Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ACC Problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    23

    ACC Problem

    Har problem med min ACC. Den vill inte kyla, har kollat att det finns gas i men kompressorn vill inte starta. Har gjort kalibrering och den visade 0 fel. Borde det inte finnas tillräckligt med gas i den isf? Kan man prova om det fungerar genom att bygla någon givare eller så? Bilen är en 9-5:a 02:a.

    Vet någon om någon i Sthlms området som håller på med AC utrustning och som kan provtrycka och fylla gas om det behövs
    SAAB 9-5 ARC Sport Combi -03

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Hur har du konstaterat att det finns tillräckligt med gas?

    Jag sätter en peng på trasigt torkfilter. Böj dig ned framför bilen. Strax till höger om mitten ska det finnas en aluburk med ett genomskinligt "öga" på. Genomskinligt/klart = ok, svart = byt!

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  3. #3
    Enklast är att sätta värmen till LO när det är över 18C ute. Då bör det ligga spänning över magnetkopplingen. Enklast är att ta loss kontakten och mäta med en multimeter eller motsvarande. Då vet du om problemet ligger hos kompressorn eller strömmatningen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    23
    Har kollat efter "ögat" men hittar inte det. Någon som vet var på torkfiltret "ögat" sitter. Hittar filtret men inte "ögat"
    SAAB 9-5 ARC Sport Combi -03

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    3

    Trasigt Torkfilter

    Ja du samma probelm här - har hittat torkfiltret (alu) till höger om kylaren
    Under filtret (burken) finns en plan glatt yta som man kan anta är "ögat"
    men eftesom jag i nuet hr samma problem har jag inte kunnat konsultera någon. OBS det sittter inte rakt under filtret utan - man måste ligga under bilen (min en -00:a) till höger om filtret - mot kylaren. Annars finns inget "öga"

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    3
    Info till dej som inte kollat gas - jag har kollat, gas finns det - har samma probelm - ingen ström till kompressorn

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Hej!

    Jag har några frågor om torkfiltret till ACn, precis de som beskrivs i texten här ovan:

    1. Vad gör ett torkfilter i ett AC-system?
    2. Hur är torkfiltret koppplat till avfuktaren/kondensorn?
    3. När ska man byta torkfiltret (hur många mil brukar det hålla?)
    4. Vad är det för partiklar som samlas i filtret?
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian.Holmqvist
    Enklast är att sätta värmen till LO när det är över 18C ute. Då bör det ligga spänning över magnetkopplingen. Enklast är att ta loss kontakten och mäta med en multimeter eller motsvarande. Då vet du om problemet ligger hos kompressorn eller strömmatningen.
    om glappet emellan kopplingen och kropressorn är för stort, kommer det kyld luft då?
    Jag mätte upp 1.1 mmemellan på min saab, det ska tydligen vara mellan 0.3-0.6 mm avstånd.

    Frågan är då, vad händer om avståndet är för stort?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Pedrosov
    ......
    Jag mätte upp 1.1 mmemellan på min saab, det ska tydligen vara mellan 0.3-0.6 mm avstånd.

    Frågan är då, vad händer om avståndet är för stort?
    Då drar inte magnetkopplingen som den ska/slirar - du får ingen fart på kompressorn och sämre kyla.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    23
    Finns det någon i Sthlms området som kan fylla acc i helgen? Eller nån som vet nån firma som fyller på lördagar?
    SAAB 9-5 ARC Sport Combi -03

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Ulrik
    Hej!

    Jag har några frågor om torkfiltret till ACn, precis de som beskrivs i texten här ovan:

    1. Vad gör ett torkfilter i ett AC-system?
    2. Hur är torkfiltret koppplat till avfuktaren/kondensorn?
    3. När ska man byta torkfiltret (hur många mil brukar det hålla?)
    4. Vad är det för partiklar som samlas i filtret?
    torkfiltret tar hand om all enentuell fukt och skit som finns i ac systemet för fukt vill man inte ha i systemet för då funkar inte kylanläggningen som den sk!

    torkfiltret ligger i serie antingen före eller efter kondensorn och det är på högtrycks sidan.. " den varma sidan "

    ett tork filter byter man normalt inte efter en viss tid utan om systemet har varit öppen så att fukt och skit kan ha kommit in då kan det behöva bytas.

    kan vara från fabrik när systemet monterades, då kan det ha kommit in lite damm och skit!
    Christian Höglund
    9-3 TURBO
    http://www.garaget.org/?car=69082

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Pedrosov
    ......
    Jag mätte upp 1.1 mmemellan på min saab, det ska tydligen vara mellan 0.3-0.6 mm avstånd.

    Frågan är då, vad händer om avståndet är för stort?
    Då drar inte magnetkopplingen som den ska/slirar - du får ingen fart på kompressorn och sämre kyla.
    Jag skimsade av så att jag har fått 0.48 mm mellan kompressorn och kopplingen men ingen kalluft

    Vad göra nästa steg?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Pedrosov
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Pedrosov
    ......
    Jag mätte upp 1.1 mmemellan på min saab, det ska tydligen vara mellan 0.3-0.6 mm avstånd.

    Frågan är då, vad händer om avståndet är för stort?
    Då drar inte magnetkopplingen som den ska/slirar - du får ingen fart på kompressorn och sämre kyla.
    Jag skimsade av så att jag har fått 0.48 mm mellan kompressorn och kopplingen men ingen kalluft

    Vad göra nästa steg?
    Du bör kolla upp att kompressorn levererar de tryck anläggningen skall ha för att fungera tillfredsställande. Detta finns beskrivet i andra trådar.

    Kort: vilotrycket skall ligga på 5-7 bar på båda portarna - Obs detta tryck är starkt beroende av temperaturen. Vid drift ska trycket ligga på ~2 bar på lågtryckssidan och ~15-17 bar på högtryckssidan.

    Du bör även kolla att blandningsspjället fungerar som det ska. Om ovanstående är Ok så bör du åtminstone få "sval" luft. Nästa steg är att man kan misstänka att expansionsventilen inte fungerar som den ska. Även de tempsensorer(3 st) som finns bör kollas upp att de ligger på rätt värden.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •