilationen själv?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Tänkte dessutom fråga vilka verktyg jag kan tänkas behöva för att lyfta ventilkåpan, och vilka som krävs för att lossa turbon?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Du skriver att det ryker blått när du kör eller när den står på tomgång.
    Då är det olja som förbränns. Det jag gissar att felet är att dina kolvringar inte sluter helt tätt.

    Kanske har en kolvring kocksat fast och släpper genom olja. Det är ett rätt vanligt fenomen på 9-5'or.
    Du kan göra ett komptest hos din lokala verkstad och lätt få reda på om någon cylinder har sämre komp.

    Har du lyft upp stiften och tittat? Det kan avslöja om den bränner olja i cylindern.
    Om dina stift ser ut som mina på bilden är det inte bra. Den enda som är "ok" på bilden är stift 2 från vänster.
    http://www.garaget.org/?car=97821&image=943003

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Det låter ju inte helt bra.. speciellt eftersom det inte är aktuellt att byta kolvar/kolvringar för att hålla bilen rullande någon eller några månader till. Antar att det inte finns någon direkt enkel lösning som kan fixa detta?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Jag har läst om lite olika lösningar på fastsatta kolvringar.

    1) WD-40 som får ligga i varje cylinder och luckra upp skiten. Ett oljebyte är ett måste efteråt.

    2) Låta olja rinna genom och hoppas på att det luckrar upp kockset.

    Här är en länk
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 40+metoden

  12. #12
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 530
    Medlem#
    1469
    Att Gt17 rasar är ju lika vanligt som att det går 60 sekunder på en minut. Någonstans mellan 8000 och 16 000 mil lägger de av, det är bara så...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Hmm, spännande, men det kräver väl isåfall ett topplockspackningsbyte eller? Hmm, det kanske räcker att lossa tändstiften och spruta i WD40?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Kan jag enkelt och snabbt diagnostisera om turbon är kass?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Kan jag enkelt och snabbt diagnostisera om turbon är kass?
    Ett test för att kunna bedöma den som defekt, men inte nödvändigtvis kunna bedöma den som OK är följande:

    1. Lossa downpipen eller insugröret till turbon (det du bedömer som lättast för dig, vanligtvis downpipen om inte bultarna/muttrarna sitter för hårt).

    2. Känn på turbons axel. Känn om det finns något glapp i någon riktning (antinegen radiellt "upp/ner" eller axiellt "fram och tillbaka").

    3. Om du känner ett glapp som du definitivt inte behöver fundera på om det kommer från fingrarna som trycks ihop eller turboaxeln som rör sig, så är turbon garanterat defekt.

    4. Känner du inget glapp så KAN turbon vara OK.

    Mvh

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 982
    Medlem#
    6220
    Kan sätta en hundring på att det är snurran som gett upp.

    2. Känn på turbons axel. Känn om det finns något glapp i någon riktning (antinegen radiellt "upp/ner" eller axiellt "fram och tillbaka").

    3. Om du känner ett glapp som du definitivt inte behöver fundera på om det kommer från fingrarna som trycks ihop eller turboaxeln som rör sig, så är turbon garanterat defekt.
    Det där stämmer inte riktigt det SKA glappa aningen lite radiellt "upp och ner" oljan centrerar axeln, men absolut inget axiellt "in och ut" som sagt ta loss downpipen lr luftröret "kobran" och känn på impellern.

    För att kolla kolvarnas skick så kan du göra ett komp prov.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Kan sätta en hundring på att det är snurran som gett upp.

    2. Känn på turbons axel. Känn om det finns något glapp i någon riktning (antinegen radiellt "upp/ner" eller axiellt "fram och tillbaka").

    3. Om du känner ett glapp som du definitivt inte behöver fundera på om det kommer från fingrarna som trycks ihop eller turboaxeln som rör sig, så är turbon garanterat defekt.
    Det där stämmer inte riktigt det SKA glappa aningen lite radiellt "upp och ner" oljan centrerar axeln, men absolut inget axiellt "in och ut" som sagt ta loss downpipen lr luftröret "kobran" och känn på impellern.

    För att kolla kolvarnas skick så kan du göra ett komp prov.

    Mvh
    Jo, det får glappa lite, men för att ge en uppfattning om hur mycket det får glappa för någon som inte har känt på både en frisk och en dålig turbo så skrev jag det ovanstående. Glappet på en frisk turbo när man "orangutangarmar" sig ner för att känna på axeln är ju ändå så litet att i alla fall jag bara anar glappet, fingrarna trycks ju ihop mer så att säga. På en dålig turbo känns det ju väldigt tydligt, på de riktigt dåliga är det ju t.o.m. ett "klonk-klonk" när man rör axeln.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Liten uppdatering: Har nu lossat DI'n och plockat ut tändstiften, tändstiften var alla ljusbrun-beige-färgade ingen skillnad mellan tändstiften. Enda skillnaden mellan de 4 stiften var att när jag hade lossat det fjärde stiftet kom det rök upp ur hålet, kan det indikera på något?

    Försökte även titta ner genom hålen på kolvarna, svårt att se ordentligt då alla var på olika höjd, men det verkade som att vissa kolvar var mer svarta än andra, men det kan som sagt ha med att vissa var längre ned och därmed mörkare.

    Kikade ner mot turbon och får huvudvärk bara jag tänker på hur jag ska kunna få loss någonting därifrån, än mindre byta den.

    Men okaj, säg att jag lossar downpipen, kommer jag att komma åt att känna på axeln då? Sitter inte turbon fast i något mer? Hur fasen ska jag komma åt att arbeta där nere, det finns ju iiiiingen plats alls... Tacka vet jag den Sierra Cosworth jag hade förrut, där var turbon det första man såg när man öppnade huven
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    En sak till!

    Jag har idag kört bilen från parkeringen hemma till mina föräldrar som bor i samma ort... även åkt förbi en bensinmack för att köpa på mig lite 5-56 om jag skulle behöva det... Bilen rökte i princip ingenting vad jag kunde se i backspegeln, förrän i början av en backe då jag motorbromsade. Testade detta ett par gånger till och det verkar märkligt nog vara så att det ryker(eller åtminstone ryker mer) just när jag motorbromsar.. Kan det tyda på något särskilt?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Kikade ner mot turbon och får huvudvärk bara jag tänker på hur jag ska kunna få loss någonting därifrån, än mindre byta den.

    Men okaj, säg att jag lossar downpipen, kommer jag att komma åt att känna på axeln då? Sitter inte turbon fast i något mer? Hur fasen ska jag komma åt att arbeta där nere, det finns ju iiiiingen plats alls... Tacka vet jag den Sierra Cosworth jag hade förrut, där var turbon det första man såg när man öppnade huven
    Seså, ut och skruva nu! Ta bort värmeskölden ovanför grenröret, sitter med en 13mm mutter i nederkant och fastklämd med "clips" i ovankant. Nu kommer du åt mycket bättre. Downpipen sitter med tre 13mm muttrar (+ ett ev. stag om du har originalavgassystem). När den är borta sticker du in fingrarna i avgashuset och känner på axeln. Den är inte centrerad med öppningen i avgashuset men du når den definitivt. (Turbon sitter alltså kvar på sin plats, du tar bort downpipen för att komma åt axeln.)

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 turbo ryker blått
    Av mackan0315 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 14:16
  2. Ryker blått vid acceleration. SAAB 9-5 SE 2.0T -98
    Av aztrix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 20:20
  3. 9-3 SE 2.0T -2001 ryker blått. Turboras?
    Av Flebbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 22:39
  4. Saab 9-3 Aero.. Ryker blått/svart.?
    Av Christensen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 10:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •