Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Enkel-DIN stereo på ett snyggt sätt i en OG9-3

  1. #1

    Enkel-DIN stereo på ett snyggt sätt i en OG9-3

    Hejsan har just byggt ut ljudet lite men nu undrar jag hur man snyggast sätter ditt denna stereo som inte är original..

    Dels så är det ett stort hålrum där uppe finns det någon litet fack man kan sätta ditt?

    OCh hur får man dit en ram runt så man slipper se metalkanten?

    Har en Saab 9-3

    länka gärna vad jag behöver införskaffa

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    57
    Jo det finns ett litet fack som man kan sätta dit. Om du har köpt en ny stereo så brukar man få med en liten ram som ska sättas runt enheten. Sen är det även en liten ram runt facket ( i alla fall på det som jag har) så det blir två ramar i det stora facket. Var du får tag på facket vet jag ej, men spring in till en affär som är lite haj på billjud så kan dom säkert hjälpa dig.
    Har du även köpt de rätta kablar som behövs för att sätta in en eftermarknadsstereo?

    Mvh Rebellen
    Kör en 9-3 Aero -01

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Facket finns hos saab. Eftersom hålet INTE är 2 DIN behövs det specialfacket från saab, då facken som säljs tredjepart för det mesta är 1xDIN och alltså för tjocka.

  4. #4
    Jajamensan har alla kablar och allt funkar perfekt bara att det ser lite fult ut med den grå kanten och så

    och på den stereon så gick den gamla svarta lilla ramen sönder och jag köpte då alltså en ny på Micro men den var dessvärre förstor.. och stålramen för liten hehe

  5. #5

    Monteringsram till Saab 9-3 (1999) var kan man köpa det????

    Behöver just detta monteringsramen och den tunna plastramen och en 1/2 Din låda ..

    Men var köper man det??

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Köpes på Saab, typ 200:- har jag för mig att den kostar.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  7. #7
    Vilket av dem monteringsramen eller lådan?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Båda tror jag.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    6
    Var in till Saab för någon vecka sedan och då fick jag veta att den kostade strax över 100:-, beställde och var glad för det var oväntat billigt..

    Och det var det - för när jag skulle hämta den så var det bara för metallbiten som man sätter mellan stereoramen och facket - inte själva facket - det kostade ca 100:- till.....

    Så kolla när du beställer att det är båda sakerna du beställer (och får...)

    Priset stämmer hyffsat - det blir ungefär 220:- har jag för mig för båda
    // maCs

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    6
    Ta bort metallramen som orginalstereon sitter i (sitter utav fasen men den går att få bort), och sätt dit ramen du fick med din nya stereo, sedan köper du en specialavdelare och fack av Saab (ca 220:-) och slänger in ovanför (eller kanske under...) stereon.
    // maCs

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro, Sweden
    Inlägg
    414

    Vad behövs för montering av enkel din stereo i og9-3?

    Har skummat igenom resultat från sökningar m.m i 2,5 timma nu och inte riktigt fått kläm på det hela. jag har as3 i min 9-3 aero.
    Har personligen aldrig bytt stereo i nyare saabar så undrar:

    vid montering av single din stereo, vad behövs?

    - om man vill ha det vackert, så är det facket för enkelstereo från din lokala saab åf.

    - behövs nån form av adapter för att passa originalkablaget mot stereons medföljande iso kablar? (vill alltså använda rubbet(=alla högtalare, rattknappar är skitsamma) som sitter original förutom huvudenhet alltså, drar sen själv en lågnivå etc till min lilla sub bak) eller är det "plug and play? "

    Är det något annat man ska tänka på?

    Tack på förhand.. //mackan
    9-3 Aero -01 - Tidigare: 9-5 Aero -01, ng900 2.0T Talladega -97, og900 Aero T16 -88, 900T8, 9k CD T16, 9k CC T16

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Vad behövs för montering av enkel din stereo i og9-3?

    Hej.

    Jag monterade en dubbel-DIN Pioneer förra året i min OG-93 Aero och det som jag gjorde då var att:

    1. Tog bort den gamla stereon (som är 1½ DIN), då jag var också tvungen att ta bort drickahållaren som satt där samt klippa lite plast. (Detta gäller nog inte i ditt fall utan köpa den där ramen du talade om blir nog bra).

    2. Jag valde att montera koaxialhögtalare (3-vägs) i dörrarna samt använda originalhögtalare i instrumentpanelen och driva dessa från huvudenheten.
    För att lyckas med detta så fick jag leta reda på vilka kablar som gick från AS3-steget till högtalarna. (Steget sitter på höger sida om mittkonsollen). Sedan klippa dom och skarva på dem upp till huvudenheten och koppla in dem i rätt ordning mot ISO-kontaktens front+rear.

    3. Lågnivå och strömkabel drog jag sen på höger respektive vänster sida (som man brukar göra som vanligt)

    4. Gällande ISO-kontakten så har jag -för- mig jag fick skarva in +12V, 0V och +12V konstantspänning mot den nya stereons ISO-kontakt för att få det att funka.


    Har säkert glömt nåt, men svårare än så är det inte.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro, Sweden
    Inlägg
    414

    Re: Vad behövs för montering av enkel din stereo i og9-3?

    Tack för svaret..
    Nysta ut mina frågor lite enkelt med ett besök till Biva..
    fick med mig ett litet förvaringsfack att slänga i. kör på enkel din som sagt. Hade lurat på dubbel men nja.. sket i det, fick så bra pris på denna
    9-3 Aero -01 - Tidigare: 9-5 Aero -01, ng900 2.0T Talladega -97, og900 Aero T16 -88, 900T8, 9k CD T16, 9k CC T16

  14. #14

    Byta ut Orginal stereo i Saab 9-3 aero 2001 till en enkel

    Hej! Jag har en Saab 9-3 Aero med orginal stereon i. Men jag har en "Enkel stereo jag skulle vilja byta till alltså vill jag inte köpa en "dubbel" stereo som jag vet att man kan sätta in.

    Så finns det något "lock" man kan sätta in så att det inte är ett stort hål in där? Och isåfall vart köper man detta?

    Ser hel konstigt ut med en vanlig stereo i det stora hålet!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Byta ut Orginal stereo i Saab 9-3 aero 2001 till en enkel

    Citat Ursprungligen postat av Heenkax
    Hej! Jag har en Saab 9-3 Aero med orginal stereon i. Men jag har en "Enkel stereo jag skulle vilja byta till alltså vill jag inte köpa en "dubbel" stereo som jag vet att man kan sätta in.

    Så finns det något "lock" man kan sätta in så att det inte är ett stort hål in där? Och isåfall vart köper man detta?

    Ser hel konstigt ut med en vanlig stereo i det stora hålet!
    Du behöver en hållare som kostar 100 kronor plus ett förvaringsfack som kostar 130kr. Allt finns på saab, hållaren finns i eac och facket i epcn.

    mvh marre

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    27

    Tips på stereo saab 9-3 og

    Hejsan!

    Som rubriken lyder är jag ute efter en stereo till min og 9-3! Helst ska stereon stödja adapter till ratten, 3.5 mm utgång och även lågnivåutgång. Så om ni har några schysta tips dela gärna med er! Jag undrar även om jag behöver någon monteringsram om jag köper en dubbeldin eller en enkeldin? Eller går det bara att pula in stereon och den sitter på plats?

    Tack på förhand!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Tips på stereo saab 9-3 og

    Kenwood kdc bt92sd säljer som smör just nu. Det är en bra maskin för en billig peng!
    Det är en enkeldin apparat. Det är bara att pula in den på plats med medföljande ram så blir det bra och täcker bra i sidled. Sen finns det ju ett litet fack du kan köpa och montera över/under

    Tänk på att og9-3 har 1.8din orginal, så om du kör 2din eller 1din-stereo med 1din fack så måste du ta bort den lilla listen under SID Jag har ett 0.8din fack från Saab ÅF i min bil.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    27

    Re: Tips på stereo saab 9-3 og

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Kenwood kdc bt92sd säljer som smör just nu. Det är en bra maskin för en billig peng!
    Det är en enkeldin apparat. Det är bara att pula in den på plats med medföljande ram så blir det bra och täcker bra i sidled. Sen finns det ju ett litet fack du kan köpa och montera över/under

    Tänk på att og9-3 har 1.8din orginal, så om du kör 2din eller 1din-stereo med 1din fack så måste du ta bort den lilla listen under SID Jag har ett 0.8din fack från Saab ÅF i min bil.
    Den verkar ju riktigt schyst, finns det någon rattadapter som passar den tro?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Stockholm/Tumba
    Inlägg
    114

    Re: Tips på stereo saab 9-3 og

    Dubbel-DIN är de enda rätta i våra bilar

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Tips på stereo saab 9-3 og

    Ja det ska finnas rattadapter! Kolla för säkerhets skull med någon lämplig bilstereobutik om du fattar tycke för den, dock så brukar adaptrarna gå på en del.

    Som svar till nikkelicious, så får man bra mycket mer huvudenhet för samma peng om man köper enkel din jämtemot dubbel din.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Liknande ämnen

  1. Byta stereo (enkel DIN) på 9-5?
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 08:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •