Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nu börjar t.o.m. 9-5 2,0t att kaxa....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458

    Nu börjar t.o.m. 9-5 2,0t att kaxa....

    Hej!

    Alltså, jag har en 9-5 Aero -04 på 250 Hk som går ganska bra. Men nu har ju tuningfirmorna gjort att dom på nåt sätt uplånar marginalerna mellan dom motorsvagare alternativen lite grann. Nu kan man ju inte lita på en enda Saab längre... Man vet aldrig vad dom har för trim. Jag har nu varit med om att bli utmanad av ex.vis 9-5 2,0t flera gånger. Då förstår man att det handlar om folk som har trimmat siona kärror och gärna vill kolla hur dom står sig mot "storebror".
    Jag har själv ägt en 9-5 kombi 2,0t och vet hur fruktansvärt slö de är orginal, men med nutidens chiptrim blir dom ju faktiskt rätt pigga. Racen som jag har fått mot dessa bilar har jag aldrig varit i närheten av att torska, men dom blir ju i ärlighetens namn inte superlångt efter heller. Jag brukar ha dragit ifrån med några billångder när jag slutar att gasa eftersom jag inte är någon idot som fortsätter upp till 250 km/h. Min erfarenhet är dock att ju högre hastighet vi kör ju mer kör jag ifrån dom.
    Men nu har det faktiskt gått så långt att jag funderar på att chiptrimma min Aero. Eftersom jag kan få betydligt mer effekt i min Aero än orginal så känns det som om jag bör göra det. Kanske bara för att visa "2,0:orna" vart skåpet ska stå... Nån ordentlig fördel måste man ju ha när man har köpt en mycket dyrare och snabbare bil.
    Därför tänker jag nu boka tid för en chiptrimning på min bil.

    Kom igen alla chippade 2,0:or och 2,3:or, men imig kommer ni i alla fall aldrig mer i närheten av...

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Hej!

    Tyvärr är nog inte enbart mjukvaruuppgradering så mycket att satsa på för din del. 9-5 Aero är bra optimerad redan från fabrik så för att få lite extra fart skulle jag kolla på följande.

    Nytt avgassystem
    Nersvarvad turbo likt 9-5 Aero 06->
    Gröna spridare
    T5-kammar

    Detta tillsammans med en ny mjukvara kommer att röra på sig riktigt bra. Kolla tex med Aero++ som jag har för mig körde något liknande från Maptun och fick en riktigt vass bil.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Lägg pengarna på svinlätta hjul.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Hej!

    Nersvarvad kobra likt 9-5 Aero 06->
    Hej

    Är detta inte turbon man behöver svarva ner för att få på cobran?

    Iceman-> Gör det enkelt för dig - klistra på ett 2.0t emblem

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Är detta inte turbon man behöver svarva ner för att få på cobran?

    Iceman-> Gör det enkelt för dig - klistra på ett 2.0t emblem

    //Jesper #1873
    Fan jag måste sluta skriva inlägg utan att läsa igenom dem

    Jag har ju hittils bara lämnat iväg 4st snurror för att få ändringen gjord.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6

    Re: Nu börjar t.o.m. 9-5 2,0t att kaxa....

    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Hej!

    Alltså, jag har en 9-5 Aero -04 på 250 Hk som går ganska bra. Men nu har ju tuningfirmorna gjort att dom på nåt sätt uplånar marginalerna mellan dom motorsvagare alternativen lite grann. Nu kan man ju inte lita på en enda Saab längre... Man vet aldrig vad dom har för trim. Jag har nu varit med om att bli utmanad av ex.vis 9-5 2,0t flera gånger. Då förstår man att det handlar om folk som har trimmat siona kärror och gärna vill kolla hur dom står sig mot "storebror".
    Jag har själv ägt en 9-5 kombi 2,0t och vet hur fruktansvärt slö de är orginal, men med nutidens chiptrim blir dom ju faktiskt rätt pigga. Racen som jag har fått mot dessa bilar har jag aldrig varit i närheten av att torska, men dom blir ju i ärlighetens namn inte superlångt efter heller. Jag brukar ha dragit ifrån med några billångder när jag slutar att gasa eftersom jag inte är någon idot som fortsätter upp till 250 km/h. Min erfarenhet är dock att ju högre hastighet vi kör ju mer kör jag ifrån dom.
    Men nu har det faktiskt gått så långt att jag funderar på att chiptrimma min Aero. Eftersom jag kan få betydligt mer effekt i min Aero än orginal så känns det som om jag bör göra det. Kanske bara för att visa "2,0:orna" vart skåpet ska stå... Nån ordentlig fördel måste man ju ha när man har köpt en mycket dyrare och snabbare bil.
    Därför tänker jag nu boka tid för en chiptrimning på min bil.

    Kom igen alla chippade 2,0:or och 2,3:or, men imig kommer ni i alla fall aldrig mer i närheten av...

    Ja, jag stressade en hel del och körde ifrån en massa bilar med
    min gamla 9-5 2,0:a
    Naturligtvis hade jag emblemen på bakluckan kvar

    2,0t rules.

    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747
    Bästa är att inte ha några emblem alls, snyggare, tuffare och ännu mera sleeper stuk

    Du kan ju köra det vanliga med 3" hela vägen race kisse, steg 3-4 programvara eller större turbo, spridare,ic m.m allt beror på hur mycket du vill lägga ner på det.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250

    Re: Nu börjar t.o.m. 9-5 2,0t att kaxa....

    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Kom igen alla chippade 2,0:or och 2,3:or, men imig kommer ni i alla fall aldrig mer i närheten av...
    Jag brukar försöka bjuda upp till dans om jag ser en Aero/volvo T5a och att det ser ut att sitta en yngre bakom ratten!! Har du den Manuella och sedanen så får du och jag också svårt att dra någon av oss

    Klart du ska chippa, finns inget roligare än bilar så varför inte?!?!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339
    Klart du ska chippa din Aero.
    Du har ju "bara" 350nm och kan med ett steg1 klämma ur 420 vilket är najs.

    Tänk bara på att välja en känd firma. Annars kan det sluta som min bil förra månaden.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458
    Tänk bara på att välja en känd firma. Annars kan det sluta som min bil förra månaden.
    Får man fråga vad som hände med din bil förra månaden?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Tänk bara på att välja en känd firma. Annars kan det sluta som min bil förra månaden.
    Får man fråga vad som hände med din bil förra månaden?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=225377

    Den risken finns naturligtvis kvar även med en av de kända mjukvaruleverantörerna, om än förhoppningvis i mindre skala.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Vår tv börjar dumma sig...
    Av mågis i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 19:39
  2. Det börjar ta sig!
    Av Ddado i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 11:30
  3. När börjar en og9-3 2.0t ladda?
    Av AmaRoth i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 15:51
  4. Börjar luta mot ny bil :)
    Av Robin_s i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •