Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 900 startar på tre cylindrar ibland och går dåligt vid fullg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    6

    900 startar på tre cylindrar ibland och går dåligt vid fullg

    Har en 900 -98, 185 hk med två fel.
    De senaste 2-3 åren har den ibland startat på tre cylidrar. Detta har blivit lite oftare på senare tid. När det händer går den fjärde igång efter några sekunder, ibland upp till en halv minut.
    För 1,5 år sedan gick en spole sönder i tändkassetten (läckte transformatorolja) med våldsamma vibrationer som följd, särskilt vid acceleration. Satte i en begagnad tändkassett. Jag kan inte riktigt säga om startproblemen minskade under en tid efter det bytet eftersom det var ganska sällan det uppträdde.

    Tidigt i våras stendog en cylinder vid ett visst laddtryck, överslag i isolatorn i ett tändstift. En mindre nogräknad verkstad satte i fel tändstift, men bilen gick bra.
    Lite senare trimmades den av BSR. Efter en tid började den gå dåligt vid lite högre laddtryck. Dock tappade den inte kraft lika konsekvent vid ett exakt laddtryck utan det varierar lite. Det var inte heller så att en cylinder tvärdog på samma sätt som vid överslaget i tändstiftet. Jag satte i rätt sorts tändstift och det blev lite bättre men båda felen kvarstår.

    Jag är inne på att byta tändkassetten, men har ingen att prova med. Skall jag behöva gå till en verkstad och konstatera att det är den innan jag går och handlar en ny.
    Finns det någon annan trolig orsak till felen? Bränslerelaterat? Någon givare?
    Oljan och vattnet ser fina ut.

    Långt inlägg, men då kanske man kan få bra svar :-)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    Har också problem med att min 900 -95 startar på 3 cylindrar men bara när den är varm, det händer ibland att den tappar en cylinder under körning också, för mig brukar det hjälpa att antingen stänga av bilen och starta den igen alternativt gasa till ordentligt för att få fart på den. Min uppvisar samma symptom trots byte av tändkassett, stift, soppapump och databox, ska prova att byta vevaxelgivare till helgen, även om det känns långsökt.

    Funkar inte det har jag en extra kabelstam som ska testas. Har även kört min med tech-2 när felet har uppträtt och den viasar inga kostiga värden eller felkoder.

    /alex

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    6
    Ingen som vet mer?
    Igår tvärdog en cylinder vid högre laddtryck. Senare på dagen gick den med väldigt lite misständning.
    Kan det vara såhär inkonsekvent när det är fel på DI-kassetten?
    //Patrik

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    När min DI tgackade för sig så hade jag liknande problem och dom återkom typ var tredje dag i början, sedan kom det lite tätare, sen bytte jag och problemen var borta.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    I mitt fall är DI utesluten då jag testat flera från fungerande bilar. Hur reagerar din om du får motorstopp genom att släppa kopplingen för fort? Min är då nästan alltid omöjlig att starta.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av reez
    ska prova att byta vevaxelgivare till helgen
    /alex
    Gav det något? Jag har samma problem med min 9-3 2,0t '98. Vid varmstart/omstart går den som en potta skit på tre cyl. Med lite dutt på gasen a'la förgasarmanér så hoppar den fjärde burken igång.

    Har några dagars garanti kvar från beg.handlaren, ska försöka få dem att felsöka lite asap.

    Gött mycket strul med SAAB än så länge.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    6

    Facit

    Köpte ny DI-kassett. Problemen borta!
    Skrapade bort färgen på undersidan där den skruvas fast innan jag monterade den, hoppas jag gjorde rätt i det? Fattar iallafall inte hur de tänkt?? Det måste väl vara så att returströmmen skall gå det hållet?
    Jaja, nu är den grym igen iallafall.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 rycker på låga varv ibland 3 cylindrar
    Av Svart CD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-04-07, 17:12
  2. Saab 9-5 startar på 3 cylindrar ibland
    Av LinusStolpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 20:46
  3. Min Saab går inte på alla cylindrar ibland.
    Av Pangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •